موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

محمد معتمدی آغازگر کنسرت‌های ارزان/اعتراض مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری به یک قانون

مهمترین اخبار موسیقی از ۱۸ تا ۲۴ اسفند ماه را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،در این گزارش به مهمترین اخبار هفته اخیر موسیقی کشور اشاره می‌کنیم.

آلبوم مهیار علیزاده رونمایی شد

آلبوم مهیار علیزاده آهنگساز و خواننده با نام «بی من» عصر جمعه ۲۴ اسفند، با سخنرانی فردین خلعتبری، سروش صحت و نیما رئیسی در شهر کتاب تهران رونمایی و منتشر شد.

آلبوم «بی من» در ژانر فیوژن است که تلفیقی از سبک‌های پراگرسیو، آلترناتیو و موسیقی ایرانی است. اغلب اشعار آلبوم را اشعار حافظ، مولانا و هوشنگ ابتهاج تشکیل می‌دهند.

این آلبوم تاکنون چهار بار با عنوان «تکرار نامنظم بی‌تو» با حضور، اندیشه فولادوند، لیندا کیانی و الهام پاوه‌نژاد روی صحنه رفته است.

معتمدی آغازگر کنسرت‌های ارزان

کنسرت «هنر برای همه» محمد معتمدی خواننده سنتی کشور از چهارم فروردین در پردیس تئاتر تهران واقع در خاوران با بهای بلیت ۲۵ هزار تومانی برگزار می‌شود.

پیش از این معتمدی اعلام کرده بود که طرحی برای برگزاری کنسرت با بلیت‌های کم بها در سالن‌های کمتر استفاده شده تهران دارد.

معتمدی گفت: «اجرای این طرح از آن جایی به ذهنم رسید که در سال‌های اخیر همیشه شاهد این موضوع بوده‌ام که بخش زیادی از جامعه و مردم علاقه زیادی به دیدن کنسرت دارند، اما متأسفانه فقدان توان مالی اغلب مردم آن هم در شرایط اقتصادی فعلی اجازه نمی‌دهد که آن‌ها شرایطی برای تماشای کنسرت‌های با کیفیت داشته باشند. شما حساب کنید اگر یک خانوار پنج نفره بخواهند کنسرت ببینند. سرپرست خانوار مجبور است که دستمزد ماهانه خود را به طور کامل برای خرید بلیت کنسرت صرف کند که این واقعاً برای یک سرپرست خانوار عملی و عقلانی نیست به همین جهت ما فکر کردیم چه کاری می‌توان در این زمینه انجام داد. در ماه‌های اخیر طرحی به ذهنم رسیده بود که بتوانم در قالب حوزه‌های تئاتر و موسیقی آن را به مرحله اجرا برسانم، این بود که ایده اجرایی «هنر برای همه» را طراحی و آن را با مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در میان گذاشتم. در این حوزه هم جلساتی برگزار شد و این موضوعات مطرح شد که بتوانیم در قالب این طرح جامع از موقعیت مکانی و امکانات تالار‌های خوب به ویژه در جنوب تهران که بلااستفاده یا کم استفاده هستند، بهره‌های بیشتری برده و در آنجا فضایی را فراهم کنیم که با مشارکت هنرمندان و اسپانسر‌ها کنسرت‌هایی با بلیت ارزان قیمت را برگزار کنیم که خانواده‌ها بتوانند از اجرا‌های زنده نیز استفاده کنند.»

محسن چاوشی جایزه جام جم را دریافت کرد

در بخش دستاورد هنری ویژه پنجمین جشنواره جام جم که در سازمان صدا و سیما برگزار شد، محسن چاووشی خواننده پاپ برای تیتراژ سریال «سایه‌بان» تندیس گرفت و تیتراژ منتخب نیز به «مهران مدیری» برای برنامه دورهمی اختصاص یافت.

تقدیر وزیر ارشاد از معاونت هنری

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اهدای لوح به سیدمجتبی حسینی معاون امور هنری از تلاش معاونت امور هنری برای شفاف سازی قدردانی کرد. در سال جاری گزارش مالی سال ١٣٩٦ معاونت امور هنری، بنیاد رودکی و مؤسسه هنرمندان پیشکسوت، گزارش‌های چهار دوره جشنواره‌های بین‌المللی موسیقی، تئاتر، هنر‌های تجسمی و مد و لباس فجر، فهرست مجوز‌های صادر شده در حوزه موسیقی، تئاتر، هنر‌های تجسمی، مد و لباس و آموزشگاه‌های آزاد هنری، مدیران و شورا‌های معاونت امور هنری در راستای شفاف‌سازی منتشر شد. همچنین به منظور شفاف‌سازی در برنامه‌ها و رویداد‌ها آیین‌نامه‌های جشنواره‌های فجر تدوین شد.

صالحی در این لوح نوشته است: «آگاهی بخشی به مخاطبان و ذی‌نفعان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تسهیل دسترسی به اطلاعات ازجمله کلان برنامه‌های مورد نظر دستگاه بزرگ فرهنگی کشور بوده است که تحت عنوان شفاف سازی با عزم جدی همکاران پیگیری شده است. اکنون که در مرحله نخست این برنامه با همیت والای شما عزیزان درصد بالایی از شفاف سازی تحقق یافته است، از تلاش و پشتکار جنابعالی و همکاران آن مجموعه که نقش پیشرو در مسیر شفاف‌سازی ایفا کرده‌اید، صمیمانه قدردانی می‌کنم. ازخداوند متعال تداوم توفیقات شما را خواستارم.»

حامی از خود دفاع کرد

حمید حامی خواننده و آهنگساز پاپ کلاسیک کشور یک هفته پس از حواشی اجرای زنده اش در جشنواره موسیقی شیراز در رسانه‌های رسمی، بیانیه صادر کرد.

این خواننده با اعلام معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تا اطلاع ثانوی در شیراز ممنوع الکار است.

در بخشی از بیانیه حامی آمده است:
لطف کنید و در فکر پاپوشی بزرگتر باشید... چرا که مردم ما باهوش‌تر از آن هستند که فریب تصویری فرضی و چند ثانیه‌ای که هیچ تقصیری از پخش آن متوجه بنده نیست و نخواهد بود و ساختگی یا حقیقی بودن آن هنوز مورد شک است را بخورند. پس از انتشار هماهنگ و هدفمند تصاویری از کنسرت شیراز بنده درفضای مجازی، رایزنی‌ها و تحقیقاتی از طرف مسئولان ذیصلاح و هم بنده در جهت اثبات صحت آن تصاویر و نیز مجازات عاملان پخش آن به صورت گسترده‌ای انجام گرفت. کنسرت مذکور که در سالن حافظ شهر شیراز به گنجایش تقریبی هزار نفر و در تاریخ ۲۸ بهمن ۹۷ در دو سانس برگزار شد اولین کنسرت مستقل من در این شهر بود. لازم است بدانید که برای برگزاری کنسرت در ایران مجوز‌های لازم برای شعر، آهنگ، نوازنده‌ها و ... توسط اداره‌ ارشاد استانی که کنسرت در یکی از شهر‌های آن استان برگزار میشود صادر میشود، مثلا در این مورد خاص دفتر موسیقی استان فارس مسئول صدور مجوز‌های لازم و عبور کلیه‌ عوامل و آهنگ‌هایی که قرار است اجرا بشوند از فیلتر‌های لازم بودند. اعلام ممنوع الکاری بنده در روز پنجشنبه ۹ اسفند ۹۷ در روزی که دفاتر موسیقی و تمام ادارات مرتبط با وزارت ارشاد تعطیل هستند، باز هم به صورت سیستماتیک و راس ساعتی خاص و به صورت گسترده توسط صفحات تقلبی اینستاگرام و ... اتفاق افتاد و تعجب آنکه سایت‌ها و خبرگزاری‌های معتبری که هرگز و هرگز بدون ذکر منبع و استناد به صحبت‌های اشخاص حقیقی و یا حقوقی اقدام به درج هیچ خبری نمی‌کنند، بصورت خودجوش و یا سیستماتیک اقدام به اعلام رسمی ممنوع الکاری بنده کردند.

