معاون بین‌الملل دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مطرح کرد؛

کاهش ۹۰ درصدی اعزام اساتید به خارج از کشور/ ضرورت بهره‌مندی از دانشجویان خارجی به نفع دانشگاه

تقی‌راد گفت: به دلیل مشکلات ارزی و سیاسی شاهد کاهش چشمگیر اعزام اساتید و توقف اعزام دانشجویان دکتری به خارج از کشور هستیم.

کاهش ۹۰ درصدی اعزام اساتید به خارج از کشور/ لزوم بهره برداری از حضور دانشجویان خارجی به نفع دانشگاهحمیدرضا تقی‌راد معاون بین‌الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره برنامه راهبردی دانشگاه اظهار کرد: برنامه راهبردی بین‌الملل‌سازی دانشگاه از سال ۹۲ آغاز و نقشه راه آن تعیین شده است، در این نقشه ۴ محور اصلی به عنوان هدف قرار گرفته است که باید تعقیب شود.

وی افزود: اولین محور بین‌الملل‌سازی دانشگاه افزایش  تعداد دانشجویان و اساتید خارجی است، بعد از سال ۹۴ شاهد رشد خوبی در جذب دانشجویان خارجی بوده‌ایم و امسال هم  با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده نرخ افزایش دانشجویان خارجی قابل توجه و مناسب بوده است.

برنامه موفق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر در جذب دانشجویان خارجی

تقی راد درباره آمار جذب دانشجویان خارجی در برنامه راهبردی دانشگاه بیان کرد: دانشگاه در سال ۹۴ فقط ۴ - ۵ نفر دانشجوی خارجی داشت و این تعداد در سال ۹۷ به ۸۰ نفر افزایش پیدا کرده است و اکنون از ۹ ملیت مختلف و در هر ۳ مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجوی فرامرزی داریم، همچنین تعداد اعضای هیئت علمی خارج از کشور که در حوزه‌های مختلف آموزشی و پژوهشی به صورت استاد مدعو با دانشگاه همکاری دارند به ۱۷ نفر رسیده است.

تاخیر یکساله دوره‌های مشترک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

معاون بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: محور دوم فعالیت‌های دانشگاه در حوزه بین‌الملل برگزاری دوره‌های مشترک است که از سال ۹۲ آغاز شد و در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ چهار دوره مشترک را به صورت خاص آغاز کردیم؛ همچنین امیدوار بودیم در سال ۹۷ بتوانیم ۲ دوره مشترک دیگر را اضافه کنیم؛ در حال حاضر دوره‌های مشترک سال ۹۷ در زمینه‌های فناوری و فرهنگ با بهترین دانشگاه‌های کره جنوبی، نقشه‌برداری با دانشگاه هلند، مهندسی مواد و مهندسی هوا فضا با دانشگاه روسیه همچنان ادامه دارد.

کاهش ۹۰ درصدی اعزام اساتید به خارج از کشور/ لزوم بهره برداری از حضور دانشجویان خارجی به نفع دانشگاه

وی گفت: از آنجایی که بیشتر دانشجویان دوره‌های مشترک، دانشجویان داخلی هستند که بخشی از دوره را در ایران و بخشی را در خارج از کشور سپری می‌کنند با توجه به مشکلات ارزی که از نیمه دوم سال پیش آمده است جذب دانشجویان  و تراکنش‌های مالی لازم به سختی  انجام می‌شود و دانشگاه همچنان درگیر مشکلات ارزی مربوط به این دوره‌هاست؛ در واقع این دوره‌ها ادامه دارند، ولی سرعت رشد و حرکت آن کاهش پیدا کرده است، متاسفانه دوره‌های جدیدی که برای سال آینده مدنظر بود ایجاد نشده است و به دلیل مشکلات ارزی و سیاسی حداقل یک سال به تاخیر خواهد افتاد.

لزوم اعتمادسازی جدی در جذب اساتید خارج از کشور

تقی راد درباره تاثیر نوسانات ارزی بر جذب اساتید خارجی اظهار کرد: دانشگاه با اساتید مدعو تراکنش ارزی  ندارد و تنها در صورتی که بخواهد مبلغی را به اساتید پرداخت کند با مشکلاتی روبرو خواهد شد؛ ولی در شرایط فعلی مهم‌ترین نکته برای جلب توجه اساتید خارج از کشور اعتمادسازی است؛ در ۴ سال گذشته با اعتمادسازی انجام شده، دانشگاه موفق به جذب  ۱۷  استاد مدعو از خارج از کشور شده است، ولی مسلماً به دلیل ناملایمات و فشار‌های سیاسی جذب افراد جدید با سختی بیشتری همراه است و نیاز به اعتمادسازی جدی دارد.

کمرنگ شدن برخی فعالیت‌های بین المللی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر

معاون بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: دانشگاه در گذشته  با کره جنوبی ارتباط خیلی وسیع و گسترده‌ای داشت و رفت و آمد‌های زیادی انجام می‌شد؛ در حال حاضر رفت و آمد‌ها کم شده، ولی ارتباطات همچنان پابرجاست؛ همچنین دانشگاه در نظر داشت با کشور هند فعالیت و دوره مشترک در حوزه نانو داشته باشد که آن‌ها بنا به دلایلی با احتیاط و کندی بیشتری پاسخگوی درخواست دانشگاه هستند. در کشور آلمان با توجه به محدویت‌هایی که برای ورود اساتید به ایران ایجاد شده است دانشگاه به سختی می‌تواند افراد را جذب کند، اما خوشبختانه یک دوره بین‌المللی در تابستان امسال برگزار شد که اساتید دانشگاه به آلمان سفر کردند، همچنین ۶ نفر از اساتید آلمانی در ایران حاضر شدند.

کاهش ۹۰ درصدی اعزام اساتید به خارج از کشور/ لزوم بهره برداری از حضور دانشجویان خارجی به نفع دانشگاه

وی بیان کرد: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در تابستان گذشته  یک کارگاه بین‌المللی را  با فرانسه برگزار کرد و انتظار می‌رفت این رفت و آمد و ارتباط با فرانسه افزایش یابد؛ متاسفانه این ارتباط سرعت لازم برای تداوم و منجرشدن به فعالیت‌های پژوهشی را ندارد و با کندی همراه شده، زیرا کشور فرانسه به اساتید خود احتیاط بیشتری را برای حضور در ایران اعلام کرده است.


بیشتر بخوانید: تولید ۲ داروی جدید سرطان در دانشگاه خواجه نصیر


تقی راد اظهار کرد: ارتباط دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با کشور‌هایی از قبیل انگلستان، آمریکا و دیگر کشور‌ها قبلا هم با ممنوعیت سخت همراه بوده و اکنون سخت‌تر شده است و کمتر به صورت مستقیم مراجعه داشته‌ایم، ولی دانشگاه از فنلاند، سوئد، دانمارک و کشور‌های اروپایی استاد مدعو دارد و همچنان در این زمینه فعالیت می‌کند؛ در حال حاضر بهترین فعالیت‌ها با کشور آلمان پیگیری می‌شود که به واسطه وجود اعتمادسازی مفصل و رفت و آمد سازمان‌ها و نهاد‌های بین‌المللی است.

احتمال ایجاد مشکلات جدی در اعزام اساتید به خارج از کشور

معاون بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی بیان کرد: در ۶ ماهه اول سال حدود ۶۰ نفر متقاضی هیئت علمی برای رفتن به خارج از کشور به منظور شرکت در کنفرانس‌ها و ارائه سمینار‌ها داشته‌ایم که تقریبا همه موارد انجام شده است و درصد کمی از آن‌ها به دلیل مشکلات ویزا یا رفت و آمد صورت نگرفته است؛ متاسفانه در ۶ ماهه دوم سال به دلیل مشکلات ارزی این آمار به ۵ نفر کاهش پیدا کرده است و اگر تسهیلات لازم برای این منظور فراهم نشود در سال آینده رفت و آمد اساتید به خارج از کشور به شدت دچار مشکل خواهد شد. امیدواریم به صورت سازمانی و از طریق وزارت علوم این موضوع تعقیب شده و تسهیلات لازم برای آن فراهم شود. به طور مثال دانشگاه کمک هزینه این سفر را افزایش دهد که با توجه به رشد نرخ دلار و رشد کم بودجه دانشگاه‌ها  بسیار سخت است.

اعزام دانشجوی دکتری؛ موتور محرکه  تحقیقات بین المللی

وی درباره وضعیت اعزام دانشجویان دکتری به فرصت‌های مطالعاتی افزود: یکی از موتور‌های محرکه تحقیقات بین‌المللی و مشترک بین ایران و کشور‌های دیگر، اعزام دانشجوی دکتری برای فرصت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی کوتاه مدت است که از مهاجرت دانشجویان به خارج از کشور جلوگیری می‌کند؛ همچنین باعث ورود علم و دانش روز دنیا به کشور می‌شود. در ۲ سال گذشته و حتی ۶ ماهه اول امسال سهمیه‌هایی از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داده شد و بودجه‌ای در این مورد وجود داشت که با آن بودجه‌بندی و مساعدت‌های دانشگاه، شاهد اعزام دانشجویان دکتری بودیم؛ ولی به دلیل نرخ رشد ارز در ۶ ماهه دوم سال و مشکلات ارزی پیش آمده، همچنین کاهش کمک هزینه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این اعزام برای مدتی متوقف شد. 

کاهش ۹۰ درصدی اعزام اساتید به خارج از کشور/ لزوم بهره برداری از حضور دانشجویان خارجی به نفع دانشگاه

تقی راد افزود: نکته مهم و قابل توجه این است که در بودجه سال آینده حتما باید بودجه مناسبی برای این کار در نظر گرفته شود، زیرا اگر این شریان علمی قطع شود بسیاری از حوزه‌های دیگر را دچار مشکل خواهد کرد، بنابراین دانشگاه باید برای این کار برنامه‌ریزی کند، همچنین لازم است به صورت ستادی حمایت‌های لازم انجام شود تا این فعالیت قطع  و یا شدت آن کاسته نشود.

