خسارت ۴۰ میلیارد تومانی سیل به عشایر خراسان شمالی

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: سیل ۴۰ میلیارد تومان به عشایر خراسان شمالی خسارت زد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،محمدرضا قلی پور، مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی در رابطه با خسارت‌های وارده از سیلاب و بارندگی‌های اخیر به عشایر استان گفت: بیشترین خسارت‌ها در حوزه تخریب اماکن دامی ، سرپناه‌های عشایر ، تخریب ایل راه ها ، ابنیه‌های فنی در مسیر ایل راه‌ها و تاسیسات آب رسانی بوده است.

وی افزود: از ابتدای بارندگی‌ها تاکنون ۳۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان خسارات به عشایر استان وارد شده است.

قلی پور با بیان این که مقاوم سازی اماکن دامی و مسکونی عشایر در قشلاق اجرایی می‌شود ،گفت: همچنین براثر بارش‌های اخیر، سیلاب و تخریب آغل‌ها و دامداری‌های استان یک هزار و ۵۰۰ راس دام سبک از بین رفت و خسارت‌هایی نیز به آذوقه و نهاده‌های دامی وارد شد.

وی با بیان این که ۱۶ میلیارد تومان از خسارت‌ها را مربوط به شهرستان‌های مانه و سملقان، رازو جرگلان، میاندشت اسفراین و تخریب ایلراه‌ها در مناطق ییلاقی شیروان ، فاروج و بجنورد اعلام کرد و گفت: ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از خسارت‌ها به عشایر خراسان شمالی که در شهرستان‌های مراوه تپه، گنبد و کلاله استان گلستان بودند، وارد شده است.

وی گفت: برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر ۷۵۰ تخته چادر، ۳ تن پلاستیک برای پوشش واحد‌های دامی و مسکونی، ۳ تن آرد، ۱۵۰ تن علوفه دامی به خصوص جو بین عشایر استان توزیع شده است.

وی اظهار کرد: میزان خسارت‌ها تخمین زده شده و سازمان امور عشایر کشور برای جبران خسارت‌های واحد‌های تخریب شده مبالغی را به صورت کشوری تصویب کرده، اما تاکنون مبالغ در قالب پرداخت‌های استانی مشخص نشده است.

قلی پور مقاوم سازی اماکن مسکونی و دامی عشایر استان در قشلاق را یکی از اقدامات خوب استان اعلام کرد و افزود: براساس مصوبات استاندار در جلسه‌ای با حضور اداره منابع طبیعی، این اداره مجوز استفاده عشایر استان از مصالح مقاوم در جهت کاهش خسارت‌ها در آینده را در دستور کار قرار داد.

وی بیان کرد: در روز‌های نخست جاری شدن سیلاب باتوجه به اینکه حجم آن در استان گلستان بیشتر بود و برخی از راه‌های ارتباطی قطع شده بود، دو اکیپ از هلال احمر و دو گروه از عشایر استان در مناطق عشایر استان در گلستان مستقر بودند و خدماتی از قبیل مواد غذایی چادر و ملزومات اولیه را در اختیارشان می‌گذاشتند.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی در ادامه گفت: عشایر خراسان شمالی دارای پنج هزار و ۳۰۰ خانوار با بیش از ۳۰ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت و ۷۰۰ هزار راس دام سبک هستند.

انتهای پیام / ب

خسارت سیل به عشایر خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.