داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از تعویق کنکور ارشد و دکتری پزشکی تا اعلام رقم دقیق ویزیت پزشکان

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

اعزام ۱۰پرستار مدافع حرم به خوزستان/ راه‌اندازی بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی اورژانس کشور

مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: بیمارستان سیار ۵۰ تختخوابی سازمان اورژانس کشور در قرارگاه جوادالائمه حمیدیه با ۵۰ تخت بستری، یک اتاق عمل، ۲ تخت ICU، آزمایشگاه با تجهیزات کامل و پنج بخش تخصصی راه اندازی شده است.

حضرتی همچنین از اعزام ۱۰ نفر از پرستاران مدافع حرم به استان خوزستان خبر داد و گفت: در حال حاضر کمک به مردم سیل زده کشور همچون دفاع از حرم اهل بیت (ع) ارزشمند و مقدس است.

۲۰۰ میلیون دندان خراب در دهان ایرانیان جا خوش کرده است/ از درمان و ترمیم دندان شیری غافل نشوید

سید جلال پورهاشمی متخصص دندانپزشکی کودکان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: متاسفانه وضعیت دندان کودکان بسیار نامطلوب است و کودکان زیر ۱۲ سال درگیر کار‌های دندان هستند؛ در حال حاضر شاخص سلامت دندان کودکان در ایران از سال ۸۷ تا ۹۸ افزایش پیدا کرده و شاخص چهار و نیم در حال حاضر به پنج رسیده است.

این متخصص دندانپزشکی کودکان افزود: وزارت بهداشت متولی حفظ سلامت است و باید بودجه را به امر پیشگیری اختصاص دهد، بر اساس آمار ۲۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان است اما به اعتقاد من این آمار تا ۴۰۰ میلیون نیز می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه شروع پیشگیری از مادران باردار تا کودکان زیر ۱۲ سال است، گفت: اگر بتوانیم برای پیشگیری از دندان‌های خراب از مادران باردار و کودکان زیر ۱۲ سال شروع کنیم بسیار موفق خواهیم بود؛ دندان شیری اگر سالم باشد رشد کودک طبیعی خواهد بود، کودکی که دندان خراب داشته باشد نمی‌تواند به خوبی غذا بخورد و کم اشتها شده و رشد تحت تاثیر قرار خوهد گرفت.

پورهاشمی گفت: آماری که خروجی دانشکده ارائه می‌شود حدود ۳۲ هزار نفر پزشک دندان پزشک داریم، اما حدود ۲۵ هزار نفر در این زمینه فعال هستند؛ روز ۲۳ فروردین روز تصویب طرح بهداشت کار دهان و دندان و در جهت ارتقا سلامت است.

تعويق در برگزارى آزمون ارشد و دکتری پزشکی به دلیل وقوع سیل+ تاریخ برگزاری آزمون‌ها

اولین نشست شورای مدیران حوزه معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال ۹۸ در روز چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ برگزار شد.در این نشست باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به راه اندازی هیئت های ممتحنه منطقه ای در سال ۹۷ گفت:

باتوجه به اینکه برخی داوطلبان آزمون ها شرایط ویژه ای در اثر سیل دارند، طبق تاکید و نظر مساعد وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آزمون‌های دکترای تخصصی و کارشناسی ارشد علوم پزشکی با تاخیر برگزار خواهد شد.

وی افزود: با هماهنگی دبیرخانه مربوطه و مرکز سنجش آموزش پزشکی آزمون دکترای تخصصی (PhD) در تاریخ ۳۰ و ۳۱ خرداد ۹۸ و آزمون کارشناسی ارشد در تاریخ ۲۷ و ۲۸ تیر ۹۸ و آزمون زبان MHLE در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۸ برگزار خواهد شد.

جزئیات تعرفه‌های درمانی در سال ۹۸/ ویزیت پزشکان در سال جدید چقدر افزایش دارد؟

ولیایی منش دبیر و رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامتدرباره افزایش تعرفه‌های درمانی در سال ۹۸ اظهار کرد: تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در سال ۱۳۹۸ در بخش دولتی به طور میانگین ۱۰ درصد و در بخش خصوصی ۱۳ درصد  افزایش داشته است.

اولیایی منش به میزان نرخ ویزیت پزشکان و دندانپزشکان در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: ویزیت پزشکان و دندانپزشکان در هر ۲ بخش دولتی و خصوصی هشت درصد افزایش داشته است.

رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت ادامه داد: تعرفه خدمات پزشکان، دندان‌پزشکان عمومی و دکتری تخصصی در علوم پایه (PHD) پروانه‌دار ۲۷۰ هزار ریال، پزشکان، دندان‌پزشکان متخصص و پزشکان عمومی دارای مدرک دکتری تخصصی در علوم پایه ( MD-PhD) ۴۱۰ هزار ریال، پزشکان فوق‌تخصص، ‌ دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) و متخصص روان‌پزشکی ۵۲۰ هزار ریال، پزشکان فوق‌تخصص روان‌پزشکی و دوره تکمیلی تخصصی (فلوشیپ) روان‌پزشکی ۵۹۰ هزار ریال، کارشناس ارشد پروانه‌دارد ۲۲۰ هزار ریال، کارشناس پروانه‌دار ۱۹۰ هزار ریال در بخش خصوصی در سال ۹۸ خواهد بود و این ارقلام به مراکز درمانی ابلاغ شده است.

نیاز به ۱۶ هزار توالت بهداشتی و حمام در مناطق سیل زده/ بیش از ۱۰ هزار پوشش مراقبتی برای مادران باردار

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: یکی از اولین کارهایی که در سیل اخیر انجام دادیم، به دلیل وجود پرونده الکترونیک سلامت، شناسایی گروه های آسیب پذیر به تفکیک خانه های بهداشت بود و می دانستیم که هر خانه بهداشت، چند مادر باردار، بیمار فشارخونی و دیابتی دارد.

رییسی تاکید کرد: کمبود توالت‌های بهداشتی و حمام سیار یکی از مهمترین مشکلات مناطق سیل زده کشور است و در حال حاضر به ۱۰ هزار توالت بهداشتی و ۵۸۰۰ حمام در مناطق سیل زده کشور نیاز است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعزام ۱۴۴ تیم سلامت روان به مناطق سیل زده کشور، گفت: ۱۳ هزار نفر از جمعیت تحت تاثیر سیل از نظر سلامت روانی غربالگری شدند که ۱۴۲۹ نفر از این افراد، غربال مثبت بودند، همچنین ۱۱۶۹ بیمار با اختلالات روانپزشکی تحت پوشش و ۴۱۳ بیمار معتاد تحت پوشش مراکز بهداشتی و مراکز ترک اعتیاد، شناسایی شدند.

۲ واکسن امسال به واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شوند/ ارائه گزارش امدادرسانی در مناطق سیل زده به سازمان جهانی بهداشت

سعید نمکی وزیر بهداشت درخصوص برنامه‌های وزارت بهداشت برای سال ۹۸ اظهار کرد: در بهار امسال، پرونده الکترونیک سلامت را به عنوان یک تکلیف قانونی بر جای مانده، به سرانجام می‌رسانیم و برای اجرای این طرح مهم، دکتر صفی خانی را به عنوان مدیر پروژه منصوب کرده و مسئولیت مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت را نیز به وی سپرده ام.

به گفته وی یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت در سال جاری، مدارس عاری از پوسیدگی دندان است که این طرح در اردیبهشت ماه در استان اردبیل به صورت آزمایشی اجرایی می‌شود.

وزیر بهداشت بیان کرد: در سال جاری ساعت فعالیت برخی مراکز بهداشتی بزرگ تا ساعت ۱۰ یا ۱۲ شب خواهد بود تا اقشار مختلف در ساعات بعداز ظهر و شب بتوانند به این مراکز مراجعه کرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.

به گفته وی، ساخت دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک با کمک هندی‌ها و کوبایی‌ها در کشور در حال انجام است و این دو واکسن، امسال با قیمت تمام شده پایین‌تر به پروتکل واکسیناسیون کشوری اضافه خواهند شد.

تزریق واکسن فلج اطفال برای کودکان زیر ۵ سال در مناطق سیل‌زده

گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت اظهار کرد: طغیانی از بیماری‌های واگیر در هیچ نقطه‌ای از مناطق سیل زده رخ نداده است.

وی ادامه داد: سلامت آب آشامیدنی در مناطق سیل زده به طور مستمر مورد پایش قرار گرفته و عملیات کلرزنی نیز انجام شده است.

گویا گفت:‌ انجام واکسیناسیون فلج اطفال برای کودکان زیر پنج سال در تمام اردوگاه‌های اسکان موقت مردم سیل زده انجام شده و اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه برای مقابله با آسیب‌های ناشی از گزیدگی توسط جانورانی، چون مار و عقرب در مناطق سیل زده صورت گرفته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار