هشدار دامپزشکی باخرز نسبت به احتمال بروز تب کریمه کنگو

رئیس شبکه دامپزشکی باخرز گفت: تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی خطرناک و کشنده مشترک بین انسان و حیوان می‌باشد.

شبکه دامپزشکی باخرز نسبت به احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو هشدار داد.به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سعید خانزاده رئیس شبکه دامپزشکی باخرز گفت: تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی خطرناک و کشنده مشترک بین انسان و حیوان می‌باشد که در انسان با علائمی همچون تب، سردرد، احساس سرما، خستگی، خونریزی از لثه، بینی و زیر پوست ناحیه ساق پا و دست‌ها آشکار می‌شود.
 

وی با بیان اینکه این بیماری در دام‌ها علائم قابل توجهی ندارد و پس از گزش کنه آلوده، ویروس کمتر از یک هفته در بدن دام باقی می‌ماند و تنها علامت آن، تب خفیف و گذرا می‌باشد،
تصریح کرد: مخزن این ویروس در طبیعت انواع کنه‌ها به ویژه کنه سخت از جنس هیالوما، و طیفی از انواع جوندگان است که در تمام مراحل تکامل کنه، در بدن باقی می‌ماند و از طریق تخم به نسل‌های بعد منتقل می‌گردد.

رئیس شبکه دامپزشکی باخرز گفت: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته در باخرز این بیماری منجر به فوت شده است، اقداماتی در خصوص پیشگیری از این بیماری در شهرستان انجام شده که شامل نظارت مستمر بر کشتارگاه دام، آموزش ذابحان کشتارگاه و برگزاری کلاس‌های آموزشی جهت بالا بردن آگاهی‌های عمومی دامداران می‌باشد.

خانزاده افزود: راه‌های انتقال این بیماری به انسان را گزش کنه آلوده به عامل بیماری، تماس انسان با خون و لاشه دام کشتار شده آلوده و تماس با خون و ترشحات آلوده به خون فرد مبتلابه بیماری است و در این زمینه ضرورت دارد افرادی که در کشتارگاه‌ها و یا قصابی‌ها فعالیت دارند حتما از دستکش، ماسک و روپوش در حین کار استفاده نمایند.

وی با هشدار به دامداران در خصوص ضرورت سمپاشی و پاک کردن گله از هر نوع کنه، ادامه داد: در صورت مشاهده کنه بر روی پوست حیوان به هیچ عنوان آن را با دست له نکنند چرا که می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

رئیس شبکه دامپزشکی باخرز گفت: از کلیه شهروندان محترم درخواست می‌شود گوشت مورد نیاز مصرفی خود را از فروشگاه‌های مجاز و تحت نظر دامپزشکی خریداری نمایند و در هنگام خرید به مهر دامپزشکی بر روی لاشه توجه داشته باشند تا از سلامت گوشت خریداری شده اطمینان حاصل نمایند.

انتهای پیام //ا. ز
 

تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های ویروسی کشنده مشترک بین انسان و حیوان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.