دانستنی‌های علمی؛

بهترین نوشیدنی پس از ورزش‌های سنگین/ چرا بدن بی‌دلیل کبود می‌شود؟/ با این مواد غذایی استرس خود را کنترل کنید

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید،‌ را دنبال می‌کنیم.

کبودی‌هایی که خبر از کمبود ویتامین c می‌دهند

مصرف ناکافی ویتامین C می‌تواند کبود شدن راحت بدن و همچنین افزایش خونریزی از لثه‌ها و روند کند بهبودی را موجب شود، با مصرف فلفل دلمه‌ای قرمز، کلم کیل، فلفل چیلی قرمز، سبزی‌های برگدار تیره، بروکلی، جوانه بروکسل و گوجه فرنگی می‌توانید مقادیر فراوان از ویتامین C را دریافت کنید.
 
کمبود فولات می‌تواند خستگی و کم خونی را موجب شود؛ فولات یکی از اعضای خانواده ویتامین B است و در سبزی‌های برگدار تیره و سبزی‌های نشاسته ای، مانند لوبیا چشم بلبلی، لوبیا قرمز، لوبیا لیما، لوبیا سفید، مارچوبه، و عدس یافت می‌شود.
 
///////

راهکاری ساده برای کاهش وزن

میوه‌ها و سبزی‌ها دارای فیبر هستند و به احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر کمک می‌کنند و بر همین اساس می‌توانند مانع از پرخوری شوند؛ همچنین، بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها کالری کمی دارند، افزون بر این مصرف میوه می‌تواند به کاهش هوس‌های غذایی برای خوراکی‌های شیرین نیز کمک کند. برای مثال می‌توانید به جای مصرف بستنی یک کاسه توت فرنگی مصرف کنید و ۲۰۰ کالری کمتر دریافت کنید.
 
///////

نوشیدنی خوش طعمی برای ریکاوری بعد از  انجام ورزش

شیرکاکائو به ریکاوری ماهیچه‌ها پس از تمرینات ورزشی خسته کننده کمک می‌کند. این نوشیدنی سرشار از کربوهیدرات و پروتئین است و به طور خاص در  پر کردن مجدد ذخایر قندها، مایعات و الکترولیت‌های از دست رفته طی ورزش کمک می‌کند؛ این عوامل می‌تواند چرایی معرفی شیرکاکائو به عنوان یک نوشیدنی خوب برای ریکاوری پس از ورزش را توضیح دهد؛ بیشتر مطالعات فواید مصرف شیرکاکائو در ورزشکارانی که به طور معمول تمرینات ورزشی شدید دارند را تایید می‌کند.
 
///////

غذاهایی برای کنترل آثار مخرب استرس‌

در شرایطی که استرس بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی انسان محسوب می‌شود، این که چه غذایی مصرف می‌کنید و با بدن خود چگونه رفتار می‌کنید به صورت مستقیم بر واکنش‌های بدن تاثیرگذار است؛ التهاب یکی از واکنش‌های طبیعی بدن به استرس است و اگر استرس را به خوبی کنترل نکنید، کنترل التهاب و اثرات مخرب آن دشوارتر می‌شود.
 
غذا‌های سرشار از ترکیبات ضد التهاب مانند اسید‌های چرب غیر اشباع که در ماهی‌های سالمون و تن یافت می‌شوند، آنتی اکسیدان‌ها، پلی فنول‌ها و کاروتنوئید‌ها که در سبزی‌های برگدار سبز و فلفل‌های دلمه‌ای رنگ روشن یافت می‌شوند می‌توانند به کاهش سطوح التهاب در بدن کمک و توانایی‌های روانی برای کنترل عوامل استرس‌زا را تقویت کنند.
 
///////

نکاتی برای  مراقبت از چشم‌ها در طول روز 

برای جلوگیری از بروز مشکلات بینایی بهتر است هنگام مطالعه فاصله چشم تا کتاب بیش از حد کم نباشد و زمانی که احساس خستگی کردید می‌توانید به نقطه‌ای دور خیره شوید. کار‌هایی مانند خواب کافی و استراحت دادن به چشم‌ها در زمان استفاده از رایانه و مطالعه کردن باعث می‌شوند تا سلامت چشم حفظ شود؛ همچنین بهتر است هنگام مطالعه کتاب را روی میز و صندلی‌به شکلی قرار دهید که بتوانید به طور مستقیم به آن نگاه کنید.
 
برخی از افراد فکر می‌کنند مالش چشم مفید است و خستگی چشم‌ها را رفع می‌کند، اما باید بدانید به هیچ عنوان نباید این کار را انجام دهند. بلکه توصیه می‌شود زمانی که چشمانتان خسته شد، لبه چشم را شستشو دهید.

///////
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام حرف کی را باور کنیم ولا بخوریم یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
ماهی سالمون کیلویی ۲۴۰۰۰۰ تومن
نفستون از جای گرم در میاد
این قزل ها که معلوم نیست چجوری عمل میان کیلویی ۴۰ تومن شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
کاکائو که با شیر ترکیب بشه از جذب کلسیم و آهن جلوگیری میکنه
کلا کاکائو که بدون فاصله با مواد کلسیم و آهن دار خورده بشه مانع جذب آهن و کلسیم میشه و بهتره شیر همیشه بتنهایی خورده بشه و نه با ترکیب کاکائو
آخرین اخبار