کدام مسیرهای شهر کرمان بیشتر در خطر سیلاب هستند

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان گفت:حاشیه شمالی سرآسیاب فرسنگی در معرض خطر سیلاب قرار دارد در مسیر حرکت سیلاب در سرآسیاب، سازه‌های فاقد استحکام ساخته شده اند .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدرضا عسکری ،دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان گفت: قسمت جنوب کوه صاحب‌الزمان(عج) و شمال سرآسیاب تا خیابان اصلی سرآسیاب در معرض خطر سیلاب قرار دارد.
محمدرضا عسکری افزود: در صورت بارندگی شدید و با در نظرگرفتن شیب تند کوه و آبی که همیشه در اثر بارندگی از بالا دست از محله‌ی سرآسیاب عبور می‌کند، این احتمال وجود دارد که در صورت شدت بارش‌ها، سیلاب ایجاد شده و خطر جانی و مالی شدیدی به مردم وارد شود.

وی اظهارکرد: در گذشته معدن شنی در منطقه‌ی سرآسیاب وجود داشته که این معدن به شکل حوضچه‌ای عمل می‌کرده و موجب می‌شده تا آب‌های روان در آن جمع شده و جاری نشوند، اما متاسفانه معدن شن پر شده و مردم نیز بدون کسب مجوز به خصوص در زمانی که سرآسیاب روستا تعریف می‌شده است، روی زمین سست و خاک ونخاله‌ها به شکل غیراستانداردی خانه ساختند.

عسکری افزود: متاسفانه درحال حاضر در مسیر حرکت سیلاب در منطقه سرآسیاب، به شکل نامطلوبی سازه‌هایی فاقد استحکام ساخته شده اند که اغلب آن‌ها فاقد استاندارد هستند.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری کرمان تصریح کرد: هم اکنون قسمت جنوب کوه صاحب‌الزمان(ع) و شمال سرآسیاب تا خیابان اصلی سرآسیاب در معرض خطر سیلاب قرار دارند و در صورت بارندگی شدید و با در نظر گرفتن پر شدن چاله، شیب تند کوه و مسیر همیشگی حرکت روان آب‌ها در این منطقه، خطر جانی و مالی شدیدی مردم را تهدید می‌کند.

وی همچنین شهرک صنعتی را از جمله مناطق در خطر سیلاب ذکر و اظهار کرد: سیلاب دیگری در گذشته وجود داشته که از سمت منطقه ماهان از مسیر ده بالا حرکت می‌کرده و بخشی از آب آن از قسمت جاده قدیم ماهان به میدان بیرم‌آباد می‌رسیده و بخش دیگری به سمت میدان تره بار فعلی و منطقه شهرک صنعتی هدایت می‌شده است که با این وجود این شهرک شدیدا در معرض خطر سیلاب قرار دارد.

عسکری افزود: سیلابی که امکان دارد از سمت ماهان و ده بالا به سمت شهر حرکت کند، به دلیل شیب تند این مسیر، شدت وحجم زیادی دارد و ممکن است به اندازه و حتی بیشتر از سیلاب اخیر شهر شیراز رخ دهد که باید از قبل پیش بینی‌های لازم را انجام دهیم تا در زمان اتفاق غافلگیر نشویم.

وی در مورد سیلاب شیراز گفت: حوادث غیر مترقبه قابل پیش بینی نیستند و سیلاب شیراز نشان داد که آب می‌تواند بعد از ۳۵ سال با این شدت و قدرت در مسیر خود مجدد جریان پیدا کرده و به کسی فرصت فرار ندهد؛ بنابراین راه‌های مقابله با آن باید از قبل پیش بینی شود چرا که در این حادثه نه مردم و نه مسئولان شهر فکر نمی‌کردند این اتفاق روی دهد.

دبیر ستاد بحران شهرداری تصریح کرد: هر چند کنترل این گونه حوادث دست بشر نیست، اما به طور قطع، وقتی اتفاقی تشدید می‌شود، افرادی دراین میان مقصر هستند.

وی ادامه داد: موضوع قابل تامل این است که ساخت و ساز در مسیر رودخانه، امری اشتباه است و مردمی که در این مسیر ساخت وساز می‌کنند و مسئولانی که مجوز صادر کرده و یا با این گونه تخلف‌ها برخورد نمی‌کنند مقصر اصلی هستند.

عسکری با تاکید بر این که باید بحران را از قبل پیش بینی و مردم را آماده کرد، گفت: چیزی که در حادثه‌ی سیل شیراز مشهود بود، عدم آگاهی مردم در مواجه با سیلاب بود و مسئولان می‌توانستند از سیستم صوتی آنجا برای هشدار خطر استفاده کنند تا نیروی انتظامی، مردم را به سمت دیگری هدایت کند، اما آمادگی این حادثه را نداشتند.

وی ادامه داد: البته این موارد چیز‌هایی است که الان داریم به آن فکر می‌کنیم، ولی قبل از وقوع بحران باید این موارد پیش بینی شده باشد تا اتفاقی که در شیراز افتاد در شهر‌های دیگر کشور مثل کرمان رخ ندهد.

دبیرستاد بحران شهرداری کرمان درمورد پیش بینی و اقدامات لازم برای جلوگیری از جاری شدن سیلاب در کرمان گفت: شهرداری کرمان قصد دارد تا با ایجاد سیل بند، کانال و خاکریز، آب را از سرمنشاء به سمت دیگری هدایت کند و حجم آن را کاهش دهد تا با قدرت تخریبی وارد شهر نشود.

وی به وجود زمینی وسیع در محدوده‌ی پردیسان قائم اشاره و اظهار کرد: جلوی مجموعه پردیسان قائم فضای وسیعی وجود دارد که می‌توان آب را به آن سمت هدایت کرد.

عسکری ادامه داد: سیلاب از سمت شرق و جنوب شرق نیز وارد کرمان می‌شود و باید از سمت منطقه کوهپایه نیز سیل بندی ایجاد کنیم تا شهرک‌های واقع در مسیر، دچار بحران نشوند.

وی افزود: متاسفانه بند مملکت که درگذشته به عنوان سیل بند عمل می‌کرده ازبین رفته و شهرک جنت و محله قمر بنی هاشم نیز در خطر سیل احتمالی قرار دارند.

انتهای پیام/ی

خطر وقوع سیل برای برخی مناطق کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار