امنیت تنگه هرمز در گروی اراده ایران

این روزها بیش از هر زمان دیگری نام تنگه هرمز در رسانه‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز ها  در مصاحبه‌های سیاستمداران و سران کشورها خصوصا کشورهای حوزه خلیج‌فارس صرف‌نظر از موضوع گفت‌و‌گو، معمولا گریزی هم به اوضاع کنونی منطقه و تاثیر آن بر یکی از حیاتی‌ترین آبراهه‌های جهان یعنی خلیج‌فارس و تنگه هرمز زده می‌شود.

امنیت تنگه هرمز در گروی اراده ایران


بیشتربخوانید : نگاهی به معاهدات بین‌المللی و قوانین داخلی / نظام حقوقی تنگه هرمز


آخرین مثال از این دست به اظهارنظر وزیر امورخارجه بحرین برمی‌گردد که در گفت‌و‌گو با یک روزنامه سعودی، بستن تنگه هرمز از سوی ایران را عملی غیرممکن خوانده و احتمال این‌که چنین اتفاقی رخ بدهد را حتی برای یک روز منتفی قلمداد کرده است. این میان شاید بهترین جواب به وزیرخارجه متوهم بحرین را عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه بر زبان آورد، آن‌جا که خطاب به او گفت: «مگسی کجا تواند که بیفکند عقابی!»

ورود از ایران، خروج از عمان

اما بیایید ببینیم هشدار ایران تا چه اندازه بر واقعیات و توانایی‌های قابل عرضه استوار است. تنگه هرمز آبراهی است به طول ١٥٨ کیلومتر و عمق متغیر بین دو کشور ایران و عمان که به دلیل کثرت کشتی‌های عبوری از آن، براساس یک اصل توافق‌شده، ورود کشتی‌ها از سمت آب‌های ایران است و خروج نیز از ناحیه آب‌های عمان انجام می‌شود. برای عبور از این تنگه تمامی کشتی‌ها از حق عبور مساوی برخوردارند مگر این‌که یکی از دو کشور ایران و عمان درگیر جنگ باشند که در آن صورت به دلیل حاکم شدن مقررات زمان جنگ بر رژیم حقوقی تنگه، تهران و مسقط حق بازرسی کشتی‌ها را پیدا می‌کنند. شاید روزی ایران لازم ببیند رفت‌وآمد کشتی‌ها از تنگه هرمز را فراتر از آن‌چه امروز هست، تحت کنترل قرار دهد، اما این اتفاقی مسبوق به سابقه است، زیرا در زمان جنگ ٨ ساله نیز این کنترل‌ها برای جلوگیری از ارسال سلاح به عراق با دقت لازم انجام می‌شد.

هشدار واضح به ماجراجوها

هشدار سران ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز در صورت ایجاد اختلال برای صادرات نفت ایران شاید تاکنون خیلی دقیق مورد توجه قرار نگرفته باشد. این میان سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح احتمالا از واضح‌ترین واژه‌ها برای تبیین وضع فوق استفاده کرد، آن‌جا که گفت: «اگر نفت ما از تنگه هرمز عبور نکند حتما نفت دیگر کشورها نیز از این تنگه عبور نخواهد کرد.» درواقع سرلشکر باقری در جمله خود به نکته‌ای ظریف اشاره کرده و یک پیش‌بینی را مطرح می‌کند مبنی بر این‌که شاید دشمنی ایالات متحده با ایران به جایی برسد که ناوهای آمریکایی برای کشتی‌ها و نفتکش‌های ایرانی که قصد خروج از خلیج‌فارس را دارند، مزاحمت ایجاد کنند که در آن صورت با مقابله به مثل ایران مواجه خواهند شد. در این‌جا مرور اتفاقات دهه ٨٠ میلادی در خلیج‌فارس برای وزیرخارجه بحرین و دیگرانی که توانایی ایران برای عمل به هشدارهایش را بلوف می‌پندارند، ضروری به نظر می‌رسد. با ذکر این یادآوری که ایرانِ تحت محاصره اقتصادی و نظامی آن روزها با ایران خودکفا در امر دفاع این روزها اصلا قابل مقایسه نیست.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار