یک کارگردان جوان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نگران بی مهری مخاطبان هستم

فهیمه عابدینی گفت: نگرانی من این است که چون نمایشم عروسکی است، مورد بی مهری مخاطبان قرار بگیریم.

رفهیمه عابدینی نویسنده و کارگردان نمایش «سیمین و فرزان»، در خصوص این نمایش در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نمایش «سیمین و فرزان» بر اساس علایق و اشتیاق های ما به وجود آمده که شامل سه موضوع مهم است؛ یکی طراحی کتاب های چاپ سنگی است که می خواستیم یک نمایش عروسکی را بر این اساس اجرا کنیم. یعنی جذابیت های کتاب های چاپ سنگی دوران قاجار را در نمایش خود به کار بگیریم و باعث یادآوری زیبایی های این آثار شویم.

وی ادامه داد: قصد داشتیم نمایش روایی را با نمایش عروسکی تلفیق و به آن موسیقی ایرانی اضافه کنیم. منظور من از موسیقی ایرانی موسیقی دستگاهی است نه موسیقی تصنیف. درست است که تصنیف ها دستگاهی هستند، ولی ما بیشتر ردیف را آوردیم.

عابدینی درخصوص داستان این نمایش گفت: ما به دنبال متنی بودیم که به متن روسی اثر پوشکین به نام «روسلان و لیودمیلا» برخوردیم. داستان روسی را به فارسی برگرداندیم و یکسری عناصر ایرانی به آن اضافه کردیم که با طراحی عروسک‌ها و موسیقی‌ها تقویت می‌شود. داستان «روسلان و لیودمیلا»  افسانه است که پوشکین آن را در جوانی نوشته و  شباهت بسیاری به برخی داستان‌های شاهنامه و داستان‌های ایرانی دارد.

عابدینی در خصوص استقبال مخاطبان از نمایش «سیمین و فرزان»  بیان کرد: استقبال مخاطبان خوب بوده و گفته‌اند که تاکنون چنین کار جدید و خلاقانه ای ندیده بودند. نگرانی من این است که چون کار عروسکی انجام می دهیم، مورد بی مهری مخاطبان قرار بگیریم. ذهنیت اکثر مخاطبان از تئاتر عروسکی این است که کار, کار کودک بوده و همیشه نوع خاصی از عروسک  را در ذهن خود دارند و شاید نخواهند که به عنوان یک کار جدی به آن نگاه نمایش کنند.  دوست دارم دعوت کنم از تمامی تماشاگران تئاتری که نمایش عروسکی بزرگسال «سیمین و فرزان»  را ببینند,  البته کودکان هم به تماشای نمایش ما نشستند و برایشان خسته کننده نبود.

گفتنی است در خلاصه داستان آمده است: سیمین در شب عروسی‌اش با فرزان، گم می‌شود و فرزان قدم در راه پر‌ماجرای یافتن او می‌گذارد.

گفتنی است ؛ نمایش عروسکی «سیمین و فرزان» به کارگردانی فهیمه عابدینی هر روز ساعت ۲۰ به مدت ۴۰ دقیقه با بازی سازی فهیمه عابدینی، صادق صادقی‌پور در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.