ظاهرا هنوز حکم قطعی در این باره از سوی علی ترابی مدیر دفتر موسیقی صادر نشده است.

صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی شد

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری در حکمی احمد صدری را به عنوان دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منصوب کرد.
معاون امور هنری در این حکم نوشته است: «نظر به سوابق علمی و تجربیات ارزنده جنابعالی و پیشنهاد مدیرکل محترم دفتر موسیقی به موجب این حکم به عنوان دبیر دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران منصوب می‌شوید. امید است با استعانت از خداوند متعال و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود، در برگزاری هرچه باشکوه‌تر جشنواره پیش رو موفق و موید باشید.»

احمد صدری کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر با گرایش موسیقی و درجه یک هنری از شورای ارزشیابی هنرمندان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.

صدری دارای سوابق و تجارب پژوهشی، علمی و آموزشی متعددی از جمله قائم مقامی ریاست گروه موسیقی فرهنگستان هنر و عضویت تحریریه فصلنامه خیال را در کارنامه خود دارد و تاکنون کتاب‌ها و مقالات متعددی از او منتشر شده است. صدری همچنین مدرس هنر‌های ایرانی در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه هنر بوده است و امسال به عنوان پژوهشگر برگزیده در حوزه هنر‌های سنتی در هفته پژوهش انتخاب شد. دبیر علمی بخش موسیقی همایش بین‌المللی حکمت و فلسفه هنر، عضو هیئت علمی همایش‌های بین‌المللی؛ معنای زیبایی، کمال‌الدین بهزاد، سلطان محمد، طبیعت در هنر شرق و همایش‌های تخصصی موسیقی؛ صفی‌الدین ارموی، عبدالقادر مراغه‌ای، قطب‌الدین شیرازی، فارابی از فعالیت‌های دیگر علمی و پژوهشی صدری است. صدری همچنین تاکنون دبیر و داور جشنواره‌ها و همایش‌های مختلفی در حوزه هنر و موسیقی از جمله قائم‌مقام دبیر چهارمین و پنجمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، قائم‌مقام سیزدهمین و چهاردهمین جشنواره موسیقی ذکر و ذاکرین، عضو شورای ارزشیابی کمیته سازسازی هنر‌های سنتی میراث فرهنگی کل کشور، قائم‌مقام و عضو شورای سیاستگذاری و داور نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، دبیر علمی جشنواره آوا‌ها و نوا‌های رضوی، قائم‌مقام انجمن موسیقی تهران و دبیر علمی دهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران و دبیر یازدهمین دوره این جشنواره نیز بود.

صدری در حال حاضر، قائم مقام و دبیر گروه موسیقی فرهنگستان هنر است.

سامانه اطلاعات موسیقیایی رونمایی شد

مراسم رونمایی از سامانه بانک اطلاعات موسیقی کشور (بامک) دوشنبه ۲۰ اسفند برگزار شد.

علی ثابت نیا مدیر انجمن موسیقی، علی ترابی مدیر دفتر موسیقی، احمد صدری دبیر جشنواره موسیقی نواحی و اعضای هیئت امنای انجمن از جمله حاضران در مراسم بودند.

ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران گفت: از نخستین ماموریت‌هایی که حسینی معاون هنری وزارت ارشاد به ما داد، تشکیل رصدخانه موسیقی ایران بود. نخستین قدم این کار تشکیل بانک اطلاعاتی موسیقی کشور بود. در این سامانه جایی برای اصحاب رسانه، پژوهشگران و کسب و کار‌های حوزه موسیقی پیش بینی شده است. از مرداد ماه سال گذشته بحث محتوایی این سامانه مورد بررسی قرار گرفت. هر سامانه و هر نرم افزاری نیاز به کار کردن دارد که ایرادهایش بررسی و رفع شود. این سامانه از امروز شروع به کار کرده است.

