اذعان آمریکا: عربستان بدترین ناقض آزادی‌های مذهبی است

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود عربستان را بدترین ناقض آزادی‌های مذهبی دانست، اما همزمان تأکید کرد اقدامات تنبهی علیه ریاض در راستای منافع آمریکا نیست.

آمریکا: عربستان بدترین ناقض آزادی‌های مذهبی است،به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل‌ایست‌آی، وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد عربستان یکی از «بدترین ناقضان» آزادی‌های مذهبی در جهان است اما در عین حال تأکید کرد ریاض همچنان مهمترین متحد واشنگتن در منطقه است و اقدامات تنبهی علیه آن در راستای منافع آمریکا نیست.

در گزارش سالانه ۲۰۱۹ کمیسیون بین‌المللی آزادی مذهبی وزارت خارجه آمریکا درباره حقوق اقلیتهای مذهبی در عربستان تأکید شده است: «مسلمانان شیعه در عربستان همچنان از تبعیض در آموزش، اشتغال، و رویه‌های قضایی رنج می‌برند و به جایگاه‌ها و موقعیت‌های شغلی بالا در دولت و دستگاه‌های نظامی دسترسی ندارند».

به نوشته میدل‌ایست آی، عربستان سعودی تنها در هفته گذشته ۳۷ نفر را اعدام کرد. ۳۲ نفر از این قربانیان از اقلیت شیعه بودند، شماری از آنها نیز جوان و حتی نوجوان بودند.

با اینکه وزارت خارجه آمریکا رسماً به ماهیت سرکوبگر حکومت سعودی و جنایتهای آن علیه شیعیان این کشور اعتراف می‌کند، همزمان آشکارا مدعی است «اقدامات تنبهیی علیه عربستان تأثیر چندانی ندارد» و در راستای منافع آمریکا نیست.

بنا به گزارش میدل‌ایست‌آی، وزارت خارجه آمریکا در گزارش ۲۳۴ صفحه خود درباره نقض حقوق اقلیتهای دینی در عربستان پیشنهاد می‌دهد باید به ریاض معافیت ویژه‌ای اعطا کرد؛ چرا که «عربستان در تأمین منافع آمریکا بسیار مهم است»!

میدل‌ایست‌ای با اشاره به قراردادهای میلیارد دلاری خرید سلاح عربستان از آمریکا می‌افزاید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همچنان بر اتحاد واشنگتن و ریاض تأکید می‌کند، حتی پس از مرگ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی که محکومیت جهانی در پی داشت.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی منتقد محمد بن سلمان، سه‌شنبه ۱۰ مهر  ۹۷ پس از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از انتشار اخبار ناپدیدشدن جمال خاشقجی و سپس خبر قتل او در کنسولگری عربستان، انگشت اتهام به سمت ولیعهد عربستان به عنوان متهم ردیف اول این ترور سازماندهی‌شده نشانه رفت.

در پی فشار‌های رسانه‌ای و بین‌المللی، عربستان سعودی سرانجام پس از ۱۸ روز سکوت به قتل خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول اعتراف کرد، اما مدعی شد وی بر اثر «مشاجره و درگیری» بین او و کسانی که برای ترغیبش به بازگشت به عربستان به ترکیه رفته بودند، به قتل رسیده است. به گفته دادستانی عربستان، ۱۸ تبعه سعودی در رابطه با این جنایت بازداشت شده‌اند که بیشتر آن‌ها از مقامات ارشد اطلاعاتی و امنیتی این کشور هستند.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه، نیز پیشتر با انتشار یادداشتی در روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» اعلام کرد قتل خاشقجی با دستور بالاترین سطوح قدرت در عربستان انجام شده است، اما او ملک سلمان نیست! دادستان استانبول نیز تأکید کرد قتل خاشقجی از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود، خفه‌شدن این روزنامه‌نگار بلافاصله پس از ورود به کنسولگری عربستان و قطعه‌قطعه‌شدن جسدش را تأیید کرد.

این ترور و جنایت هولناک حکومت و ولیعهد عربستان با محکومیت شدید بین‌المللی روبرو شد، اما در تمام چند ماه گذشته رئیس‌جمهور آمریکا آشکارا اعلام کرد که واشنگتن به خاطر منافع خود و قراردادهای فروش سلاح به ریاض نمی‌تواند عربستان را تحریم کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۲۶ ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
عرفا و قدما از دیرباز گفته اند:" پول داشته باش کوفت داشته باش........و یا عیب اعیان و مرگ بیچارگان هر دو بی صداست......حالا مصداق عینی و علنی جنایات عربستان با تعریف حقوق بشر آمریکائی یعنی همین بعبارتی تا گاوهای شیرده عرب به آمریکا شیر بدهند از همه چیز معافند برای همین هم گانگستر غرب وحشی با علف تسلیحاتی آنان را تعلیف میکند.......
آخرین اخبار