اختصاص ۵ سهمیه اعزام دانشجو به خارج از کشور

معاون بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: امسال قرار بود حدود ۲۰ نفر از دانشجویان دکتری را به خارج از کشور اعزام کنیم که در ۶ ماهه اول سال حدود ۱۰ نفر اعزام شدند و در ۶ ماهه دوم سال متوقف شده است. اخیرا با پیگیری‌های انجام شده سهمیه کوچکی از طرف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دانشگاه ایجاد شده است تا بتوانیم ۵ نفر از دانشجویان دکتری را اعزام کنیم و اگر مشکلی پیش نیاید احتمالا تا پایان سال این کار انجام خواهد شد. دانشگاه در نظر دارد  بودجه خاصی را برای این کار اختصاص دهد که برای ۲ ماه به دانشجویان کمک هزینه داده شود، ولی این ۲ ماه کافی نیست و بسیاری از سفر‌ها را شامل نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: راهکار‌های بین المللی کردن دانشگاه‌ها/ تلاش دانشگاه خواجه نصیر برای حضور در جمع ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان


تقی راد  بیان کرد: اعزام دانشجویان دکتری به خارج از کشور قرار بود یک برنامه رو به رشد باشد، ولی متاسفانه مشکلاتی در این باره رخ داده است که امیدواریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با پیگیری این موضوع بتواند منابع مالی لازم برای اعزام دانشجویان را فراهم کند تا این کار متوقف نشود؛ در شرایط کنونی بخش بین‌الملل باید به شدت مورد توجه قرار بگیرد زیرا برخی از محورها، محور‌هایی است که به شدت درآمدزاست و برای کشور درآمد ارزی دارد که باید به آن‌ها توجه خاص و ویژه‌ای داشت.

کاهش ۹۰ درصدی اعزام اساتید به خارج از کشور/ لزوم بهره برداری از حضور دانشجویان خارجی به نفع دانشگاه

معاون بین الملل دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی گفت: حضور دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها یکی از راهکار‌های مهم در این شرایط است تا بتوان بالانس بودجه لازم را در حوزه معاونت بین‌الملل به دست آورد، البته این موضوع مشکلات و سختی‌های خود را دارد، همچنین اگر دانشگاه بتواند بودجه‌های تحقیقاتی مشترک را جذب کند بسیار کمک کننده خواهد بود. فلوشیپ‌ها و بورسیه‌هایی که برای دانشجویان می‌توان از خارج از کشور فراهم کنیم یکی دیگر از راهکار‌های بالانس بودجه است، ولی برای انجام این کار‌ها در درجه اول نیاز به اعتمادسازی است. همچنین باید مشکلات ارزی که فعالیت‌های بین‌المللی دانشگاه‌ها را با کندی مواجه کرده است، حل شود و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فعالیت‌های شروع شده به انجام برسد تا اعتمادسازی‌هایی که در گذشته انجام شده است از بین نرود و فعالیت‌ها خاموش نشوند.

پیشگیری از فرار نخبگان با توجه ویژه داشتن به دانشجویان

وی بیان کرد: امیدواریم در سال‌های آتی با رفع محدودیت‌ها و تحریم‌های ظالمانه بتوانیم گرایش‌های بیشتری را در این زمینه شاهد باشیم، بیش از موارد مالی چیزی که مهم است و باید به آن توجه کرد روحیه و اهتمام است، زیرا همه این موارد و فعالیت‌ها برای اعتلای کشور است و باید به جوانان به خصوص قشر دانشجو که آینده‌ساز کشور هستند توجه بیشتری شود؛ ما امیدواریم با برنامه‌ریزی، این سرمایه‌های انسانی در کشور بمانند و در جهت منافع و اعتلای کشور مورد استفاده قرار گیرند، زیرا این مشکلات ممکن است باعث مهاجرت نخبگان شود.

تقی راد اظهار کرد: در شرایطی که یک دانشجوی دکتری نتواند به راحتی برای ۶ ماه به خارج از کشور اعزام شود در حالی که می‌تواند با انجام فعالیت‌هایی کل دوره تحصیل خود را از بورسیه‌های خارجی استفاده کند، مسلما به سمت مهاجرت به آن کشور سوق پیدا می‌کند. همچنین مسائل اجتماعی، عدم پایداری و ثبات و برنامه‌ریزی مواردی است که بالانس حضور نیرو‌ها در داخل کشور و اعزام به خارج را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ البته منکر این قضیه نیستیم که جوانان باید از فرصت‌های آموزشی خارج از کشور استفاده کنند و این به معنای مهاجرت دائمی آن‌ها نیست، طبیعتا بخشی از آن‌ها مهاجرت می‌کنند ولی بخشی باید به کشور باید برگردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.