معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور؛

نحوه مشارکت شهروندان در مدیریت بحران شهری سازماندهی می‌شود

جمالی نژاد از تهیه «آیین نامه نحوه سازماندهی مشارکت شهروندان در امور ایمنی و مدیریت بحران شهری خبر داد.

نحوه مشارکت شهروندان در مدیریت بحران شهری سازماندهی می‌شود به گزارش  حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان به از پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، مهدی جمالی نژاد  گفت: آیین نامه نحوه سازماندهی مشارکت شهروندان در امور ایمنی و مدیریت بحران شهری و تعیین نقش و مسئولیت آنها در قالب سلسله مراتب شهری و فرآیند مدیریت بحران با رویکرد پایدارسازی، آموزش، رسته بندی و تجهیز آنها برای طی مراحل قانونی تایید و تصویب، با امضای وزیر کشور تقدیم هیات دولت شد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: طبق مصوبه هیات دولت پیرامون سند آسیب شناسی مدیریت بحران شهرداری ها که سال 96 تصویب و ابلاغ شد، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور موظف به تهیه این آیین نامه شد که پیش نویس آن پس از تشکیل جلسات و دریافت نظرات و پیشنهادهای دستگاه های مختلف از جمله سازمان مدیریت بحران، استانداری ها، دستگاه های امدادی و ستادهای مدیریت بحران شهرداری ها تهیه و تقدیم دولت شد.


جمالی نژاد هدف اصلی از تهیه این آیین نامه را ساماندهی مشارکت شهروندان در امور ایمنی و مدیریت بحران و تعیین نظام مشخص در بین کلیه سازمان های بکارگیرنده نیروی داوطلب مردمی به منظور بکارگیری در فعالیت های مرتبط با مراحل چهارگانه مدیریت بحران ذکر کرد.


وی اضافه کرد:‌ قلمرو این آیین نامه شامل تمامی سازمان ها و نهادهای امدادی و عملیاتی فعال در حوزه ایمنی و مدیریت بحران کشور از جمله جمعیت هلال احمر، شهرداری ها و سازمانه ای تابعه و بسیج و سایر سازمان های دارای ماموریت مشخص در ایمنی و مدیریت بحران است.


رییس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور بیان کرد: نقش و مسئولیت قابل واگذاری به نیروهای داوطلب متناسب با مراحل مدیریت بحران، همکاری و مشاوره در امور کاهش اثرات و پیشگیری، آمادگی، مقابله، مشارکت در فرایند بازسازی و بازتوانی پس از بروز حوادث در قالب سلسله مراتب شهری شامل محله، ناحیه، منطقه و شهر تعیین می شود.


جمالی نژاد در ادامه اظهار کرد: به موجب یکی از بندهای این آیین نامه، در هنگام بروز حوادث و اعلام فراخوان استفاده از نیروهای داوطلب برای مشارکت در فرایند امدادرسانی کلیه سازمان های مسئول و اعزام کننده نیروهای داوطلب موظف به رعایت سیاست ها و ابلاغیه های روسای شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور، استان و شهرستان مطابق سطح حادثه اعلام شده می باشند.


وی یادآور شد: ترتیب و نحوه این هماهنگی به موجب دستورالعملی است که پس از تصویب در شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور ابلاغ می شود.


معاون عمران و توسعه وزیر کشور افزود : رسته های موضوعی فعالیت های داوطلبین که در این آیین نامه مشخص شده، شامل «آموزش و ترویج فرهنگ ایمنی»، «نظارت بر اجرای مقررات ایمنی»، «هشدار و اطلاع رسانی»، «ارزیابی و پشتیبانی عملیات»، «امداد و نجات»، «آتش نشانی»، «امنیت و انتظامات»، «تدفین»، «مستندسازی حوادث و سوانح» و «بازسازی و بازتوانی» است.


جمالی نژاد در پایان اضافه کرد: به موجب یکی دیگر از بندهای این آیین نامه، سازمان بکارگیرنده موظف است، قبل از هرگونه بکارگیری نیروهای داوطلب، آموزش های مورد نیاز را به داوطلب ارایه و به افرادی که دوره های آموزشی را با موفقیت به پایان رسانده باشند، گواهینامه پایان دوره آموزشی و کارت عضویت دو ساله اعطاء کند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار