مدیرکل میراث فرهنگی همدان خبر داد؛

خسارت ۵۰۰ میلیونی سیل به یخچال میرفتاح ملایر

مدیرکل میراث فرهنگی همدان با بیان اینکه قسمت بیشتر گنبد یخچال میرفتاح بر اثر وقوع سیل ملایر فروریخته است، گفت: خسارت وارد شده به این بنا بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان برآورد نمی‌شود.

خسارت ۵۰۰ میلیونی سیل به یخدان میرفتاح ملایربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان گفت: بخشی از این یخچال از سطح زمین پایین‌تر است و با مصالح سنگی ساخته شده که پابرجا بوده و آسیبی ندیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با اشاره به اینکه سال دقیق ساخت این بنای قاجاری مشخص نیست، افزود: پیش از این هم مرمت‌هایی در بنا انجام شده و آخرین مرمت گنبد این بنا مربوط به اوایل دهه ۸۰ بوده است.

وی افزود: پارسال نیز با هدف احیای یخدان و بهره برداری برای گردشگری، مرمت بنا در قسمت کف، راه پله و نرده چوبی آن انجام شد و مرمت کل بنا نبوده است.

مالمیر تأکید کرد: قبل از حادثه فروردین امسال، مشکلی در بافت گنبد مانند ناپایداری، تَرَک یا تغییر شکلی که در اثر آسیب باشد، مشاهده نشده بود و احتمال ریزش بنا را نمی‌دادیم که بخواهیم براساس آن اقدام مرمتی خاصی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه هسته اصلی گنبد یخچال میرفتاح خشتی بوده و عمر خشت مشخص است و در شرایط جوی نیز آسیب می‌پذیرد، یادآور شد: از طرف دیگر بارش‌هایی که در ایام نوروز داشتیم در نوع خود بی سابقه بوده و هم مدت زمان بارش و شدت و نوع آن که همراه با برف بود، در خشت‌ها نفوذ کرده و موجب آسیب در این بنای تاریخی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با اشاره به اینکه برخی آثار تاریخی این استان قبلا مرمت شده اند، گفت: این بنا‌ها در بارندگی‌های اخیر استحکام خوبی را نشان دادند که در مقایسه با سطح بارش، به نظر می‌رسد مرمت‌ها به خوبی انجام شده است.

وی با اشاره به مبلغ اعلام شده در رسانه‌ها مبنی بر خسارت ۳۸ میلیارد ریالی سیل به آثار تاریخی استان همدان، گفت: این مبلغ در واقع هزینه مرمت همه آثار تاریخی در استان است؛ چه آن‌ها که در سیل اخیر آسیب دیده اند و چه آثاری که در بارش‌های اخیر آسیبی ندیده اند، اما به مرمت نیاز دارند.

مالمیر گفت: در یک برآورد کلی از میزان خسارتی که بارندگی‌ها و سیل به آثار تاریخی همدان وارد کرده، می‌توانم بگویم کمتر از یک میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه کارشناسان به زودی آسیب شناسی بنا را آغاز می‌کنند، گفت: به نظر می‌رسد که به یخچال میرفتاح بیش از ۵۰۰ میلیون تومان خسارت وارد نشده باشد، البته نظر قطعی را پس از انجام بررسی‌ها باید اعلام کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با اشاره به اینکه موضوع مرمت این بنا را به سرعت در دستور کار قرار دادیم، گفت: باید آسیب‌های این بنا در همه بخش‌های شناسایی و مستندسازی شده و قرارداد‌های لازم برای بازسازی بسته شود، خوشبختانه شرکت‌های معتبری هم برای بازسازی یخچال میرفتاح اعلام آمادگی کرده اند.

انتهای پیام/ د

سیل به یخدان میرفتاح 500 میلیون خسارت زد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.