کاظمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اعضای لوی جرگه در 10 ولایت انتخاب شده اند/ طالبان مانع حضور شهروندان در لوی جرگه نشود

دبیر کمیسیون برگزاری لوی جرگه مشورتی صلح از طالبان درخواست کرد که  بگذارند شهروندانی که در بخش های تحت کنترل این گروه زندگی می کنند نیز به لوی جرگه نماینده بفرستند.

 

اعضای لوی جرگه در 10 ولایت انتخاب شده اند/ طالبان مانع حضور شهروندان در لوی جرگه نشودسید علی کاظمی، دبیر کمیسیون برگزاری لوی جرگه مشورتی صلح در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تاکنون اعضای لوی جرگه در 10 ولایت انتخاب شده اند و روند انتخاب نمایندگان دیگر مردم در لوی جرگه همچنان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: در این نشست ۲۵۰۰ نفر از شهروندان افغانستان از سراسر کشور حضور پیدا می کنند و در مدت 4 روز درباره روند صلح با طالبان تصمیم گیری خواهند کرد.

دبیر کمیسیون برگزاری لوی جرگه مشورتی صلح افزود که تاکنون نمایندگان 10 ولایت توسط مردم محل انتخاب شده است.

کاظمی همچنین از طالبان درخواست کرد که از حضور شهروندانی که در مناطق تحت تصرف این گروه زندگی می کنند در لوی جرگه ممانعت به عمل نیاورند و بگذارند شهروندانی که در بخش های تحت کنترل این گروه زندگی می کنند نیز به لوی جرگه نماینده بفرستند.

گفتنی است که لوی جرگه مشورتی صلح قرار است در 9 ثور/ اردیبهشت برگزار شود تا بزرگان افغانستان، خطوط قرمز مذاکره با طالبان را تعیین کنند.

بر اساس ماده ۱۱۰ قانون اساسی افغانستان، «لوی جرگه» عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان است که درباره مسایل مهم مربوط به استقلال، حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، مصالح علیای کشور، تعدیل قانون اساسی و محاکمه رئیس جمهور برگزار می شود.

اعضای پارلمان، مجلس سنا و روسای شوراهای ولایات و ولسوالی ها اعضای لوی جرگه را تشکیل می دهند. همچنین وزرا، اعضای دادگاه عالی و دادستان کل نیز می توانند بدون حق رای در آن حضور یابند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.