سخنگوی کمیسیون برگزاری لوی جرگه:

30 نفر از مهاجرین مقیم ایران در لوی جرگه شرکت می کنند

سخنگوی کمیسیون برگزاری لوی جرگه گفت: 30 نفر از مهاجرین مقیم ایران در لوی جرگه شرکت می کنند.

30 نفر از مهاجرین مقیم ایران در لوی جرگه شرکت می کنندبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، سید علی کاظمی، سخنگوی کمیسیون برگزاری لوی جرگه مشورتی صلح اعلام کرد که 30 نفر از مهاجرین مقیم جمهوری اسلامی ایران می توانند در لوی جرگه شرکت نمایند.

به گفته وی، 50 سهم برای مهاجرین مقیم پاکستان و 30 سهم برای مهاجرین مقیم ایران در این جرگه در نظر گرفته شده است و مهاجرین مقیم دیگر کشورها به علت دور بودنشان نماینده ای لوی جرگه نخواهند داشت.

 سخنگوی کمیسیون برگزاری لوی جرگه مشورتی صلح اظهار داشت: مهاجرین کشورهای پاکستان و ایران می توانند نمایند‌گان خود را از طریق پروسه انتخابات تعیین کنند.

کاظمی افزود: مهاجرین در سه حوزه زاهدان، مشهد و تهران می توانند خود را نامزد کنند و یا به نامزد خود رای دهند؛ همچنین حداقل سن رای دهنده باید 18 سال و حداقل سن رای‌گیرنده باید 23 سال باشد.

وی همچنین از پیشرفت 60 درصدی انتخاب اعضای لوی جرگه در داخل افغانستان خبر داد.

گفتنی است که بر اساس گزارش برخی منابع، از میان 30 سهمیه مهاجرین مقیم ایران، 15 نفر از حوزه مشهد و زاهدان و 15 نفر دیگر از حوزه تهران انتخاب خواهند شد.

گفتنی است که لوی جرگه مشورتی صلح قرار است در 9 ثور/ اردیبهشت برگزار شود تا بزرگان افغانستان، خطوط قرمز مذاکره با طالبان را تعیین کنند.

بر اساس ماده ۱۱۰ قانون اساسی افغانستان، «لوی جرگه» عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان است که درباره مسایل مهم مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مصالح علیای کشور، تعدیل قانون اساسی و محاکمه رئیس جمهور برگزار می شود.

اعضای پارلمان، مجلس سنا و روسای شوراهای ولایات و ولسوالی ها اعضای لوی جرگه را تشکیل می دهند. همچنین وزرا، اعضای دادگاه عالی و دادستان کل نیز می توانند بدون حق رای در آن حضور یابند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.