ولید المعلم: تنها نتیجه تصمیم آمریکا علیه جولان منزوی شدن آن است

وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ونزوئلایی خود تأکید کرد تصمیم آمریکا علیه جولان تنها یک نتیجه دارد و آن «منزوی شدن آمریکا» است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در کنفرانس مطبوعاتی با خورخه آریزا، وزیر خارجه ونزوئلا تأکید کرد تصمیم آمریکا علیه جولان تنها یک نتیجه دارد و این نتیجه «منزوی شدن آمریکا» است.

او در ادامه بر وجود تمام احتمالات برای بازپس‌گیری جولان از جمله گزینه نظامی تأکید کرد.

المعلم همچنین افزود: حق ما در جولان اشغال‌شده ثابت است و هر وجب از تمام اراضی اشغال‌شده سوریه آزاد خواهد شد.

المعلم تأکید کرد: با تروریسم مبارزه خواهیم کرد، زیرا همکاری‌اش را با اسرائیل و آمریکا اثبات کرده است.

وزیر خارجه سوریه ­درباره نشست اخیر سران عرب در تونس گفت: آیا عقلانی است که موضع سران عرب درباره موضوع جولان از موضع انگلیس پایین‌تر باشد؟ اگر از ملت سوریه نظرخواهی کنیم در می‌یابیم که بیشتر آنها، اتحادیه عرب را نمی‌خواهند. تأثیرگذاری موضوع سوریه در انتخابات محلی ترکیه مشهود بود. دبیرکل اتحادیه عرب گفت موضوع سوریه در برنامه کاری نشست سران عرب در تونس مطرح نیست و او گنجاندن عادی سازی روابط (با رژیم صهیونیستی) را فراموش کرد.

او ادامه داد: اوضاع در ادلب بر اساس توافق سوچی بین رؤسای جمهور روسیه و ترکیه پیش می‌رود و این طرف ترکیه‌ای است که در اجرای این توافق تأخیر کرده است. صبر ما در قضیه ادلب لبریز شده است و تأخیر در آزادسازی آن به پایان خواهد رسید و طرف روسی این را می‌داند و برای چاره اندیشی در این خصوص تلاش می‌کند.

وزیر خارجه ونزوئلا هم در این کنفرانس خبری گفت: با وزیر خارجه سوریه موافقم که توطئه آمریکا کشور‌های ما را هدف قرار داده است. دو ملت ونزوئلا و سوریه در برابر امپریالسم و توطئه آمریکا خواهند ایستاد و (از این نبرد) پیروز بیرون خواهند آمد.

او افزود: وجه تشابه‌های زیادی بین آنچه بر سوریه گذشته است و آنچه بر ونزوئلا می‌گذرد وجود دارد. امروز با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه دیدار کردیم و خلاصه نتیجه گیری من از این دیدار آن بود که جنگ ضد امپریالیستی بین سوریه و ونزوئلا یکی است. تفاوت بین ونزوئلا و سوریه آن است که برخی از هم پیمانان ما همچنان با گزینه مداخله نظامی در ونزوئلا مخالفند. این قابل فهم نیست میز گفتگویی که در آن گفتگویی وجود ندارد و به گزینه‌های ملت ونزوئلا احترام گذاشته نمی‌شود، چیست؟

 آریزا تاکید کرد: از حضور در سوریه در این مرحله تاریخی مهم احساس افتخار می‌کنیم و پیروزی نهایی بر تروریسم را با سوریه جشن خواهیم گرفت. تجربه سوریه در جنگ علیه تروریسم برای ونزوئلا در مقابله با توطئه آمریکا مفید خواهد بود.

او افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند مداخله نظامی کنند و دغدغه آنان نیز ثروت‌های ونزوئلا به ویژه ثروت نفتی این کشور است. ما باید به همراه هم پیمانانمان از جنگ بپرهیزیم و در سازمان ملل متحد ائتلافی وجود دارد که با جنگ مخالف است و برای متوقف کردن دیوانگی آمریکا تلاش می‌کند.

آریزا تصریح کرد خوان گوایدو نماینده حزب راستگراست که افراطی‌ترین حزب در ونزوئلاست و این حزب نیز مسئول اقدامات خشونت آمیز و خرابکاری در کشور است. بیشتر ملت ونزوئلا با اقدامات آشوب و خشونت و هرگونه تلاشی برای ایجاد جنگ داخلی یا فتنه داخلی مخالفند.

او افزود: نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا تأکید کرده است ارتش قدرت مقابله با هرگونه اغتشاش آفرینی دارد و اطلاعات کافی نیز درباره طرف‌هایی که دنبال اغتشاش هستند در اختیار دارد. کشور‌های جهان باید از تجربه سوریه که بر گروه‌های تروریستی که از سراسر جهان آمده بودند درس بگیرد.

آریزا خاطرنشان کرد: انتظار هرگونه تغییری در موضع دولت آمریکا که همچنان سلاح صادر می‌کند و در سراسر جهان ویرانگری می‌کند، کار دشواری است. ونزوئلا همچنان به دیپلماسی بولیواری که هوگو چاوز آن را بنا نهاده است امیدوار است. صبر ونزوئلا در قبال سیاست‌های آمریکا رو به پایان است و امکان دارد ونزوئلا به امیدواری اش به دیپلماسی پایان دهد.

خورخه آریزا، وزیر امور خارجه ونزوئلا در سفر خود به منطقه غرب آسیا امروز (پنجشنبه) به دمشق رفته و با مقامات سوری دیداری رسمی داشته است.

آریزا پس از سفر به لبنان و دیدار با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، سعد حریری، نخست‌وزیر این کشور و وزیر امور خارجه لبنان به سوریه رفته است. پیش از آن نیز آریزا به ترکیه سفر کرده بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، ونزوئلا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار