رئیس دانشگاه خواجه نصیر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

رشته‌های کم‌طرفدار باید به دانشگاه‌های محدود اختصاص داده شود

خاکی صدیق با اشاره به حذف رشته‌های کم طرفدار، گفت: رشته‌های کم‌طرفدار باید به دانشگاه‌های محدود اختصاص داده شود.

رشته‌های کم‌طرفدار باید به دانشگاه‌های محدودی اختصاص داده شوندعلی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعیین و تکلیف رشته‌های کم‌طرفدار اظهار کرد: وزارت علوم درباره حذف رشته‌های کم‌طرفدار برنامه‌ریزی‌هایی‌ کرده که در حال انجام است. یکی از این کارها این است که یا رصد دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف از وضعیت کاری و شغلی فعلی آن‌ها مطلع شویم تا به‌صورت دقیق بدانیم کدام رشته تحصیلی شصت درصد، کدام رشته تحصیلی هشتاد درصد و کدام رشته تحصیلی پنجاه درصد از فارغ التحصیلان خود را جذب بازار کار مرتبط با رشته تحصیلی خود شده‌اند. 

وی افزود: براساس این آمارها می‌توان فهمید چه رشته‌هایی در بازار کار سطح کشور اقبالی بهتر دارند. این اطلاعات به‌طور قطع در وزارت علوم پردازش شده است و تصمیمات کلان براساس این آمارها گرفته خواهد شد. من به عنوان ریاست دانشگاه می‌توانم درباره دانشگاه خود تصمیم‌گیری و اظهار نظر کنم، یک رشته در دانشگاه تقویت شده و رشته دیگری را به سمت تعطیلی ببرم. 

خاکی صدیق توضیح داد: با توجه به قانون جدیدی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرایی کرده است، اگر دانشگاهی مجوز جدید برای وارد کردن رشته تحصیلی تازه در دانشگاه خود بخواهند، ابتدا باید یکی از رشته های کم‌طرفدار دانشگاه را حذف کرده و یک رشته تحصیلی که جزو رشته‌های پرطرفدار کشور را جایگزین آن کند. به عبارت دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند مجوز توسعه دانشگاه را با صرف داشتن هیئت علمی رشته‌ای انجام دهند. سیاستگذاری که به نظر من در سطح کلان کشور درست است.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بیان داشت: متاسفانه سنگ اندازی‌های بسیار زیادی در دانشگاه‌ها برای تغییر اتفاق می‌افتد و مخالفت‌های بسیار در بدنه دانشگاه‌ها برای تغییر انجام می‌شود؛ به عنوان مثال در برخی از گرایش‌های مهندسی کشاورزی، مهندسی معدن یا ریاضیات کمتر متقاضی دیده می‌شود، این موضوع در حالی است که این به معنای کم‌اهمیت یا بی‌اهمیت بودن این رشته‌ گرایش‌ها نیست. بلکه فقط اقبال آن رشته نسبت به رشته‌های دیگر کم است از یان رو باید در روند آموزشی این رشته‌ها در دانشگاه تجدید نظر شود.

خاکی صدیق درباره حذف رشته‌های کم‌طرفدار تصریح کرد: حذف تمام رشته‌های کم اقبال از دانشگاه به‌طور قطع منصفانه و عقلانی نخواهد بود؛ به‌عنوان مثال تمام گرایشات رشته ریاضی مانند جبر و محاسبات عددی مورد نیاز کشور بوده پس بهتر است درصد کمی از دانشگاه‌های خاص، این رشته‌ها را به خود اختصاص داده و در دانشگاه‌ خود به صورت تخصصی به آن بپردازند. 

ادامه تدریس رشته‌های کم‌طرفدار به نفع کشور نیست

وی افزود: تدرس تمام رشته گرایش‌ها در تمام دانشگاه‌ها، برای جامعه و دولت ضرورت ندارد؛ اگر تدریس این دروس در یک یا چند دانشگاه محدود به صورت جامع انجام شود، اتفاقی بسیار  خوب خواهد بود. در این صورت تعدادی محدود از افراد علاقمند و مستعد در این رشته گرایش‌های خاص تحصیل کرده و در آینده نیز بازارکار مرتبط با رشته تحصیلی خود را نیز بدست خواهند آورد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: این در حالی است که اگر پنجاه دانشگاه این رشته گرایش‌های تخصصی را به‌صورت سطحی تدریس کنند، فارغ‌التحصیلان بازار کار مناسب و منطبق با رشته تحصیلی خود را پیدا نخواهند کرد و از روی جبر و بیکاری به شغل‌های غیرمرتبط مشغول می‌شوند، از طرفی هزینه‌هایی گزاف را به کشور تحمیل می‌کنند در حالی که بازخوردی مناسب را دریافت نخواهید کرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهندس محمد شرافت
۱۷:۳۵ ۲۲ فروردين ۱۳۹۸
تأثیر معنویت بر سلامت را جهانی کنیم
به‌ تازگی در مجامع علمی مسئله «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت» سر از خاک بیرون آورده که البته قادر به تبیین سلامت معنوی نیست؛ دلیل آن هم احتمالاً سردمداری بهداشت جهانی از سوی کسانی است که توان برنامه‌ریزی برای این مقوله را ندارند؛ بنابراین این وظیفه برعهده دیندارانی است که بتوانند ابعاد سلامت معنوی را جهانی کنند.
Germany
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۸
رشته های مهندس کشاورزی مهندسی منابع طبیعی ریاضی فیزیک شیمی زیست شناسی باید محدود بشن در حد 4 تا دانشگاه در کل کشور
آخرین اخبار