وی افزود: یکی از مهمترین نیاز‌های این سامانه، حمایت‌هایی است که از سوی ارگان‌های وزارت ارشاد باید بشود. ما باید ابزار‌های تشویقی برای هنرمندان داشته باشیم. در جلساتی از الهیاری روابط عمومی انجمن خواستم در حوزه آموزش‌های موسیقی از این سامانه حمایت کنند.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ادامه داد: کسانی می‌توانند در این سامانه عضو شوند که فعالیت حرفه‌ای در حوزه موسیقی داشته باشند. برخی از استان‌ها خودشان اقدام به جمع آوری اطلاعات کردند و تنها لازم است که این اطلاعات روی سایت سامانه بارگذاری شود.

اعتراض به یک قانون

مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری و جمعی از هنرمندان فعال موسیقی درباره اختصاص ۱۰ درصد مبلغ فروش بلیت کنسرت‌ها به فعالیت‌های فرهنگی به پیشنهاد دولت و تصویب در مجلس شورای اسلامی، بیانیه‌ای تند و اعتراضی صادر کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: دولتی که حتی این روز‌ها نمی‌تواند پای مجوز‌های قانونی خود در رابطه با برگزاری یک کنسرت در شهرستانی بایستد، حال به چه نیتی دستش را در جیب بخش خصوصی و از آنان سهم خواهی می‌کند؟ ما به ندرت یاد می‌آوریم که دولتمردان برای موسیقی حرمتی قائل شده باشند و یا سنگی از جلوی پای جریان‌های موسیقی برداشته باشند. اما امروز با نگاهی سودجویانه می‌خواهند زحمات مالی و درآمد‌های فرهنگی بخش خصوصی و هنرمندان آن اعم از خواننده، آهنگساز و ... را به زور از آن‌ها بگیرند تا خرج بستر‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی کنند.

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: با این اقدام قیمت بلیت‌های کنسرت هر روز افزایش می‌یابد. آیا این مغایر با صحبت‌های وزیر محترم ارشاد درباره مبارزه با هنر لاکچری نیست؟ بخش خصوصی برای تامین آن ۱۰ درصدی که از جیبش بر می‌دارید، مجبور است درآمد خود را با افزایش بهای بلیت‌ها بالا ببرد و این فشار به مخاطب و عدم تکریم آن و حرکت به سمت موسیقی‌های زیرزمینی خواهد بود.

در بند چهارم این بیانیه می‌خوانیم: این اقدام خام و عجولانه صورت گرفته و فاقد هرگونه کارشناسی است. آیا کنسرتی که در سال چندین میلیون تومان سوددهی دارد، با یک کنسرت تک‌نفره در قالب تک‌نوازی برابر است؟ آیا درآمد سالنی ۳۰۰۰ نفری در دو سانس با درآمد سالنی ۱۰۰ نفره برای اجرای یک تک‌نوازی برابر است؟

در پایان بیانیه مذکور آمده است: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز از حل کردن مشکلات مالیاتی، بیمه، دخالت‌های ارگان‌های نظارتی و... در رابطه با هنرمندان عاجز است و این در حالی است که بی‌شرمانه بخشی از درآمد اهل موسیقی را طلب می‌کند. کدام شرع و عرف به شما اجازه می‌دهد که حق‌الناس یک جامعه زحمتکش را آن هم در این وانفسای اجتماعی طلب کنید؟ آیا چنین رفتارِ نادرستی با صنوف دیگر نیز شده است؟ این چه بدعتی‌ست که می‌خواهید آن را با موسیقی گره بزنید؟

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار