هشدار دیدبان حقوق بشر درباره اعدام قریب‌الوقوع ۱۴ معترض شیعه در عربستان

دیدبان حقوق بشر هشدار داد ۱۴ معترض شیعه که در تظاهرات ضددولتی عربستان شرکت کرده بودند در معرض اعدام قرار دارند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سایت رسمی دیدبان حقوق بشر گزارشی درمورد افزایش اعدام در عربستان از زمان قدرت گرفتن ولیعهد در این کشور منتشر کرد و هشدار داد 14 شهروند شیعه عربستانی که در تظاهرات علیه دولت مرکزی حضور داشتند در معرض اعدام قرار گرفته‌اند.

در گزارش دیدبان حقوق بشر آمده است: دادگاه عالی عربستان اواسط ماه گذشته میلادی (ژوئیه) و در جریان یک محاکمه ناعادلانه، برای 14 معترض شیعه حکم اعدام صادر کرد. این حکم براساس اعتراف‌های اجباری متهمان صادر شده و بنابراین از درجه اعتبار ساقط است.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرد: از 21 ژوئن که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد پادشاه در عربستان انتخاب شد، 35 نفر در این کشور اعدام شده‌اند. در حالیکه این رقم در تمام شش ماه نخست سال 2017، 39 نفر بوده است.

«سارا لی ویتسون»، مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیدبان حقوق بشر، در این باره گفت: اما از زمان قدرت گرفتن ولیعهد، تعداد اعدام‌ها در عربستان افزایش یافته و ممکن است در ادامه بیشتر هم شود. اعدام هرگز راه مناسبی برای متوقف کردن جرائم نبوده است. به ویژه در یک سامانه قضائی ناقص که مخالفت‌ها علیه شکنجه را نیز نادیده می‌گیرد.

14 شهروند شیعه عربستانی که برای آنها حکم اعدام صادر شده است 15 ژوئیه بازداشت و مستقیما از شهر دمام به ریاض منتقل شده‌اند. برخی از آنها به سلول انفرادی فرستاده شده و از زمان بازداشت تاکنون، هیچ ارتباطی با جهان خارج و یا خانواده‌هایشان نداشته‌اند. این افراد در میان متهمان پرونده «قطیف 24» قرار گرفته‌اند که اغلب آنها شیعه هستند. دادگاه عربستان 24 مرد بازداشت شده را اعضای یک گروه تروریستی دانسته که علیه نیروهای امنیتی سعودی از سلاح استفاده کرده‌اند. 

علاوه بر صدور حکم اعدام برای این 14 نفر، 9 متهم دیگر پرونده نیز به گذراندن 3 تا 15 سال زندان محکوم شدند. یکی از متهمان نیز تبرئه شده است.

 انتهای پیام/

اعتراض دیدبان حقوق بشر به حکم اعدام 14 معترض شیعه در عربستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۴ ۰۲ آذر ۱۳۹۶
کشتاروحبس مردم بیگناه سرانجام سعودی رابه ورطه ی هلاکت میکشاند.
آخرین اخبار