سالمندان چگونه روزه بگیرند؟

متخصصان معتقدند که روزه برای افراد ٦٠ساله به بالا درصورت سلامتی و موافقت پزشک، ممنوعیتی ندارد، ولی در مورد سایر افراد ٦٠‌سال به بالا که بنا به دلایلی دارو مصرف می‌کنند، باید تحت‌نظر و مشورت پزشک باشد.

سالمندان چگونه روزه بگیرند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، افراد سالمند گروه دیگری هستند که در ماه رمضان، برای روزه‌داری، مورد توجه پزشکان تغذیه قرار می‌گیرند. سالمندان اغلب دچار بیماری‌هایی مثل پرفشاری خون، قلبی و عروقی، دیابت و... هستند و ممکن است به دلیل وجود این بیماری‌ها، روزه‌داری با شرایط خاص برای این افراد امکان‌پذیر نباشد.

متخصصان معتقدند که روزه برای افراد ٦٠ساله به بالا درصورت سلامتی و موافقت پزشک، ممنوعیتی ندارد، ولی در مورد سایر افراد ٦٠‌سال به بالا که بنا به دلایلی دارو مصرف می‌کنند، باید تحت‌نظر و مشورت پزشک باشد. خوب است سالمندان برای روزه‌داری به توصیه‌های پزشکان دقت کنند:

سالمندانی که قصد روزه‌داری دارند، باید مراقبت کاهش میزان آب در بدن باشند؛ چراکه کاهش میزان آب در بدن سالمندان و کاهش قند خون، ممکن است باعث سرگیجه شود و این‌گونه سرگیجه‌ها اگر موجب ازحال‌رفتن و افتادن شود، برای‌شان خطرناک است.

نوشیدن ٨ تا ١٠ لیوان آب در فاصله بین افطار و سحر برای روزه‌داران ضروری است. برای حفظ تعادل آب بدن، مصرف غذا‌های کم‌چرب و کم‌کالری توصیه شده است. غذا‌های چرب به‌ویژه در ماه رمضان، برای سلامت کبد و کلیه مضر است. سردرد‌های روزه‌داران، یکی از مهمترین دلایلش کم‌آبی بدن است.

سالمندان معمولا از مشکلات دهان و دندان رنج می‌برند، از این‌رو مصرف میوه رنده شده، شیر کم‌چرب، انواع سوپ‌ها و آش‌ها در وعده‌های افطار و سحر برای آن‌ها که روزه هستند، مناسب است.

نوشیدن چای کمرنگ در فاصله افطار تا سحر برای سالمندان مفید است و می‌تواند تناسب میزان آب و مواد معدنی را در بدن‌شان برقرار کند.

از غذا‌های پرفیبر استفاده کنند.

استفاده از سالاد به همراه روغن زیتون در وعده سحر و افطار توصیه شده است.

مصرف لبنیات کم‌چرب را بیشتر کنند.

پیاده‌روی کوتاه پس از افطار برای فعال‌شدن گردش خون و شل‌شدن عضلات مفید است.

از مصرف غذا‌های چرب و شیرین مانند زولبیا بامیه اجتناب کنند.

خشکبار و آجیل بهترین میان‌وعده بین سحر و افطار برای روزه‌داران است.

سالمندانی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند، نباید روزه بگیرند.

سالمندان مبتلا به دیابت، قند خون خود را قبل از سحر و بعد از افطار کنترل کنند.

سالمندان مبتلا به پرفشاری خون خفیف و متوسط می‌توانند روزه بگیرند. افراد مبتلا به فشارخون بالا باید دریافت نمک و چربی خود را کنترل کرده و سیگار نکشند.

بیماران دارای گرفتگی قلبی نباید روزه بگیرند.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: ماه رمضان ، روزه ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.