هدف از ممنوعیت برداشت گیاهان، تقویت پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی است

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان گفت: ممنوعیت برداشت گیاهان برای تقویت و تجدید پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی انجام می‌گیرد.

سیامک صدقی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری در گفتگو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: با توجه به اینکه در طی سال‌های متمادی بهره برداری بی رویه از گیاهان دارویی بطور سنتی و غیر اصولی توسط افراد سودجو موجب تخریب رویشگاه‌های این محصولات شده، به طوری که سطح آن‌ها به شدت کاهش و این گونه‌ها در معرض انقراض قرار گرفته و یا جزو گونه‌های منقرض شده محسوب می‌شوند. به همین دلیل هرگونه برداشت گیاهان در مراتع این شهرستان ممنوع می‌باشد.

وی با بیان اینکه از این گونه‌ها می‌توان به موسیر، کنگر، آویشن، تره کوهی، پیاز نرگس، مرزه و پیچک اشاره کرد، افزود: هدف از ایجاد این ممنوعیت، ایجاد فرصتی دوباره برای تقویت و تجدید پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی است.

صدقی هر گونه حمل و برداشت گیاهان دارویی از رویشگاه‌های طبیعی بوکان را ممنوع و قاچاق دانست و تصریح کرد: با متخلفان در این حوزه از طریق مراجع قضایی و انتظامی برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

وی در خصوص وسایل ضبط شده از متخلفان یادآور شد: اگر وسایل امکان استفاده داشته باشند به نفع دولت به مزایده گذاشته می‌شوند و اگر آلت جرم باشند، بایستی معدوم گردند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بوکان در پایان تاکید کرد: از همشهریان درخواست می‌شود در صورت مشاهده، هرگونه برداشت بی رویه محصولات فرعی را از طریق تلفن رایگان ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی گزارش دهند تا سریعاً در دستور کار قرار گیرد.

در شهرستان بوکان بیش از ۱۳۱ هزار هکتار مراتع ملی وجود دارد که ۱۱۰ هکتار آن ذخیره گاه جنگلی می‌باشد.
 
انتهای پیام/م
 

برداشت گیاهان در بوکان ممنوع شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.