سعادتى در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

وابستگی به نفت اقتصاد ایران را قطع نخاع کرده است/ کلید حل مشکلات را داخل کشور بیابیم

دبیر انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد دانشجویان مستقل دانشگاه علامه از وابستگی به نفت به‌عنوان اصلی‌ترین عامل مشکلات اقتصاد نام برد.

عرفان سعادتی دبیر انجمن اسلامی دانشکده اقتصاد دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره راهکار‌های رونق در تولید اظهار داشت: در چهل سال گذشته جمهوری اسلامی ایران  با چالش‌هایی مختلف از جمله جنگ، دوران سازندگی، جنگ نرم، تهاجم فرهنگی، جنگ سیاسی و غیره مواجه بوده است و در حال حاضر در شرایط کنونی دشمن سعی دارد با جنگ اقتصادی مردم ایران را از رسیدن به هدف بزرگ خود یعنی تمدن نوین اسلامی بازداشته و با بزرگ‌نمایی دوراهی باطل مذاکره و بدبختی، ناامیدی را برای مردم و نخبگان ترسیم می‌کند،‌ در حالی که با نگاه عقلانی و انقلابی می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد و همان طور که حضرت آقا تصریح کردند؛ لازمه آن حضور جهادی و کار دقیق علمی است.

وابستگی نفت، اقتصاد ایران را قطع نخاع کرد/

وی تصریح کرد: در رویایی با مشکلات اقتصادی موجود باید با دیدی همه جانبه راهکار‌های بی‌اثر کردن تحریم‌ها را به کار ببندیم، البته اکثر این راهکار‌ها مقطعی نخواهد بود و باعث پیشبرد گام‌های بعدی در اقتصاد نیز خواهد شد. اصلی‌ترین مشکلی که در اقتصاد ما وجود داشته و همه افراد بر آن مهر تایید می‌زنند وابستگی به نفت است؛ برای رفع این مشکل باید به سمت رونق تولید پیش رفته و بر روی تولید سرمایه گذاری کرده ، که باعث هدایت نقدینگی  نیز خواهد شد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: حجم نقدینگی در پایان شهریور ۹۷ معادل ۱۶۲۷ هزار میلیارد تومان بوده و یکی از علت‌های این حجم بالای نقدینگی ساده بودن سرمایه گذاری در بانک‌هاست که افراد می‌توانند به راحتی صاحب سود کلان شوند.

وی افزود: طرح ریزی پایه‌های مالیاتی از راهکار‌های هدایت نقدینگی است که باعث کاهش فعالیت‌های سوداگرانه و سرمایه گذاری در بخش تولید می‌شود؛ اکثر کارشناسان اقتصادی بر لزوم این کار تاکید دارند، اما برای اجرای آن نیازمند توجه دولتمردان به این مقوله است.

تخریب سازنده، صنایع قدیمی کشور

سعادتی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب توضیح داد: در کلام رهبری  شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش بنیان بسیار تکرار شده است که کمتر مورد توجه تشکل‌های دانشجویی قرار گرفته است؛ اگر بخواهیم تعریفی از اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم، اقتصاد سعی کند مستقیم از طریق دانش، خلق ارزش کند، یعنی خود دانش را تبدیل به ارزش کند.

وی ادامه داد: در اقتصاد دانش بنیان باید به نوعی در صنایع قدیمی خودمان تخریب سازنده داشته باشیم و با ابتکار و نوآوری در صنایع و انتقال کار و سرمایه ایرانی به این بخش‌ها ارزش افزوده بالا و ثمر بخشی بیشتری داشته باشیم. همچنین در اقتصاد دانش بنیان می‌توان نفت را فرآوری کرده و آن را به فرآورده‌های پتروشیمی تبدیل کنیم، که این فرآیند ما را از خام فروشی نفت باز خواهد داشت.

وابستگی نفت، اقتصاد ایران را قطع نخاع کرد/

وی با اشاره به تجاری سازی افزود: البته تجاری سازی تنها پخش کالا نیست؛ بلکه باید بدانیم سلیقه طرف مقابل ما چیست تا بتوانیم بازدهی تجارت کالا را بالا ببریم. یکی دیگر از زمینه‌های مشکلات این کار این است که به لحاظ دیپلماتیک دچار نقص هستیم؛ به عنوان مثال سفارت آمریکا در چین سه هزار نفر هستند که اکثر آن‌ها تجاری می‌باشند، یعنی به بازرگانان خودشان مشاوره‌های تجاری می‌دهند، این در حالی است که سفارت ایران در چین شاید به بیست نفر هم نرسد، موفقیت در این زمینه قطعا توجه ویژه مقامات دیپلماتیک به آن است.

پیمان پولی دوجانبه درمان درد تحریم بانکی

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی توضیح داد: اگر بخواهیم به راهکار‌های بی‌اثر کردن تحریم‌ها اشاره کنیم، یکی از آن‌ها پیمان‌های پولی دوجانبه است که زمینه را برای تحریم‌های بانکی از بین می‌برد؛در پیمان پولی دوجانبه به جای استفاده از ارز‌های جهان‌روای دلار و یورو از ارز‌های ملی دوکشوری که با هم مراودات اقتصادی دارند استفاده می‌شود. به عنوان مثال ایران و چین به جای استفاده از دلار و یورو از ریال و یوآن استفاده می‌کنند؛ بنابراین پیمان‌های پولی کانال امنی را برای انجام مبادلات بانکی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: اجرای این پیمان‌های پولی ویژه شرایط تحریم نبوده و تاثیراتی بسیار زیاد بر جایگاه پول ملی، کاهش ریسک ناشی از نوسانات ارزی، توسعه تجارت دوجانبه و مانند آن دارد؛ لذا در شرایط غیر تحریمی هم باید پیمان‌های پولی با شرکای تجاری ایران امضا و پیگیری گردد. متاسفانه ایران در این زمینه کوتاهی داشته است، که زمینه اجرایی آن از یک بُعد به روابط دیپلماتیک نیاز دارد و از بُعد دیگر مباحث تجاری بین دو کشور مطرح می‌گردد.

وابستگی نفت، اقتصاد ایران را قطع نخاع کرد/

سعادتی بیان داشت: در آخر باید به این نکته توجه داشته باشیم که با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور ایران وجود دارد و همچنین ظرفیت جوان مومن انقلابی، می‌توان در مقابل تحریم‌ها مقاومت کرد و با راهکار‌های عاقلانه و عالمانه که بعضی از آن‌ها مطرح شد، در راستای حل مشکلات کشور قدم برداشت.

وی افزود: حضرت آقا در دیدار ۱۳ آبان تصریح کردند که نظریه مقاومت را به عنوان یک نظریه اصیل که هم در مقام عمل و هم در مقام نظر متقن می‌باشد را تبلیغ کنید، ایشان زمینه تبیین ضرورت و صحت آن را به عهده‌ی جوانان گذاشتند که می‌تواند گام مهمی در حل مشکلات کشور باشد و باید به همگان ثابت شود که کلید حل مشکلات، در داخل کشور وجود دارد. قطعا در مقابل تحریم‌ها نیازی که برای ما بوجود می‌آید زمینه حرکت را به سمت آن فراهم می‌کند و در نهایت این حرکت می‌تواند در بخش‌های تولیدی کشور ظهور و بروز پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار