وزیر اسبق کشاورزی مطرح کرد:

ضرورت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور/ مخالف سدسازی در کشور نیستم

اسکندی گفت: اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در حوزه پایین دست و بالا دست تأثیر بسزایی در کاهش خسارات سیل دارد.

ضرورت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری در کشور/ مخالف سدسازی در کشور نیستم به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا اسکندری، وزیر اسبق کشاورزی و مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در نشست خبری امروز، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری را به منظور کاهش خسارات سیل امری ضروری دانست و گفت: اگر دولت منابع کافی و لازم برای سدسازی ندارد، حداقل عملیات آبخیز داری و آبخوان داری را اجرا کند تا در صورت وقوع سیل خسارات سیلاب به حداقل برسد.

وی افزود: دولت در صورت داشتن منابع در حوزه‌های بالادست، پروژه آبخیز داری و در حوزه‌های پایین دست آبخوان داری را اجرا کند چرا که اجرای عملیات آبخیزداری در حوزه‌های بالادست مانع رسوبات پشت سدها می‌شود.

اسکندری خسارات سیلاب‌های اخیر به کشور را ۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۱۳ هزار میلیارد تومان از این رقم به بخش کشاورزی وارد شده است.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: اگر پروژه‌های آبخیزداری در کشور تعطیل نمی‌شد، در صورت بارش‌های ۴ تا ۵ برابری به نسبت بارش‌های اخیر هم شاهد این میزان خسارت در کشور نبودیم.

وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه با سدسازی مخالف نیستیم، گفت: با توجه به منابع مالی محدود سدسازی نمی‌تواند امنیت حوزه‌های پایین دست را تأمین کند.

این مقام مسئول درباره تأثیر وقوع سیل اخیر بر میزان تولید گندم، گفت: سیلاب‌های اخیر به بخشی از تولید گندم در استان خوزستان و گلستان خساراتی را وارد کرد، اما در صورت برداشت خوب در سایر استان‌ها و تأمین و مصرف کود سرک در مناطق دیم بخشی از خسارت مزارع این ۲ استان با مازاد تولید در اراضی دیم جبران می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه قبل از وقوع سیل پیش بینی می‌شد که در سال زراعی جدید بیش از ۱۵ تا ۱۶ میلیون تن گندم تولید شود، اما با توجه به خسارت سیلاب به ۲ استان خوزستان و گلستان پیش بینی می‌شود که مجموع تولید گندم آبی و دیم در سال جدید به ۱۴ میلیون تن برسد که این میزان تأمین کننده نیاز کشور است.

وی ادامه داد: در زمان بنده مطالعه ۳۰۰ طرح آبخیزداری در محدوده‌های سد‌های کشور صورت گرفت که ۱۵ مورد آن اجرا شد و مابقی به دلیل عدم تامبن اعتبار محقق نشد.

اسکندری در ادامه افزود: در ۲ سال اخیر اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی به اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص دادند که از این میزان اعتبار ۸۵۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری صورت گرفت، اما باید توجه داشت که اجرای این عملیات باید در سطح وسیعتری صورت گیرد.

وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه سد‌ها تا حدودی می‌توانند از وقوع سیل جلوگیری کنند بیان کرد: با توجه به انکه سد‌ها مقداری مشخص آب را در خود نگه می‌دارند از این رو تنها تا حدودی می‌توانند جلوی سیل را بگیرند، اما وقتی پر می‌شوند خطرات بیشتری ایجاد می‌کند در حالی که اجرای عملیات آبخیزداری هزینه کمتری نسبت به سد سازی دارد و در مقابل در کاهش وقوع سیل تاثیر به سزایی دارد.

خودکفایی و کاهش واردات محصولات کشاورزی امری مهم در جلوگیری از سوءاستفاده آمریکا علیه ایران

این مقام مسئول در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین وضعیت نحوه واردات و توزیع گوشت تنظیم بازار گفت: زمانی که بنده وزیر بودم موضوع واردات گوشت قرمز و تنظیم بازار به نحوی مطلوب مدیریت شد که بدین منظور مصرف گوشت صنعتی از گوشت خانوار جدا شد.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر افزود: بر این اساس ما مجوز‌ها را به انجمنت‌های صنفی دادیم و قیمت گوشت را در آن مقطع رصد و اعلام کردیم تا در نهایت با یک قیمت مشخص گوشت وارد مکشور شده و به فروش می‌رسید و برای همین منظور به اعضای صنفی اعلام شد که گوشت مورد نیاز را با چه قیمتی تهیه کنند.

اسکندری با بیان اینکه در کمیته مقابله با تحریم ما وظیفه حاکمیتی نداریم، بیان کرد: با توجه به آنکه سالانه ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار صرف واردات محصولات کشاورزی می‌شود از این رو تلاش می‌کنیم تا محصولاتی که قابلیت تولید آن در داخل فراهم است تولید شوند تا با کاهش وابستگی آمریکا نتواند از این ابزار برای فشار به ایران استفاده کند.

وزیر اسبق کشاورزی با بیان اینکه در بخش روغن و کنجاله سویا بیشترین میزان واردات را داریم، اظهار کرد: سالانه ۳ تا ۳ و نیم میلیارد دلار صرف واردات این محصولات می‌شود در حالی که برای تامین نیاز کشور باید از اراضی کشت دوم بعد از برنج و آیش در شمال استفاده کنیم تا نیاز به وابستگی در این زمینه کاهش یابد.

مدیر عامل سازمان اقتصادی کوثر ادامه داد: در ارتباط با کاهش واردات و خودکفایی در دانه‌های روغنی موضوع را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده‌ایم چرا که سازمان اقتصادی کوثر می‌تواند در بخش تولید دانه‌های روغنی به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند و به همین منظور ۷۴۰ هکتار کشت این محصول را انجام دادیم، اما بعد از آن مسئولان ذیربط گفتند بذر نداریم در حالی که واردات ۱۰ هزار تن بذر راحت‌تر از واردات ۲ میلیون تن دانه روغنی است.

اسکندری با بیان اینکه خودکفایی در تولید دانه‌های رغنی امری دست یافتنی است افزود: طی یک برنامه منسجم ۳ تا ۴ ساله می‌توان کاری کرد که دیگر نیازی به واردات دانه‌های روغنی نداشت البته باید کشت کلزا به ۱ و نیم میلیون هکتار رساند.

به گفته این مقام مسئول در صورت که مسئولان با یکدیگر همکاری و همراهی لازم را داشته باشند و مسائل را گردن یکدیگر نیاندازند به سهولت به خودکفایی دانه‌های روغنی دست می‌یابیم.

وزیر اسبق کشاورزی تشریح کرد: سازمان اقتصادی کوثر در تولید بچه ماهی فعالیت دارد به طوری که سالانه ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون بچه ماهی توسط این سازمان تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: دانش فنی بخش کشاورزی در زمینه های مختلف به روز شده اما وارد عرصه نشده است.

وی افزود: ایران در بخش زراعی ۲۰ درصد، باغبانی ۵۰ درصد و دام و طیور ۱۰۰ درصد از دنیا عقب افتاده است،به طوری که در بخش دام و طیور حتی یک لاین خاص کشور نداریم.

احیای وزارت بازرگانی تنظیم بازار محصولات کشاورزی را دچار مشکل می‌کند

اسکندری درخصوص طرح دولت برای احیای وزارت بازرگانی گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه نباید بیش از ۱۸ وزارتخانه داشته باشیم و حال اگر بخواهد وزارت جدید ایجاد کند، از این رو حداقل باید دو سوم آرای نمایندگان را داشته باشد.

وزیر اسبق کشاورزی ادامه داد: احیای وزارت بازرگانی با ساختار قبلی، تنظیم بازار محصولات کشاورزی را دچار مشکل می‌کند به طوریکه با احیای این وزارتخانه نه تنها وضع بهتر نمی‌شود، بلکه اوضاع تولید در کشاورزی بدتر می‌شود.

مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر در پایان با انتقاد از این مسئله که شرکت پشتیبانی امور دام به وظایف خود در امر تنظیم بازار محصولات پروتئینی عمل نمی‌کند، تصریح کرد: نهاده‌هایی که با ارز دولتی وارد شده، اگر نظارت نشود سر از بازار دلالی در می‌آورد، این در حالی است که نهاده‌های وارداتی ارزان باید در اختیار مرغداران و دامداران از طریق تشکل‌های مربوط قرار گیرد و در مقابل گوشت مرغ و گوشت قرمز از آن‌ها به قیمت مناسب تحویل و در اختیار مردم قرار داده شود.

انتهای پیام/

خسارات سیلاب‌های اخیر به کشور  ۳۵ هزار میلیارد تومان است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار