داشتن سواد سلامت زمینه‌ای برای خودمراقبتی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تغییر الگوی بیماری‌ها از بیماری‌های عفونی و واگیر به سمت بیماری‌های غیر واگیر تبدیل به معضل جامعه شده است.

داشتن سواد سلامت  زمینه‌ای برای خودمراقبتی استبه گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  در همایش سفیران سلامت خانواده گفت:بهترین حالت آن است که در کنار خدمت نظام سلامت، مردم از خود شروع کرده و افراد مراقب سلامت خود و خانواده شان باشند.

وی  در این همایش بر ضرورت کمک و مشارکت مردم در امر سلامت تاکید کرد و گفت: هرجا مردم خود وارد فعالیت شوند، موفقیت آن تضمین می‌شود.

مرادی با اشاره به ایجاد برنامه سفیران سلامت در سال ۱۳۹۳ افزود: داشتن سواد سلامت  زمینه‌ای برای خودمراقبتی است و در بیش از ۶۰درصد موارد با خودمراقبتی مشکلات بیماری‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه توصیه‌های غیر علمی در زمینه بهداشت و درمان را نادیده بگیرید گفت: این توصیه‌ها در اغلب موارد موجب تاخیر در درمان شده و فرصت را از پزشک و عالمان برای کمک به بیمار و مراقبت از سلامت می‌گیرد.

 مرادی اظهار داشت:خودمراقبتی در ناخوشی‌های جزئی بسیار مهم است و گاهی بی توجهی به این ناخوشی‌ها برای خانواده و سیستم سلامت هزینه بر بوده و عدم مراجعه به پزشک هم عواقب بدی به دنبال دارد.

وی عنوان کرد: خطرسنجی سکته‌های قلبی، مغزی و سرطان‌ها از جمله این برنامه هاست که با کنترل فشار خون و قند خون، ایجاد محیط کم استرس و افزایش تحرک بدنی، نیز ترک یا کم‌کردن مصرف سیگار و کنترل مصرف فسدفود‌ها می‌توان کمک شایانی به سلامت فرد کرد.

رئیس دانشگاه گفت: تغییر الگوی بیماری‌ها از بیماری‌های عفونی و واگیر به سمت بیماری‌های غیر واگیر تبدیل به معضل جامعه شده است.

 مرادی با بیان اینکه آموزش سبک زندگی سالم در برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت است گفت: لازم است سفیران سلامت خانواده‌ها در این زمینه خانواده خود را یاری دهند.

وی یکی از اولویت‌های بهداشتی نظام سلامت را مراقبت از مادران باردار در مقابل مخاطرات دوران حاملکی اعلام کرد.

انتهای  پیام/ز

 

آموزش سبک زندگی سالم در برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت است

برچسب ها: علوم پزشکی ، درمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار