سیلاب در حال هدایت به تالاب بین المللی هامون است

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: تصمیمات لازم برای هدایت مناسب سیلاب‌های غیر قابل کنترل افغانستان اتخاذ شده و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

سیلاب در حال هدایت به تالاب بین المللی هامون استبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، عبدالرحمن شهنوازی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت:پس از بارندگی‌های مناسب در حوضه آبریز رودخانه هیرمند در کشور افغانستان در روز‌های اخیر شاهد ورود رواناب به دشت سیستان بودیم.

وی افزود: برای اتخاذ تصمیمات لازم برای جلوگیری از ایجاد خسارات نشست‌های شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان‌های منطقه سیستان برگزار و ضمن شناسایی نقاط آسیب پذیر تصمیمات لازم برای هدایت مناسب سیلاب به مخازن چاه نیمه‌ها و تالاب بین المللی هامون اتخاذ شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: هم اینک تمام مدیران و نیرو‌های امدادی در منطقه برای مواجهه با هر گونه حادثه احتمالی در آماده باش کامل بسر می‌برند و بیش از ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین در نقاط شناسایی شده که آسیب پذیری بیشتری دارند مشغول انجام عملیات تقویت و استحکام بخشی هستند.

وی بیان کرد: با عنایت به برنامه‌های در دست اجرا جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد و سیلاب تحت کنترل است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تاکید کرد که مردم از توجه به شایعات در این خصوص خودداری و اخبار را از مراجع رسمی پیگیری کنند.

منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده و با ولایت نیمروز افغانستان هم مرز است.

رودخانه هیرمند از کوه‌های بابایغما از رشته کوه‌های هندوکش سرچشمه گرفته و پس از طی بیش از هزار کیلومتر وارد مرز ایران در سیستان می‌شود.

آب این رودخانه از ۲۰ سال پیش تاکنون به سبب قهر طبیعت و برخی عوامل دیگر قطع شده بود و تنها در زمستان برخی سال‌ها سیلاب‌های جزئی ناشی از بارندگی‌ها به صورت دشتمال از داخل افغانستان وارد سیستان می‌شد که مدت زمان جریان آب بسیار کوتاه بود و به تالاب بین المللی هامون نمی‌رسید.

سیلاب رودخانه هیرمند خارج از کنترل کشور همسایه است و به عنوان حق آبه سیستان محسوب نمی‌شود.

انتهای پیام/.ع

سیلاب در سیستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.