آغاز گرده افشانی نخلستان‌های خنج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: عملیات گرده افشانی در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از نخلستان‌های این شهرستان آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، بستان اسلامی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنج گفت: گل دهی نخل از گیاهان ۲ پایه به صورت گل نر و گل ماده است و روی ۲ درخت جداگانه قرار دارند و هدف از گرده افشانی درخت نخل، عمل لقاح برای تولید میوه است و در صورتی که این کار به موقع انجام نشود، محصول خرما تولید نمی‌شود.

وی افزود: عملیات گرده افشانی (تلقیح مصنوعی) نخلستان‌های این شهرستان تا نیمه دوم اردیبهشت ادامه دارد و این کار همچنان به صورت سنتی و دستی توسط افرادی مجرب که به آن‌ها ماهر گفته می‌شود، صورت می‌گیرد.

اسلامی ادامه داد: زمان گرده افشانی و اعمال مدیریت صحیح برای انجام این کار می‌تواند در کیفیت و میزان تولید خرما نقش مهمی داشت باشد و بهترین زمان برای این عمل، ساعات اولیه صبح و عصر است.

وی گفت: در شهرستان خنج ۴۵ گونه (واریته) خرما وجود دارد، سالانه بین ۱۶ تا ۲۰ هزار تن از این محصول تولید و افزون بر ارسال به سایر استان‌ها به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

اسلامی اضافه کرد: گونه‌های شاهانی، هلیله ای، خاصویی، مجول، قصب، پیارم، گشخوار، پنجه عروسی و گیهانی از ارقام مرغوب و پُر محصول به شمار می‌آیند.

شهرستان خنج در فاصله ۲۶۵ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.
انتهای پیام/م

گرده افشانی نخیلات در شهرستان خنج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار