رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:

روند مبارزه با ملخ صحرایی تا سه سال آینده ادامه دارد/قحطی مواد غذایی معنا و مفهوم ندارد

درگاهی گفت: به رغم ریزش ملخ‌ها تا پایان تیر، باید تا سه سال آینده روند مبارزه انجام شود.

روند مبارزه با ملخ صحرایی تا سه سال آینده ادامه دارد/قحطی مواد غذایی معنا و مفهوم ندارد به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره آخرین جزئیات ورود و اقدامات مبارزه با ملخ صحرایی اظهار کرد: ملخ صحرایی به عنوان یک آفت بسیار خطرناک ۵۹ کشور دنیا را مورد تهدید قرار داده است.

وی کانون ملخ‌های صحرایی را شمال و شرق آفریقا اعلام کرد و افزود: ملخ‌های صحرایی در این مناطق به صورت دسته جات زندگی می‌کنند و در برخی سال‌ها به کشور‌های در مسیرشان حمله می‌کند.

درگاهی ادامه داد: در برخی سال‌ها ملخ‌های صحرایی از شمال آفریقا به سمت شبه جزیره عربستان و در سالهایی از غرب پاکستان و شرق هندوستان به کشور حمله ور می‌شوند که امسال برخی دسته جات  از شمال آفریقا در شبه جزیره عربستان حضور  پیدا کرده اند که براساس آمار فائو در بهمن ۹۷ دسته جات ملخ از حالت انفرادی خارج شده اند.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات ورود ملخ‌های صحرایی به کشور/ تنها یک درصد از سطح کشاورزی مورد تهدید است/ضرورت تخصیص ۱۲ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ملخ‌ها


این مقام مسئول با بیان اینکه این سطح از مبارزه در کشور طی ۴۰ سال اخیر بی سابقه بوده است، گفت: در سال ۱۳۴۰ با هجوم ملخ‌های صحرایی جنوب کشور آلوده شد به طوریکه براساس آمار‌ها سطح مبارزه در آن مقطع زمانی در ۲ میلیون هکتار صورت گرفت.

به گفته درگاهی، طی ۴ تا ۵ سال اخیر بحث مبارزه با ملخ‌های صحرایی را داشته ایم، اما تنها سطح مبارزه در ۲ تا ۳ هزار هکتار بوده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات ادامه داد: تا پایان تیر ملخ‌ها در کشور ریزش خواهند داشت و همواره تا ۳ سال آینده باید روند مبارزه با ملخ‌های صحرایی ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: براساس گزارش فائو اولین ریزش ملخ صحرایی در کشور  ۷ بهمن اتفاق افتاد و تا به امروز بیش از ۹۵ ریزش دسته جات ملخ را داشته ایم.

وی با بیان اینکه امسال اولین سال نیست که بحث مبارزه با ملخ‌ها را داریم و شاهد حضور انواع ملخ‌ها در کشور هستیم، افزود: ملخ صحرایی خطرناک‌ترین گونه ملخ است چرا که در صورت حمله تهاجمی حتی پوست درختان را می‌خورد و این امر نشان می‌دهد که جنس این ملخ ها با سایر ملخ‌های مراکشی بومی کشور تفاوت دارد.


فائو اظهار نظری راجع به قحطی مواد غذایی در استان‌های جنوبی نداشته است

درگاهی با بیان اینکه قحطی در دنیای امروز معنا و مفهوم ندارد، گفت: مرجع ما در این زمینه سایت فائوست که تا کنون اظهار نظری دراین باره راجع به ایران نداشته است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: همکاران ما از ابتدای هجوم ملخ‌های صحرایی به صورت جهادی مبارزه با ملخ‌های صحرایی را آغاز کرده  و به وظایف خود با دقت در این زمینه عمل کرده اند بنابراین جای نگرانی مبنی بر احتمال خسارت وجود ندارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه کشور‌های منطقه به وظایف خود عمل نکرده اند، افزود: با توجه به مشاهده حجم انبوه ریزش ملخ به کشور نامه‌ای را به نمایندگان فائو ارسال کرده ایم و آن‌ها در حال پیگیری این موضوع هستند.  نمایندگان فائو همواره به کشور‌های همسایه از جمله ایران سفر می کنند تا از نزدیک این مناطق را بازدید کرده و ببیند که آیا علت رخداد حمله ملخ ها  کشورهایی هستند که به وظایف خود در مقابله با ملخ‌ها عمل نکرده اند یا شرایط اقلیمی در وقوع چنین شرایطی تاثیر گذار بوده است؟

وی درباره این مسئله که آیا ممکن است هجوم ملخ های صحرایی عمدی باشد، یا خیر؟ گفت: بنده این موضوع را تایید نمی‌کنم و سازمان فائو پس از بازدید باید در این زمینه اظهار نظر کند.

به گفته این مقام مسئول، در سال‌های گذشته کشور‌های منطقه به وظایف خود در خصوص مبارزه با ملخ‌های صحرایی بهتر عمل می‌کردند چرا که ورود آفت ملخ صحرایی به کشور بسیار خطرناک است و این گونه از تمامی محصولات زراعی، باغی، جنگلی و مرتعی تغذیه می‌کند.

درگاهی با اشاره به اینکه ملخ‌های صحرایی در ۲۰ درصد از خشکی‌های جهان مستقر هستند، بیان کرد: ملخ‌های صحرایی ۵۹ کشور دنیا را تهدید می‌کنند چرا که ملخ‌های صحرایی می‌توانند بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر راه را پرواز کنند.

وی ادامه داد: کنوانسیون سواک زمانی که کشور قرار است از سوی ملخ‌های صحرایی مورد حمله قرار گیرد، اطلاعات لازم را می‌دهد و هفتم بهمن اولین گزارش ریزش ملخ‌های صحرایی در منطقه نخیلو بندر هرمزگان داده شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه اولین ریزش از طریق دریا اتفاق افتاد، افزود: ملخ‌های صحرایی از شبه جزیره عربستان و پس از پرواز ۲۰۰ کیلومتر از طریق دریا به کشور ما آمدند.

این مقام مسئول ادامه داد: این ملخ‌ها در برخی سال‌ها تا ۴ هزار کیلومتر روی آب پرواز می‌کنند و به مقصد می‌رسند و در هر ریزش ممکن است ۵۰ میلیون ملخ وارد کشور شود و به طور کلی این رقم بین ۳۰ تا ۱۰۰ میلیون متغیر است.

درگاهی با اشاره به اینکه ملخ‌های صحرایی در هر مرحله بیش از ۹۰ تا ۱۸۰ تخم ریزی  دارند، بیان کرد: ملخ‌های صحرایی بلافاصله پس از ورود به مناطق ساحلی و تغذیه در شن زار‌ها تخم ریزی می‌کنند و ممکن است تعداد تخم‌ها به ۳۰۰ مورد هم برسد.

وی با اشاره به اینکه وزن هر ملخ صحرایی را بالغ بر ۲ گرم است، گفت: این ملخ روزانه به اندازه وزن یا دو برابر وزن خود تغذیه می‌کند که این امر نشان می‌دهد ۵۰ میلیون ملخ که در ریزش وارد کشور می‌شود، برابر ۱ تن است که این میزان در روز به اندازه ۲ هزار و ۵۰۰ نفر انسان تغذیه می‌کند که اگر مبارزه با این ملخ‌ها صورت نگیرد، خسارت چشمگیری به عرصه‌های زراعی، باغی و جنگلی کشور وارد خواهد شد.

سطح مبارزه با ملخ‌های صحرایی در استان‌های جنوبی به ۵۱ هزار هکتار می‌رسد / مردم به شیطنت رسانه‌های خارجی توجه نکنند

درگاهی ادامه داد: با توجه به شیطنت رسانه‌های خارجی در خصوص اطلاع رسانی در زمینه ملخ تقاضا داریم مردم تنها اطلاعات لازم را از رسانه‌های داخلی دریافت کنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه تا کنون در ۶ استان جنوبی ۵۱ هزار هکتار مبارزه انجام شده است، افزود: ۵۰۰ نفر از همکاران سازمان حفظ نباتات برای مبارزه در این استان‌ها مشغول فعالیت شبانه روزی هستند تا خسارتی به مزارع و باغات وارد نشود.

این مقام مسئول سطح آلودگی تا پایان فروردین را ۲۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان ریزش ملخ‌ها با ۴۰۰ هزار هکتار سطح آلودگی باید مبارزه صورت گیرد.

به گفته وی ۱۰ هواپیمای سمپاش در این استان‌ها مستقر هستند و سموم لازم را در اختیار دارند به طوری که در صورت صعب العبور بودن و تراکم در مسیر‌ها سمپاشی هوایی صورت می‌گیرد.

درگاهی با بیان اینکه تا به امروز بیش از ۲۱ درصد محصولات زراعی و باغی در ۶ استان جنوبی مورد تهدید هستند، گفت: بیش از ۳۶ درصد تولید محصولات کشاورزی، بیش از ۳۸ درصد جنگل‌ها و بیشه‌ها و بیش از ۲۱ درصد مراتع درجه ۱ و درجه ۲ در این استان‌ها درگیر ملخ‌های صحرایی هستند، اما تاکنون گزارشی از خسارت ملخ‌های صحرایی به مزارع و باغات نداشته‌ایم چرا که سازمان حفظ نباتات، وزارت جهاد کشاورزی و دولت به صورت جدی با این آفت مبارزه می‌کنند و همواره این اطمینان را به مردم و کشاورزان می‌دهیم که به سبب فعالیت‌های شبانه روزی سازمان حفظ نباتات به هیچ عنوان امنیت غذایی کشور در معرض خطر قرار نخواهد گرفت.

۱۰ میلیارد تومان اعتبار به زودی در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار می‌گیرد

رئیس سازمان حفظ نباتات درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبار به عملیات مبارزه با ملخ‌های صحرایی، گفت: در پایان سال ۹۷ طی نامه نگاری‌های صورت گرفته تخصیص اعتبار به تعویق افتاد که با توجه به آغاز جدید مذاکرات به زودی اعتبارات دریافت شده و در اختیار استانداران این ۶ استان قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: تا به امروز بیش از ۷ میلیارد تومان از محل سازمان حفظ نباتات و وزارت جهاد کشاورزی اعتبار در اختیار ۶ استان قرار گرفته است ضمن آنکه اقدامات لوجستیک همچون سمپاش، هواپیما و ... از سوی سازمان برای مبارزه با این آفت خطرناک در اختیار این ۶ استان قرار گرفته است.

به گفته وی به زودی ۱۰ میلیارد تومان اعتبار در اختیار سازمان حفظ نباتات قرار می‌گیرد که سازمان این میزان اعتبار را در اختیار به استان‌های درگیر مبارزه با آفت ملخ صحرایی قرار می‌دهد.

درگاهی با بیان اینکه طرح جامع قرنطینه در کشور در حال تدوین است، گفت: سازمان فائو سال ۲۰۲۰ را سال قرنطینه نامگذاری گذاشته است که بدین منظور در مبادی وارداتی و صادراتی تمامی موارد قرنطینه به طور کامل اجرا می‌شود ضمن آنکه هم اکنون ۹۵ پست قرنطینه در بنادر و فرودگاه‌های کشور داریم.

مبارزه با آفت سن گندم به بیش از ۱۲۰ هزار هکتار رسید

رئیس سازمان حفظ نباتات در بخش دیگر سخنان خود درباره آخرین اقدامات در خصوص کنترل آفات و بیماری‌ها، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و شیوع آفات و بیماری‌ها در مزارع اقدامات مناسبی در خصوص مبارزه با آفات و بیماری‌ها انجام شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه روش مبارزه با آفت سن گندم به عنوان یکی از آفات مهم تغییر یافته است، افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و افزایش شیوع بیماری، تاکنون در بیش از ۱۲۰ هزار هکتار از مزارع گندم مبارزه با آفت سن گندم و ۱۶ هزار هکتار زنگ گندم صورت گرفته است که این سطح مبارزه روز‌های آتی افزایش می‌یابد.

دغدغه‌ای از حیث تأمین سم برای کشاورزان نداریم

وی درباره آخرین وضعیت واردات سموم، گفت: علی رغم تحریم‌های آمریکا، حرکت جهادی در جهت تأمین آفتکش‌ها صورت گرفت به طوری که از خرداد ماه سال ۹۷ همزمان با آغاز تحریم تا به امروز حدود ۳۸ هزار تن انواع آفتکش‌ها برای مبارزه با انواع آفات و بیماری‌ها تدارک شده است که با احتساب موجودی مغازه و فروشگاه‌های سم، موجودی کشور به بیش از ۴۵ هزار تن می‌رسد که به این ترتیب دغدغه‌ای از حیث تأمین سم برای کشاورزان نداریم چرا که بر اساس آمار سالانه بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تن سم در کشور مصرف می‌شود.

درگاهی ادامه داد: برای تحقق شعار سال، حمایت ویژه‌ای از تولید داخل و تولید کنندگان صورت خواهد گرفت تا وابستگی به واردات سموم را به حداقل برسانیم.

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات آمار تولید سموم آماده مصرف نسبت به واردات ۴ درصد کاهش یافته است که از این رو در نظر داریم واردات در بحث سموم تکنیکال را کاهش دهیم و در مقابل ظرفیت تولید سموم تکنیکال در داخل را بالا بریم.

به گفته این مقام مسئول ۱۵ تا ۲۰ درصد سموم آماده به مصرف از کشور‌های چین، هند و آلمان وارد کشور می‌شود.

وی در ادامه افزود: سیاست کلی در بخش سبد سموم مصرفی کشور قرار است تا به سمت و سوی مصرف سموم‌های کم خطر و بیولوژیک حرکت کنیم.

درگاهی با بیان اینکه ۲۱ درصد سموم مصرفی کشور پرخطر است، گفت: با توجه به آنکه بسیاری از موش کش‌ها در این سبد قرار گرفته‌اند، از این رو مصرف این میزان سموم پرخطر امری اجتناب ناپذیر است.

رئیس سازمان حفظ نباتات در پایان با بیان اینکه ۷۹ درصد سموم مصرفی کشور جزء سموم متوسط، کم خطر و بیولوژیک به شمار می‌روند، تصریح کرد: البته سازمان به دنبال آن است که سبد سموم کشور را به سمت سموم کم خطر و بیولوژیک ببرد که به همین خاطر از ابتدای امسال سم بوتاکلر را که جزء سموم پرخطر بوده از سبد مصرفی حذف کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار