قبل از رفتن به رادیولوژی بخوانید

با توجه به زیاد شدن استفاده از اشعه ایکس در کل دنیا و در کشور ما، آموزش‌های لازم به رادیولوژیست‌ها در خصوص حفاظت در برابر اشعه ایکس به ویژه برای کودکان و زنان باردار داده می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یک متخصص رادیولوژی با تأکید بر عدم اصرار مردم به پزشکان برای انجام آزمایش‌های خاص، گفت: زنان باردار هنگام ورود به هر آزمایشگاهی باید به پزشک و رادیولوژیست‌ها این موضوع را اطلاع دهند.

قبل از رفتن به رادیو لوژی بخوانید

علی حکمت نیا دبیر علمی سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران در آستانه برگزاری سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران اظهار کرد:با اشاره به اینکه در رادیولوژی و تشخیص بیماری‌ها باید از روش‌های در دسترس و ارزان‌تر که عوارض کمتری دارند استفاده کنیم، گفت:در این کنگره در خصوص تمامی مسائل مربوط به رادیولوژی به بحث وگفت‌وگو می‌پردازیم، اما با توجه به نظرسنجی‌های سال گذشته سه موضوع در اولویت بیشتری قرار دارند.

وی افزود: با توجه به زیاد شدن استفاده از اشعه ایکس در کل دنیا و در کشور ما، آموزش‌های لازم به رادیولوژیست‌ها در خصوص حفاظت در برابر اشعه ایکس به ویژه برای کودکان و زنان باردار داده می‌شود.
دبیر علمی سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران ادامه داد: رادیولوژی سرطان در قسمت‌های مختلف بدن همچون از سیستم اعصاب مرکزی، سر و گردن، قفسه صدری، شکم و لگن، ارگان‌ها و اندام‌های تناسلی از موضوعاتی است که راجع به آن‌ها به بحث و گفتگو می‌پردازیم.

دبیر علمی سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران عنوان کرد: مقوله جدیدی در رادیولوژی به نام «Hybrid imaging» چندین سال است به وجود آمده و استفاده از آن در کشور ما نیز شروع شده که این روش به تشخیص زودتر و بهتر بیماری‌ها کمک می‌کند؛ به این معنا که از ۲ روش رادیولوژی همزمان استفاده می‌کنیم. به طور مثال برای تشخیص سرطان پروستات از روش سونوگرافی با ام آر آی همزمان استفاده می‌کنیم.

وی یادآور شد: در این کنگره در خصوص تصویربرداری سیستم زنان و مامایی و سیستم عصبی نیز با صاحب نظران این حوزه به بحث و گفتگو می‌پردازیم و جدیدترین روش‌های تشخیصی مطرح می‌شوند.
دبیر علمی سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران گفت: استفاده از اطلاعات و ایده‌های رادیولوژیست‌های ایرانی مقیم کشور‌های غربی نیز از جمله مباحث مهم این کنگره است. همچنین یکی از مهمترین مباحث آموزش مبتنی بر «کیس» است که در این کنگره ۴ تا ۵ جلسه در حیطه‌های مختلف به صورت کیس محور بررسی می‌کنیم.

حکمت‌نیا گفت: هیچ‌گاه بیماران بدون دلیل نباید به پزشک اصرار کنند که آزمایش خاصی را برای آن‌ها انجام دهند؛ چرا که هر روش تشخیصی جای خود را دارد و باید در صورت لزوم انجام شود؛ لذا پزشک باید تشخیص دهد که آیا انجام روشی از تصویربرداری، برای بیمار سودی به همراه دارد یا ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در رادیولوژی باید از روش‌هایی که بیشتر در دسترس، ارزان‌تر و عوارض کمتری دارند استفاده کنیم؛ به طور مثال انجام سونوگرافی در کودکان روشی در دسترس بوده که عوارضی را به همراه ندارد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به ضرورت استفاده از روپوش‌های حفاظت در هنگام انجام رادیولوژی، گفت: به طور مثال در هنگام انجام رادیولوژی‌های دندان باید از تیروئید حفاظت کنیم، هرچند مقدار اشعه کم باشد، اما همچنان باید از روش‌های حفاظت و روپوش‌های حفاظ استفاده شود.

حکمت‌نیا تاکید کرد: تمام افراد باید مدارک پزشکی و رادیولوژی خود را نگهداری کنند؛ چرا ممکن است که چندین ماه یا چندین سال بعد برای آن‌ها مشکلی به وجود آید و اگر مدارک در دسترس باشد نیاز به انجام دوباره بسیاری از آزمایش‌ها و رادیولوژی‌ها نیست.

دبیر علمی سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران خاطرنشان کرد: زنان باردار و حتی زنانی که احتمال می‌دهند باردار باشند حتماً هنگام ورود به هر آزمایشگاهی یا بیمارستان و... باید به پزشک، رادیولوژیست‌ها و پرستاران این موضوع را اطلاع دهند.

وی گفت: سی و پنجمین کنگره رادیولوژی ایران ۳ تا ۶ اردیبهشت ماه سال جاری در مرکز همایش‌های میلاد با حضور صاحب نظران، اساتید و رادیولوژیست‌های جوان این حوزه برگزار می‌شود و و اساتیدی از کشور‌های آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلستان، اتریش، سوئد و تعدادی از کشور‌های آسیایی مهمان این کنگره هستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

نکاتی که باید هنگام رادیولوژی بدانیم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار