وزیر بهداشت:

نمی‌گذارم کسی ترمز تولید داخل شود/ در هیچ جای دنیا هر دارویی را وارد لیست بیمه نمی‌کنند

نمکی گفت: نه تنها در ایران بلکه در هیچ کشوری هر دارویی وارد لیست بیمه نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم رونمایی ٢ واکسن ضد سم و عقرب با تبریک حلول ماه رمضان اظهار کرد: از دکتر ستاری که با توسعه زیرساخت‌های دانش بنیان همراه هستند و از امام جمعه و استاندار، نیرو‌های انتظامی و همه حاضران تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: رئیس انجمن اقتصاد آمریکا سخنی گفته است که خرج کردن در آموزش کشور‌ها هزینه نیست سرمایه است به شرطی که نتیجه آن را ظرف ٣ تا ۵ سال ببینیم.

بیش از ٩٠ سال است واکسن سازی می‌کنیم

نمکی گفت: امروز خوشحالم که می‌بینم دانش آموختگان ما اینگونه کار آفرینی می‌کنند، روزی ما واکسن هپاتیت را به زنجیره واکسیناسیون اضافه کردیم و در کشور پاستور و رازی را داشتیم حالا بیش از ٩٠ سال است واکسن سازی می‌کنیم.

وزیر بهداشت افزود: شرکت‌های آمریکایی آن زمان شیطنت‌هایی کرده بودند که هر موسسه‌ای که بتواند واکسن بسازد می‌تواند بمب میکروبی بسازد و این حواشی موجب بالارفتن قیمت واکسن‌ها و ضد سم‌ها شد.

وی اظهار کرد: سال‌ها پیش زمانی که با مسئول پاستور در فرانسه صحبت می‌کردم، به من گفتند که شما در ایران یک پروفسور میرشمسی دارید که در حوزه تولید واکسن و سرم ضد مار و عقرب یکی از دانشمندان برجسته است، من به سراغ او رفتم و دیدم آن زمان  به صورت نیمه صنعتی سرم ضد مار و عقرب می‌سازیم، از طرفی ما ژنوم سرم‌های ضد مار و عقرب از خارج کشور وارد می‌کردیم که هیچ اثرگذاری نداشتند چرا که ما باید از مار و عقرب‌های کشور خودمان استفاده کنیم و سرم بسازیم تا سرم‌ها اثربخش باشند.

با رانت واردات و رانت تولید داخل در میفتم

نمکی با تأکید بر اینکه من همواره با رانت واردات و رانت تولید داخل که بخواهد سلامت مردم را به خطر بیاندازد در میفتم، افزود: سال‌ها پیش هم سرم از خارج کشور به ایران وارد می‌شد و بازار داخل مغلوب شده بود و من خلاف مقررات قیمت سرم را ۹ برابر بالا بردم و ۳ میلیون دلار ارز بهداشت را برای خط تولید واکسن تخصیص دادم.

وزیر بهداشت افزود: یکی از دغدغه‌های پروفسور میرشمسی آن زمان این بود که دانشمندانی در کشور نبودند که بتوانند مسیر او را در واکسن و سرم‌سازی ادامه دهند و من در شورای معاونین وزارت بهداشت مجوز بورسیه برای ۵ دانشجو را گرفتم اما متأسفانه مؤسسه سرم‌سازی رازی راهی که ما دلمان می‌خواست نپیمود.

در ساخت واکسن هنوز به کوبا و هندی نیاز داریم

وی با بیان اینکه ما سابقه ۱۰۰ ساله در واکسن‌سازی داریم، اظهار کرد: متأسفانه با این سابقه ۱۰۰ ساله یک شرکت هندی یا کوبایی برای تولید واکسن ما را باید حمایت کند و امروز نیز برای تولید واکسن روتابیروس و کونوموکوک کمک بگیریم.

نمکی با بیان اینکه خرسندم که امروز شاهدیم  واکسن‌سازی را در بخش خصوصی راه‌اندازی کرده‌ایم، گفت: سال گذشته طاعون دامی که نوشخوار کنندگان کوچک را مورد حمله قرار می‌دهد در کشور شیوع پیدا کرد و ما گنجینه بزرگ زیستی و ژنتیکی کشور را از دست دادیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: من تولید واکسن در بخش خصوصی را ارج می‌نهم چرا که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود، ساخت واکسن ضد سم یکی از مهم‌ترین اقدامات در یکی از شرکت‌های دانش بنیان است که ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم.

وی درباره اظهارات یکی از نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان در زمینه وارد نشدن برخی دارو‌ها به لیست بیمه‌ای، گفت: در هیچ جای دنیا هر دارویی را وارد لیست نمی‌کنند و اگر دارویی وارد فهرست رسمی کشور شد نیز باز قرار نیست آن را تحت پوشش بیمه قرار دهند.

سهم حوزه سلامت ایران از درآمد ناخاص ملی بالاتر از انگلیس است

نمکی با بیان اینکه من به عنوان وزیر بهداشت باید ارزان‌ترین و موثرترین روش را در حوزه سلامت انتخاب کنم، گفت: سهم حوزه سلامت از درآمد ناخالص ملی در ابتدای دولت یازدهم، ۶.۳ درصد بود که اکنون به بیش از ۹ درصد رسیده و این عدد در کشور انگلیس حدود ۸ درصد است و در کشور‌های منطقه به بالاتر از ۸ درصد نمی‌رود.

وزیر بهداشت تأکید کرد: ما سهم محدودی از بودجه کشور داریم و بیش از وسعمان نمی‌توانیم در حوزه سلامت خرج کنیم و در مورد ورود دارو به لیست باید اثربخشی را لحاظ کنیم.

وی تأکید کرد: من به عنوان وزیر بهداشت باید نظام بروکراسی را تسهیل کنم و نمی‌گذارم کسی ترمز تولید داخل شود و اجازه واردات محصول مشابه داخل را نمی‌دهم، نباید در سازمان غذا و دارو ترمزی در نظام بروکراتیک داشته باشیم.

نمکی گفت: من به دکتر پیرصالحی گفته‌ام که در سازمان غذا و دارو راه را باید برای همه تولید کنندگان باز کنیم تا همه بتوانند ورود کنند، اما نباید انتظار داشته باشیم هر دارویی به هر شکلی به نظام دارویی کشور راه پیدا کند، باید اثربخشی را نسبت به بعد اقتصادی لحاظ کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار