استاندار مازندران:

امکانات، ادوات و ماشین آلات خوبی را به این منطقه منتقل کرده ایم/ مکان‌های پرخطر امن شده اند

امکانات، ادوات و ماشین آلات خوبی را به این منطقه منتقل کرده ایم، اظهار داشت: مکان‌های پرخطر که جان مردم را تهدید می‌کرد، تقریبا مشکلاتش مرتفع و امن شده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران برای سومین روز پیاپی به ریاست استاندار مازندران در سوادکوه برگزار و برای مسایل و مشکلات ناشی از سیلاب در این منطقه؛ تصمیمات لازم با حضور مقام عالی دولت در استان اتخاذ گردید.

 احمد حسین زادگان  در حاشیه این جلسه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این که سیلاب رودخانه تلار تحت تاثیر سیلاب‌های استان‌های دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در سیل اخیر با طغیانِ کم سابقه‌ای در این رودخانه مواجه شدیم، مسیر روخانه تلار در برخی جا‌ها منحرف شد و زمین‌های کشاورزی مردم و برخی تاسیسات را مورد آسیب قرار داد.

حسین زادگان با بیان این که امکانات، ادوات و ماشین آلات خوبی را به این منطقه منتقل کرده ایم، اظهار داشت: مکان‌های پرخطر که جان مردم را تهدید می‌کرد، تقریبا مشکلاتش مرتفع و امن شده است و جا‌هایی که مسیر رودخانه انحراف پیدا کرده و زمین‌های مردم آسیب دیده است باید با ماشین آلات سنگین به جای اولش بازگردد که در حال انجام است.

استاندار مازندران با اعلام این که ۹۵ درصد آب و برق شیرگاه وصل شده است، ابراز کرد: برق شیرگاه تا پایان وقت اداری امروز صدر در صد وصل می‌شود و آب هم با انشعابات صورت گرفته به پایداری رسیده و منتظریم رودخانه کمی فروکش کند تا خط اصلی را وصل نماییم.

وی با اشاره به این که بدلیل انحراف رودخانه تلار؛ زیر محور و جاده سواد کوه به تهران در برخی جا‌ها خالی شده است، گفت: با معاونت ساخت وزارت راه هماهنگ کردیم تا دو پیمانکار دارای تجهیزات و امکانات برای ساخت این بخش اقدام کنند که امروز در منطقه حضور می‌یابند و کارشان را برای تثبیت این محور که از شریان‌های اصلی است آغاز می‌نمایند.

مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که در دو محور کندوان و فیروزکوه ارتباط برقرار است و بار ترافیک سبک‌تر شده است، عنوان کرد: ان شاء الله با تثبیت محور سوادکوه و انتقال بارترافیک به دو لاین جاده، رفت و آمد روان‌تر خواهد شد.

رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با بیان این که بر اساس پیش بینی؛ حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در حریم رودخانه قرار دارند، افزود: این واحد‌ها را در برآورد خسارت‌های جدید اعلام کردیم و امیدواریم با کمک دولت این واحد‌ها را منتقل کنیم. هم چنین مصوب کردیم تا این واحد‌ها کاملا شناسایی شوند تا با تعریف منابع اعتباری بتوانیم این واحد‌ها را به جای امن و دور از حریم رودخانه که زین پس خطرناک خواهد بود منتقل نماییم. علی الحساب رقمی را در اختیار آنان برای اجاره واحد مسکونی جدید تا زمان انتقال قرار خواهیم داد.

استاندار مازندران با اشاره به این که دولت در حوزه کشاورزی و زیربخش‌های آن برای نخستین بار مصوبات بسیار خوبی را گذرانده است، یادآور شد: برای دام سبک بالغ بر ۵۰۰ هزار تومان بلاعوض و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات کم بهره و برای دام سنگین نیز ۳ میلیون تومان بصورت لاعوض و ۳ میلیون تومان تسهیلات کم بهره و برای زمین‌های زراعی و باغی هم ۲ و ۵ تومان بلاعوض در هر هکتار پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به این که ۲۳ استان کشور درگیر سیلاب شده اند و تمام ارکان نظام در این راستا پای کار آمده اند، گفت: پرداخت‌های حوزه کشاورزی بزودی آغاز می‌شود.

استاندار، بیان داشت: برای مستاجرین و مالکین ۵ میلیون تومان پرداخت می‌شود و برای مالکینی که واحد‌های شان تخریب شده است نیز در آینده تسهیلات کم بهره برای ساخت و بلاعوض پرداخت می‌شود و از ظرفیت خیرین نیز در این بخش بهره گیری خواهد شد.

خسارت ۴۹۱ میلیارد ریالی سیل به محصولات زراعی، باغی

 
حمیدرضا رحمانی مدیر جهاد کشاورزی بابلسر گفت: در پی بارش باران و جاری شدن سیل در این شهرستان، ۴۹۱ میلیارد ریال خسارت به محصولات زراعی، باغی، دام و طیور و تاسیسات زیربنایی کشاورزی این شهرستان وارد شد.
 
وی از خسارت ۲۷۴ میلیارد ریالی سیل به مزارع و باغ‌های این شهرستان خبر داد و افزود: ۷ هزار هکتار از خزانه‌های برنج در این شهرستان دچار خسارت شدند که ۵ هزار هکتار آن بذر پاشی شده بود.

رحمانی با اشاره به خسارت سیل به واحد‌های زنبورداری این شهرستان، گفت: یک میلیارد ریال خسارت به ۳۰۰ کلنی زنبور عسل بابلسر وارد شد.

مدیر جهاد کشاورزی بابلسر افزود: در سیل اخیر ۸۰ هزار قطعه مرغ مادر گوشتی و ۷۵ راس گوسفند به ارزش ریالی ۱۸۰ میلیارد دچار خسارت و تلف شدند.

وی درباره خسارت وارده به بخش تاسیسات، ساختمان و واحد‌های موتوری کشاورزی شهرستان بابلسر، گفت: ۳۵ میلیارد ریال خسارت به جاده بین مزارع، موتور پمپ، ایستگاه پمپاژ، کارگزاری کود، لایینیگ، زهکش، گلخانه، شالیکوبی، مرغداری و دامداری بابلسر برآورد شده است.


انتهای پیام/آ



خسارات ناشی از سیل به کشاورزی بابلسر

برچسب ها: نوروز ، گردشگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار