فایننشال تایمز گزارش داد؛

پایان معافیت‌های خرید نفت ایران به چه معناست؟

روزنامه اقتصادی فایننشال تایمز در گزارشی به بررسی ادعای آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران پرداخت.

پایان معافیتهای خرید نفت ایران به چه معناست؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، دولت آمریکا روز دوشنبه سرانجام در اقدامی نه‌چندان غیرمنتظره اعلام کرد در راستای کارزار «فشار حداکثری» و ادعای صفرکردن صادارت نفت ایران معافیت‌های تحریمی خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند. اما آیا آمریکا برای عملی‌ کردن این هدف، مانعی بر سر راه خود ندارد؟

آمریکا ۱۸ اردیبهشت سال گذشته به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاد تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

اما در آبان‌ماه گذشته و موعد برگشت تحریم‌های اصلی علی‌رغم تبلیغات رسانه‌ای سنگین برای صفر کردن صادرات نفت ایران، واشنگتن معافیت‌هایی را به مدت شش ماه برای هشت کشور واردکننده نفت و انرژی از ایران از جمله هند، چین و کره جنوبی صادر کرد. با این حال، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه ۱۰ روز پیش از پایان رسمی این دوره شش ماهه تأکید کرد واشنگتن از این پس هیچ معافیت تحریمی برای خرید نفت ایران را تمدید نمی‌کند. (اینجا)

وب‌سایت «فایننشال تایمز» در گزارشی با عنوان «پایان معافیت‌های خرید نفت ایران به چه معناست؟» نوشته است: اقدام روز دوشنبه آمریکا سوالاتی جدی درباره آینده قیمت نفت در بازار‌های جهانی و همچنین توانایی دیگر تولیدکنندگان در جبران کسری نفت ایران ایجاد کرده است. مایک پمپئو مدعی شد که امارات و عربستان به آمریکا وعده داده‌اند با تولید بیشتر نفت، تعادل بازار را حفظ کنند. اما روز دوشنبه و همزمان با اعلام خروج نفت ایران از بازار‌های جهانی، قیمت هر بشکه نفت برنت به‌ یک‌‎باره به ۷۴ دلار رسید. این قیمت طی شش ماه گذشته بی‌سابقه بوده است.

آیا آمریکا می‌تواند صادرات نفت ایران را صفر کند؟

به نوشته فایننشال تایمز بنابر آمار‌های رسمی، ایران طی ۵ ماه گذشته روزانه بین یک میلیون تا ۱.۳ میلیون بشکه نفت صادر کرده است، اما وب‌سایت‌های ردیابی تانکر‌های نفتی نشان می‌دهند ایران به شیوه‌های ابتکاری مخصوص به خود توانسته این عدد را تا  ۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

«جیوانی استاونووا»، تحلیلگر مسائل انرژی در «UBS Wealth Management» در گفتگو با فایننشال‌تایمز گفت: «تاکنون چین مخالفت خود را با اجرای تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا اعلام کرده، بنابراین احتمالاً بعید است که صادرات نفت ایران به صفر کاهش یابد. اما دیگر خریداران نفت ایران ممکن است به تحریم‌های آمریکا پایبند باشد و این بدان معناست که صادرات روزانه نفت ایران به پایین‌تر از یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید».

فایننشال‌تایمز اما در ادامه اظهارات استاونووا می‌افزاید: «آمریکا بدون هیچ ابزار قانونی تلاش دارد فروش نفت ایران را به‌شدت کاهش دهد، اما باید در نظر داشت ایران طی ماه‌های گذشته با شیوه‌های ابتکاری خود روزانه بین ۱۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار بشکه به صورت غیررسمی و پنهانی به فروش رسانده است، بنابراین این مقدار فروش همچنان ادامه خواهد داشت تا دست‌کم به میزان فروش رسمی خود (در ماه‌های قبل) برسد».

آیا بازار نفت آمادگی این میزان کاهش عرضه را دارد؟

تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک برای ایجاد تعادل در بازار نفت از ماه ژانویه تاکنون تولید خود را کاهش داده‌اند، چون عرضه نفت در پایان سال ۲۰۱۸ به شدت افزایش یافته بود؛ بنابراین احتمالا (پس از خروج نفت ایران) فضایی برای افزایش عرضه داشته باشند. آمریکا گفته است عربستان و امارات «عرضه کافی» نفت را تضمین داده‌اند و به ادعای سازمان انرژی آمریکا افزایش تولید نفت این کشور به همراه توانایی اوپک در تولید بیشتر، ظرفیت اضافی و مناسب را ایجاد می‌کند. 

اما تحلیل‌گران وب‌سایت معتبر و جهانی «Energy Aspects» در گفتگو با فایننشیال‌تایمز تأکید کردند: «این ارزیابی (سازمان انرژی آمریکا) حس دروغینی از امنیت به دولت ترامپ می‌دهد. آمار این تحلیل نه تنها هیچ تطابقی با شمار بشکه‌های نفت مورد نیاز بازار ندارد، بلکه در اعلام میزانِ درجه‌های متفاوت نفت مورد نیاز بازار نیز برآوردی اشتباه دارد.» اختلال در عرضه نفت کشور‌های دچار بحرانی مانند لیبی و ونزوئلا نیز مخاطرات را افزایش می‌دهد.

«گری راس» مدیر اجرایی «سرمایه‌گذاران طلای سیاه» با اشاره به اوضاع کنونی ونزوئلا، نیجریه و لیبی و تحریم نفتی ایران پیش‌بینی می‌کند: «قیمت هر بشکه نفت برنت احتمالا به ۷۵ تا ۸۰ دلار افزایش خواهد یافت و به راحتی از این قیمت نیز عبور خواهد کرد».

آیا افزایش قیمت نفت به اقتصاد آمریکا ضربه می‌زند؟

فایننشال‌تایمز در پایان به تاثیر کاهش عرضه نفت در بازار‌های جهانی و افزایش قیمت طلای سیاه بر اقتصاد آمریکا می‌پردازد و در این باره می‌نویسد: «با افزایش نفت شِل طی یک دهه گذشته تأثیر تغییرات قیمت نفت بر رشد اقتصادی آمریکا متوقف شده و واردات نفت واشنگتن را به‌شدت کاهش داده است. اما افزایش قیمت سوخت، نگرانی مصرف‌کنندگان آمریکایی را افزایش می‌دهد، به‌ویژه اینکه فصل پرمصرف تابستان را نیز پیش‌رو دارند».

به نوشته فایننشال‌تایمز، قیمت میانگین هر گالن بنزین در آمریکا طی هفته گذشته ۲.۸۲۸ دلار افزایش یافته و این بالاترین میزان از اکتبر گذشته است و اگر ۱۰ سنتِ دیگر افزایش داشته باشد، این بالاترین قیمت طی ۵ سال گذشته خواهد بود.

دونالد ترامپ بار‌ها در خصوص افزایش قیمت نفت، اعضای اوپک را سرزنش کرده است. در صورتی که قیمت سوخت در آمریکا طی ماه‌های آینده روند افزایشی را طی کند، دولت آمریکا با مشکلات جدی روبرو خواهد شد و باید بر انتقاداتش از اوپک بیافزاید.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ، برجام ، صادرات ، واردات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
علی برکت اله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
کافیه چند تا از چاه های نفت عربستان و امارات تو جنگ یمن اسیب ببینند ان وقت قیمت نفت دیدنی میشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
ما هم باید همه کشورهایی را که با امریکا رابطه دارند تحریم کنیم مقابله به مثل و با انها رابطه نداشته باشیم حتی اروپا و ترکیه و.....تا امریکا سر جایش بنشیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
همه دنيا دچار بحران ميشن با اين تصميم آمريکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
هيچ معنايي نميتونه داشته باشه جز افزايش سرسام اور قيمت نفت در جهان و متضرر شدن همه دنيا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
مرگ بر اسرائیل وامریکا
Iran (Islamic Republic of)
قریشی
۰۹:۴۴ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل و همه حامیانشان
Iran (Islamic Republic of)
ع ف
۰۸:۲۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
آینده نشان خواهد داد اوضاع از چه قرار است ولی آنچه مسلم است آمریکا با این تحریم و فشار کاری از پیش نخواهد برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
فقط نمیدونم چرا هنوز ما پربرجا فرجام هستیم و امید بستیم ...به چی .....آیا دیگ برجام برای ما می جوشد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
تنگه هرمز یک مکان بین المللی است و بستن آن شاید برای ایران مشکل ساز باشد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸
چه برجامی رفتید که از اول هم معلوم بود حالا تا کی باید تحریم بشیم کوتاه بیایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
آقا دیگه خسته شدیم بیکاری بی مسکنی تورم کمرمونو شکست مسؤلان لطفا به خودشون و زندگیشان نگاه نکنن مردم تو فشارن
Iran (Islamic Republic of)
ش ه
۲۲:۱۳ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
فقط می توان گفت متاسفم برای سازمان ملل متحد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
. نظام حاکم بر کشورهای غربی،سرمایه داری است،و مردم این کشور ها بشدت روی اقتصاد خودشون و خصوصا حامل های انرژی حساس هستند.
اگر تحریم نفتی ایران به این شکل عملیاتی شود،و جایگزنی برای نفت ایران نباشد،قیمت انرژی در این کشور ها بشدت نوساس خواهد کرد،و نتیجه ی آن اخلال در نظام اقصادی دنیا خواهدبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدا کند صادرات نفت ایران را صفر کنند تا حداقال به این وسیله این ریخت و پاش ها و اختلاس هل کمتر بشود. ان شاالله
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۰۹ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
خوب چرا ایران تنگه خلیج فارس رو نمبینده تا مدعیان جهانی حساب کار بیاد دستشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
تحریم‌نفتی‌ایران‌عواقب‌سختی‌برای‌دلار‌خواهد‌داشت.
منتظر‌افت‌شدید‌‌ارزش‌دلار‌در‌برابر‌سایر‌ارز‌های‌جهان‌‌باشید.
چاهی‌که‌توسط‌امریکاییا‌کنده‌شده‌،‌خودشون
توش‌خواهند‌افتاد.مسوولین‌باید‌تدبیر‌درستی
داشته‌باشن‌تا‌این‌دوره‌گذر‌تموم‌بشه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
ایران باید تنگه هرمز را ببند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
دولت که ککش هم نمی کزه؟!! هرجه فشار وبدبختیه روی مردمه؟؟!! وخانواده ی دولت دررفاه وخوشی وخوشگذرانی؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
من میخواستم مثبت بدم اشتباه منفی دادم.......واقعا اینها تو بهترین جاها زندگی میکنن و کاری برای ملت نمیکنن آخه چقدر تورم والا از جایی که یادمه همش تورم بوده
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۸:۲۷ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
آقای ترامپ کارهایی را که فرعون و... در طول تاریخ انجام دادند یا کافران پیامبر (ص) ومسلمانان راتحریم کردند عاقبت چیزی جز شکست ونابودی ولعن ونفرین در تاریخ چیزی برایشان باقی نماند
چون این جهان ازآن خداست واومالک وتعیین کننده است.پس به قدرتت نناز که به شبی بند است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
ما که 50 ساله پول نفت ندیدیم با حقوق وزارت کاری با بد بختی زندگی کردیم
United States of America
نوید
۱۸:۱۸ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸
قطعا درآمد نفتی صفر نمیشه ولی خیلی کم میشه..و شرایط برای مردم عادی سخت تر
آخرین اخبار