موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

تغییر در شورای نظارت دفتر موسیقی ارشاد/ معتمدی با کنسرت‌های ارزان سال جدید را آغاز کرد

مهمترین اخبار موسیقی از ۱ تا ۲۳ فروردین ماه را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به مهمترین اخبار ۲۰ روز نخست فروردین ماه سال ۹۸ در حوزه موسیقی اشاره می‌کنیم.

معتمدی با کنسرت‌های ارزان سال جدید را آغاز کرد

نخستین کنسرت «هنر برای همه» عصر دیروز یکشنبه چهارم فروردین ماه در پردیس تئاتر تهران برگزار شد. «هنر برای همه» طرحی است که محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی کشورمان در اواخر سال ۹۷ آن را مطرح کرد. طی این طرح خوانندگان می‌توانند سالی یک بار کنسرت ارزان قیمت برگزار کنند. به این ترتیب بسیاری از افرادی که توانایی مالی برای حضور در کنسرت را ندارند، می‌توانند یک اجرای موسیقی زنده را از نزدیک تماشا کنند و بشنوند. طی این طرح سالن‌های کمتر استفاده شده نیز می‌توانند میزبان کنسرت‌ها باشند.

تغییر در شورای نظارت دفتر موسیقی ارشاد/ معتمدی با کنسرت‌های ارزان سال جدید را آغاز کرد

در ابتدای این برنامه معتمدی گفت: در دل ما جز آرزو‌های خوب وجود ندارد و خوشحالم که سال جدید را با نوا و نغمه آغاز می‌کنیم و امیدوارم سال جدید سالی پر از عشق و سلامتی باشد. در اینجا تشکر می‌کنم از کسانی که برای طرح «هنر برای همه» همکاری کردند؛ فکر می‌کردم از بین مدیران کسی برای اجرای پروژه پیش قدم نباشد، اما دیدیم اینطور نیست و دوستان ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری از طرح استقبال کردند. ما از آلبوم «حالا که می‌روی» قطعاتی را آماده نکردیم، چون این آلبوم به تازگی منتشر شده و نیازمند برنامه‌ریزی‌های دیگری برای کنسرت است. من به شما قول می‌دهم قطعاتی از این آلبوم را نیز در کنسرت‌های بعدی تقدیم شما عزیزان کنیم.

قطعات «یلدا» «در خیالات خودم بارانی نیست»، «کویر»، «من مست توام»، «روشنی روی تو»، «کوبار»، «خیام خوانی»، «سیانور» و چند قطعه دیگر در این کنسرت اجرا شدند.

کنسرت شهرام ناظری برای مردم سیل زده

شهرام ناظری خواننده موسیقی ایرانی همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم کنسرتی را به نفع سیل‌زدگان کشور برگزار می‌کند. این خواننده در چارچوب برگزاری جشنواره «شریف زیبای من» کنسرت خیریه‌ای را در دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار خواهد کرد.

تغییر در شورای نظارت دفتر موسیقی ارشاد/ معتمدی با کنسرت‌های ارزان سال جدید را آغاز کرد

این کنسرت روز دهم اردیبهشت ماه همزمان با هفته گرامیداشت مقام معلم برگزار می‌شود. طبق برنامه ریزی‌های انجام گرفته عواید حاصل از بلیت فروشی این کنسرت به سیل زدگان استان‌های شمالی و جنوب غربی کشور اختصاص می‌یابد.

تغییر در شورای نظارت دفتر موسیقی ارشاد

ابوالفضل صادقی‌نژاد آهنگساز موسیقی ایرانی که پیش از این به عنوان مدیر شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کرد، نزدیک به دو ماه است که در این سمت حضور ندارد.

خداحافظی بی سروصدای صادقی‌نژاد در شرایطی انجام گرفته که مریم نقیبی از کارکنان باسابقه این مجموعه مدتی است به عنوان سرپرست شورای ارزشیابی و نظارت دفتر موسیقی جایگزین وی شده است.

تغییر در شورای نظارت دفتر موسیقی ارشاد/ معتمدی با کنسرت‌های ارزان سال جدید را آغاز کرد

ابوالفضل صادقی‌نژاد از جمله مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در دوران مدیریت فرزاد طالبی نیز در این نهاد مشغول به فعالیت بود.

این نوازنده سنتور در کارنامه فعالیت‌های خود، آهنگسازی چند آلبوم از جمله «به چشم‌های تو سوگند» به خوانندگی ایوب صادقی، «دوست دارم خنده‌هایت را» با روایت سهیل محمودی، «ستاره خورشید»، «کهکشان آرام» با تنظیم بابک رادمنش و «از تنهایی گریه مکن» به خوانندگی سالار عقیلی را به عهده داشته است.

منوچهر صهبایی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران شد

منوچهر صهبایی آهنگساز و رهبر ارکستر پیشکسوت موسیقی کشورمان که طی سال‌های اخیر رهبری ارکستر مجلسی ایران را برعهده داشته است، به عنوان رهبر مهمان نخستین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در سال ۹۸ حضور خواهد داشت.

طبق جدول فروردین ماه سال ۹۸ برنامه‌های بنیاد فرهنگی هنری رودکی که در سامانه اینترنتی این نهاد منتشر شده، اولین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران با رهبری مهمان منوچهر صهبایی روز‌های بیست و هشتم و بیست و نهم فروردین ماه سال ۹۸ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

تغییر در شورای نظارت دفتر موسیقی ارشاد/ معتمدی با کنسرت‌های ارزان سال جدید را آغاز کرد

اجرای قطعاتی از آنتونیوسالیری، فرانتس شوبرت، لبرون و تعدادی دیگر از آهنگسازان مطرح موسیقی کلاسیک دنیا از جمله برنامه‌هایی است که برای اولین کنسرت ارکستر سمفونیک تهران در سال ۹۸ در نظر گرفته شده است.

منوچهر صهبایی که پیشینه زیادی در رهبری ارکستر مجموعه‌های مختلف داخلی و خارجی داشته بین سال‌های ۸۶ تا ۹۰ در مقاطع مختلف یا به عنوان رهبر دائم یا به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران به فعالیت در این مجموعه دولتی مشغول بوده است. این هنرمند مطرح در سال‌های اخیر به عنوان مدیر هنری و رهبر دائم ارکستر مجلسی ایران فعالیت‌های موسیقایی خود را ادامه داده است. شهرداد روحانی رهبر دائمی ارکستر سمفونیک تهران است.

فیلم آثار اجراشده در جشنواره «نوای خرم» به شرکت‌کنندگان اهدا می‌شود

ستاد برگزاری پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) از ارسال رایگان نسخه تصویری آثار به صحنه رفته این دوره برای هنرمندان شرکت‌کننده خبر داد. بر اساس اطلاعیه دبیرخانه جشنواره و جایزه همایون خرّم، نسخه تصویری اجرای شرکت‌کنندگان طی ایام برگزاری این رویداد با چندین دوربین فیلمبرداری شده و برای آن دسته از هنرمندانی که تمایل دارند فیلم اجرای خود را داشته باشند، به صورت رایگان ارسال می‌شود.

تغییر در شورای نظارت دفتر موسیقی ارشاد/ معتمدی با کنسرت‌های ارزان سال جدید را آغاز کرد

پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) با هدف ارتقای سطح هنری و موسیقایی و استفاده از نمونه‌ها و الگو‌های موجود در هنر ایرانی برای هنرمندان گروه سنی زیر ۱۸ سال، از ۸ تا ۱۶ آذر ماه سال ۹۷ در فرهنگسرای نیاوران تهران و تالار وحدت برگزار شد. در این دوره بیش از هزار هنرمند در قالب ۳۱۷ برنامه، آثار خود را اجرا کردند.

محور‌های همایش موسیقی ۴۰ سال موسیقی انقلاب اعلام شد

در دومین روز از سلسله نشست‌های تخصصی همایش ملی ۴۰ سال موسیقی انقلاب اسلامی روز چهارشنبه ۲۱ فروردین از ساعت ۱۰ تا ۱۲ موسیقی سنتی در چهار دهه انقلاب اسلامی بررسی می‌شود. در این میزگرد مظفر شفیعی، هادی منتظری، هوشنگ جاوید و رضا مهدوی به سخنرانی می‌پردازند.

همچنین در همین روز از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ هادی آرزم، نعمت الله سعیدی، محمدمهدی سیار و محسن صفایی فرد موسیقی اجتماعی و سیاسی در چهار دهه نخست انقلاب اسلامی را ارزیابی خواهند کرد.

تغییر در شورای نظارت دفتر موسیقی ارشاد/ معتمدی با کنسرت‌های ارزان سال جدید را آغاز کرد

در ادامه نشست‌های همایش ملی ۴۰ سال موسیقی انقلاب اسلامی در روز چهارشنبه ۲۱ فروردین از ساعت ۱۶ تا ۱۸ حسین دی پیر، شهروز حقی، بهنام صبوحی و محسن جلیلی درباره وضعیت سرود در چهار دهه انقلاب اسلامی صحبت می‌کنند.

پنجمین هفته هنر انقلاب اسلامی با معرفی چهره هنر انقلاب در سال ۹۷، ۲۰ تا ۲۶ فروردین ماه در حوزه هنری و سراسر کشور برگزار می‌شود. این رویداد شعار «هنر متعهد به حقیقت» را در دستور کار خود قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.