احیای شمشادستان های شمال کشور با تولید پنج ميليون اصله نهال شمشاد

سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضي سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداري كشور گفت: تا پايان امسال پنج ميليون اصله نهال شمشاد در شمال كشور توليد خواهد شد .

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بهمن افراسیابی سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در نوشهر گفت:تاکنون حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال شمشاد در شمال کشور تولید شده است.

وی افزود: این تعداد نهال‌ها با قلمه گیری، بذرکاری و انتقال نهال‌های طبیعی به گلدان در گلستان، گیلان، ساری و نوشهر تهیه شد که هم اکنون در نهالستان‌ها نگهداری می‌شود.

افراسیابی با اشاره اینکه بیماری بلایت و آفت شب پره باعث نابودی بخشی از شمشادزار‌های شمال کشور شده است، گفت: بیماری بلایت از سال ۱۳۹۰ و آفت شب پره از سال ۱۳۹۵ رویشگاه‌های این گونه با ارزش جنگل‌های هیرکانی را آلوده و خسارت‌های زیادی را تحمیل کرد.

سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: این نهال‌ها تا زمانی که هیچ بیماری و آفتی در سطح رویشگاه‌های شمشاد دیده نشود در این نهالستان‌ها باقی می‌ماند و ما تمام سعی خود را برای نجات این گونه ارزشمند بکار بسته ایم.

وی گفت: برای اجرای تدریجی برنامه جامع مشکل اعتباری نداریم و با زمان بندی و اولویت بندی از انقراض شمشاد جلوگیری خواهیم کرد.

معاون امور جنگل سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تا پایان امسال پنج میلیون اصله نهال شمشاد در شمال کشور تولید خواهیم کرد.

عباسعلی نوبخت افزود: برخی از درختان شمشاد خشک شده اند که به دو بخش تقسیم می‌شوند، برخی کاملا خشک شده اند و برخی دیگر ظاهری خشک دارند، اما ممکن است زنده باشند و یا ریشه هایشان زنده باشد.

انتهای پیام/آ

 

نابودی بخشی از شمشادزار‌های شمال کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.