در روز اول لوی جرگه مشورتی صلح چه گذشت؟

لوی جرگه مشورتی صلح با حضور 3200 عضو و 300 مهمان داخلی و خارجی، امروز دوشنبه (9 ثور/ اردیبهشت) با حواشی زیادی در کابل افتتاح شد.

در روز اول لوی جرگه مشورتی صلح چه گذشت؟به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، لوی جرگه مشورتی صلح با حضور 3200 عضو و 300 مهمان داخلی و خارجی، امروز دوشنبه (9 ثور/ اردیبهشت) با حواشی زیادی در کابل آغاز به کار کرد.

این جرگه با سخنان مقدماتی محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افتتاح شد و پس از آن عبدالرب رسول سیاف به پیشنهاد اشرف غنی و تایید اعضای جرگه، به عنوان رئیس جرگه برگزیده شد.

حبیبه سرابی، عبدالرئوف ابراهیمی، عبدالرئوف انعامی و فضل هادی مسلمیار نیز به عنوان معاونین جرگه مشورتی صلح انتخاب شدند.

غیبت چهره های مطرح سیاسی

لوی جرگه مشورتی صلح در حالی افتتاح شد که اکثریت مطلق چهره‌های مطرح سیاسی از جمله حامد کرزی، عطامحمد نور، داکتر عبدالله عبدالله، حنیف اتمر، یونس قانونی، محمد محقق، کریم خلیلی، گلبدین حکمتیار، دهها چهره و حزب مطرح سیاسی و نیز اغلب نامزدهای انتخابات آینده ریاست جمهوری غایب بودند.

اشرف غنی با اشاره این مساله گفت: قشر سیاسی در حال تحول است و اعضای جرگه قشر جدید سیاسی در افغانستان است.

سیاف نیز با اشاره به این مساله گفت: کسانی که جرگه را تحریم کرده‌اند نیز طرفدار صلح هستند، ولی در شیوه و اصول رسیدن به صلح دیدگاه متفاوت دارند.

وی مشخصا از عبدالله عبدالله رئیس اجرایی، انورالحق احدی و خلیلی نام بر و اظهار داشت: ارکان حزب جمعیت با صلح مخالف نیستند و ابراز امیدواری کرد که در نشست اختتامیه جرگه صلح اشتراک کنند.

ویدیویی که اشک شرکت کنندگان جرگه را جاری کرد

در آغاز لوی جرگه ویدئویی کوتاه که ادامه جنگ و تطبیق پروژه‌های انکشافی و دستاوردها مختلف مردم افغانستان را در کنار رویدادهای تروریستی به تصویر کشیده بود منتشر شد.

این ویدیو به حدی احساسات اشتراک کنندگان جرگه را برانگیخت که بسیاری آنها نمی توانستند اشک خود را کنترل کنند. در آخر این ویدئو چشمان سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری از شدت اشک ریختن سرخ شده بود.

در روز اول لوی جرگه مشورتی صلح چه گذشت؟

اعتراض به غنی و برخورد محافظان ارگ

در جریان سخنرانی افتتاحیه اشرف غنی شخصی از میان اعضای جرگه برخاست و صدای اعتراضش را نسبت به سخنان اشرف غنی بلند کرد.

محافظان رئیس جمهور افغانستان به سرعت به سمت او شتافتند و او را از صحن تالار لوی جرگه بیرون کردند که سرنوشت وی مشخص نشد. یک خانم دیگر نیز هنگام اعتراض به سخنان آقای سیاف از صحن تالار لوی جرگه بیرون کشیده شد.

جنجالی شدن تصویر پس زمینه تلویزیون ملی

تصویر پس زمینه تلویزیون ملی که در تالار لوی جرگه نیز به نمایش گذاشته شد، با انتقادهای زیادی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

در این تصویر زنان با چادری سیاه و سبز در سمت چپ اشرف غنی و حامد کرزی، عباس استانکزی، رئیس تیم مذاکره کننده طالبان و یک عضو دیگر تیم مذاکره کننده این گروه، در سمت راست اشرف غنی ترتیب شده است. این تصویر نمایانگر زن ستیزی خوانده شد.

در روز اول لوی جرگه مشورتی صلح چه گذشت؟

مشتاقان صلح

اشتراک برخی اعضای لوی جرگه از کشورهای اروپایی و آمریکایی توجه بسیاری را جلب کرده است.

عمر داودزی، رئیس کمیسیون برگزاری لوی جرگه گفت: علاوه بر اشتراک نمایندگان مهاجرین از ایران و پاکستان، افغان های سرشناس از گوشه و کنار اروپا و آمریکا از هزینه شخصی خود به این جرگه آمده‌اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار