نکات طلایی که برای انتخاب گلدان باید مد نظر قرار دهید

در این مطلب نکاتی مهم و مفید درباره انتخاب گلدان به شما خواهیم گفت.

نکات طلایی که برای انتخاب گلدان باید مد نظر قرار دهیدبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  گلدان انواع مختلفی دارد؛ سفالی، سرامیكی، پلاستیكی، سیمانی، سنگی، فلزی و... . ولی آنچه مهم است دانستن مزایا و معایب هر گلدان است تا بدانیم كدام گلدان به درد گل‌های ما و شرایط خانه‌مان می‌خورد تا بهترینش را بخریم. توجه به خصوصیات گل در كنار قیمت و زیبایی گلدان در انتخاب ‌ما تاثیرگذار است.

گلدان‌های سفالی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین گلدان‌های ایرانی هستند كه از گل رس یا خاك سفید ساخته می‌شوند و نمونه‌های متنوع آن را بیشتر در سفال‌های لالجین همدان كه شهر جهانی سفال است و میبد یزد می‌بینید. البته بیشتر استان‌های كشور مثل قم، مركزی، سمنان، اصفهان، خراسان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، گیلان، مازندران و آذربایجان شرقی دستی بر تولید سفال دارند.

محاسن: چون ساختار اصلی گلدان خاكی است پس دارای منافذ زیادی برای جذب است و این یعنی خیالتان راحت كه هم ریشه خوب نفس می‌كشد و هم آب در گلدان نمی‌ماند كه ریشه را بپوساند. همچنین این گلدان‌ها قیمت مناسبی دارند و می‌توانید به دلخواه خودتان رویشان طرح بزنید و رنگ‌شان كنید، چون در تمام ابعاد قابل تولید و تقریبا برای همه گل‌ها مناسب هستند.

معایب: در مناطق گرمسیری به علت تبخیر زیاد آب، نمك و املاح موجود در آب در دیواره گلدان رسوب می‌كند و ممكن است باعث شوری خاك گلدان شود. همچنین باید حواستان باشد در روزهای گرم و آفتابی خاك این گلدان‌ها زودتر از بقیه خشك می‌شود. راه برطرف كردن این عیب رنگ كردن گلدان است. از دیگر معایب آن سنگینی، شكننده بودن و همین رسوب دادن دیواره و بدریخت شدنش است. اگر در اندازه بزرگ استفاده شود جا‌به‌جایی و تعویضش مشكل است. در صورتی‌كه می‌خواهید آن را در لبه تراس یا ارتفاع بلندی قرار دهید، مراقب باشید نیفتد. بعضی انواع ظریف آن به سرمای شدید مقاوم نیست.

گل‌های مناسب گلدان سفالی: گیاهانی مناسب كاشت در آن هستند كه به رطوبت كم خاك نیاز دارند. مثل كاكتوس‌ها و ساكولنت‌ها. همچنین برای گیاهانی كه مختص فضای آزاد هستند این گلدان بهتر است، چون در زمان آبیاری محیط خاك را خنك نگه می‌دارد كه در هوای گرم باعث شاداب ماندن گل می‌شود.

گلدان پلاستیكی

این گلدان‌ها كم‌كم دارند از سفالی‌ها پیشی می‌گیرند. هم به لحاظ تولید زیاد، هم تنوع در رنگ، شكل و قیمت. بیشتر جعبه گل های پرطرفدار آپارتمانی از همین جنس هستند.

محاسن: عمر زیادی دارند و حتی بعد از تعویض گلدان می‌توان برای گل‌های جدید خریداری یا تكثیر شده از آنها استفاده كرد. بیشترشان قابل انعطافند و نمی‌شكنند. چون مثل سفالی‌ها خلل و فرج ندارند پس باید خیلی مراقب زهكش ته گلدان باشید تا به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسد. سرما به‌ آنها آسیب نمی‌زند. ارزانند و سبك. پس جابه‌جایی و تعویض گل در آنها راحت است.

معایب: چون قابل بازیافت نیستند آسیب جدی برای محیط‌زیست محسوب می‌شوند. بعضی انواع ظریف آنها شكننده‌اند. در انواع سیاه‌رنگ و به اصطلاح مواد دوم، ممكن است به خاطر جذب زیاد نور آفتاب مشكل ریشه پیچ شدن برای گیاه پیش بیاید و تهویه ریشه‌ها كم شود. در این حالت حتی اگر گلدان را عوض كنید ریشه دیگر قادر به رشد نخواهد بود چون شكل گلدان قبلی را به خود گرفته. برای جلوگیری از این مشكل باید شیارهایی روی دیواره گلدان ایجاد كرد تا از صاف و یكدست بودن خارج شود.

گل‌ها و مناطق مناسب گلدان پلاستیكی: بهترین گلدان برای گل‌های آویزی و گل‌هایی كه ریشه آنها نیاز به رطوبت دارد همین گلدان‌ها هستند. همچنین در مناطق خشك با رطوبت پایین بهتر است از گلدان پلاستیكی استفاده شود.

گلدان چوبی

این گلدان‌ها از چوب درختان جنگلی یا ضایعات چوب فشرده درست می‌شوند و به خاطر تركیب طبیعی‌شان با گل و گیاه، بسیار جذابند.

مزایا: نسبتا ارزانند. به راحتی قابل استفاده در حیاط و تراس هستند چون باد و باران به‌ آنها آسیبی نمی‌زند، می‌توانید با رنگ‌آمیزی آنها را با دكوراسیون خانه‌تان هماهنگ كنید. حتی می‌شود به آسانی آنها را در خانه ساخت. همچنین رنگ باعث جلوگیری از پوسیدگی‌شان می‌شود. ویژگی‌های مثبت گلدان‌های سفالی را دارند و البته عایق خوبی هم برای حرارت هستند كه این امر به محافظت از ریشه‌های گیاه در گرمای تابستان كمك می‌كند.

معایب: در مقایسه با پلاستیكی‌ها كمی وزن‌شان زیاد است و حمل و نقل گلدان‌های بزرگ‌شان سخت است. ممكن است به خاطر جذب آب نم بكشند برای همین هر سال نیاز به رنگ زدن دارند تا نم نكشند و پوسیده نشوند.

گل‌ها و مناطق مناسب گلدان چوبی: اگر در مناطق سردسیر كشور زندگی می‌كنید می‌توانید از این گلدان‌ها در فضای آزاد استفاده كنید بدون این‌كه نگران ترك خوردگی‌شان بر اثر سرما باشید.

گلدان سرامیكی

گلدان‌های سرامیكی ایرانی و خارجی كم‌كم دارند جای خود را در سبد خرید علاقه‌مندان به گل و گیاه باز می‌كنند. اگر زیبایی و دوام برایتان مهم است این گلدان پیشنهاد اول است، ولی در كنارش اوضاع و احوال خرج و برج‌تان را هم نادیده نگیرید.

مزایا: شیك و دارای دو نوع ساده و طرح‌دار هستند. انواع ساده تنوع رنگی بسیار بالایی دارند. برخلاف سفالی‌ها منافذ زیادی ندارند پس گل‌ها دیر به دیر آب‌شان را از دست می‌دهند. به سرما مقاومند.

معایب: از بقیه گران‌تر و در عین حال شكننده‌تر است. وزن زیادی دارد و به ندرت در گرما و سرمای شدید ترك می‌خورد.
گل‌های مناسب گلدان سرامیكی: این جنس گلدان مناسب كاشت گیاهانی است كه به رطوبت زیاد خاك نیاز دارند مثل زنبق یا اختر.

گلدان فلزی

می‌شود گفت این نوع ‌گلدان‌ها در بازار گل و گیاه تقریبا تازه وارد است. جنس روی، ورقه‌های گالوانیزه، مس و چدنی دارد و انواع مسی آن هنوز لاكچری به حساب می‌آید.

مزایا: سبك وزن و بادوام است و می‌توان چند بار از آنها استفاده كرد و این خود گزینه خوبی برای مدیریت هزینه خرید گل و گیاه است. نكته مهم در خرید این گلدان‌ها، قابل بازیافت بودن‌ آن است و به خاطر دوستی‌شان با طبیعت توصیه به خریدشان می‌شود. انواع سبك‌‌ آن قیمت زیادی ندارد و تنوع زیادی در شكل و رنگ دارد.

معایب: مشكل جدی در این نوع گلدان‌ها داغ شدن بسیار زیاد در حالتی است كه در معرض نور مستقیم آفتاب قرار می‌گیرد به همین خاطرممكن است ریشه گل آسیب ببیند. بنابراین اگر ساكن مناطق گرمسیر هستید یا گل‌هایتان را در پنجره‌های جنوبی نگهداری می‌كنید به این نكته توجه داشته باشید. اگر هم ساكن این مناطق نیستید و چنین گلدان‌هایی دارید در فصل گرم مراقب‌شان باشید. مثلا می‌توانید یك تكه گونی را به شكل مرتب و تزیین شده دور گلدان بپیچید تا مثل عایق عمل كند و خیلی حرارت را جذب نكند. بعضی انواع بی‌كیفیت آنها دچار زنگ‌زدگی می‌شود و بدشكل به نظر می‌آید. شاید شنیده باشید كه یك ایراد دیگر چنین گلدان‌هایی این است كه كودهای استفاده شده برای تقویت گل می‌توانند با فلزات واكنش نشان دهند و فلز را سوراخ كنند. ولی به طور طبیعی در یك گلدان خانگی مصرف كود آن‌قدر بالا نیست كه كار به چنین مراحلی برسد.

گل‌ها و مناطق مناسب گلدان فلزی: بهتر است در مناطق سرد و خنك از این گلدان‌ها استفاده شود.

گلدان سیمانی

در مناطق روستایی به‌راحتی می‌توان این گلدان‌ها را ساخت و با خیال راحت در باغ، باغچه، حیاط و تراس قرار داد.

مزایا: در مقابل گرما، سرما و باران بسیار مقاومند. می‌توان با طرح و شكل دلخواه آنها را قالب زد، ساخت و رنگ كرد. برای بچه‌ها هم تجربه خوبی است. چون دست ساز هستند در هزینه خرید هم صرفه‌جویی می‌شود. یادتان باشد بلافاصله بعد از ساخت و قبل از خشك شدن برایش سوراخ زهكش بزنید.

معایب: در مقایسه با تنوع رنگ دیگر گلدان‌ها، رنگ خاكستری‌اش جذاب نیست. وزن‌ زیادی دارد و آهك موجود در گلدان ممكن است به ریشه گل آسیب بزند پس بایستی قبل از كاشت چندبار آن را شست‌وشو داد. خشك شدن این گلدان‌ها كمی زمان بر است و ساخت‌شان نیاز به فضای باز دارد.

گل‌ها و مناطق مناسب گلدان سیمانی: بیشتر برای پارك‌ها و فضای سبز شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصرف خانگی كمتری دارد.

گلدان شیشه‌ای

این‌گلدان‌ها بیشتر برای انواع گل‌های شاخه بریده یا پرورش بعضی گل‌ها در آب استفاده می‌شوند.
مزایا: مدل‌های متنوعی در شكل و رنگ دارند.
به راحتی قابل شست‌وشو و تمیز كردن هستند. دیدن ریشه‌های گل در آنها جذابیت‌شان را  دو چندان می‌كند.
معایب: آب گلدان باید مرتب عوض شود. نور زیاد باعث تبخیر آن می‌شود.

منبع:جام جم

انتهای پیام/

دانستنی های جالب درباره انتخاب گلدان

برچسب ها: گلدان ، گل و گیاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.