برومند مطرح کرد؛

بازنگری مباحث علم و فناوری از جمله وظیفه سازمان‌ها/ مناطق ویژه نیازمند بررسی بیشتر هستند

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: هریک از مناطق علم و فناوری باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرند.

بازنگری مباحث علم و فناوری وظیفه سازمان‌های مختلف/ مناطق ویژه نیازمند بررسی بیشتر هستندبه گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود برومند در حاشیه یکصد و هفتاد و نهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و در جمع خبرنگاران  درباره جزئیات دستور این جلسه اظهار کرد: در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری،  عملکرد جهاد دانشگاهی در حوزه‌های فناورانه مورد بررسی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: تمام اعضای جلسه بر این باور هستند که با توجه به شرایط فعلی کشور، سازمان‌ها باید در عرصه نوآوری، فناوری، کارآفرینی و توسعه در ماموریت‌های خود بازنگری داشته باشند؛   ممکن است حوزه‌هایی وجود داشته باشد که دیگران آن را پوشش ‌دهند و برخی از حوزه‌ها هم خالی از فعالیت  مانده باشند که چنین دیدگاهی در  جلسه کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به دستور دوم جلسه بیان کرد: دستور  دوم این جلسه، بررسی مناطق ویژه علم و فناوری بود، مناطقی که  پیش‌تر از این تحت عنوان کریدورهای علم و فناوری مطرح شده بودند.

برومند افزود: آیین‌نامه‌های اجرائی این حوزه، نشان می‌دهد  که موارد مطرح شده در آنها  با واقعیت‌هایی که باید در عمل و اجرا انجام شود، منطبق نیستند، پیش‌تر گزارشی که از عملکرد پنج منطقه  منتشر شد چندان خوشایند نبود و به نظر می‌رسد که  این حوزه نیازمند تغییراتی است که در جلسه اخیر کمیسیون، آسیب شناسی روی این مسئله صورت گرفت و قرار بر انجام  مطالعه دقیق شد.

وی درباره  تعداد شرکت‌های دانش بنیان مستقر شده در منطقه اظهار کرد: بحث شرکت مطرح نیست، مفهوم منطقه ویژه علم و فناوری ایجاد کانون‌ها و پهنه‌هایی است که  تبدیل به عناصر مهم نوآوری شوند.

هم افزایی که در مناطق علم و فناوری صورت گرفته نیازمند بازنگری است

برومند با بیان اینکه تحقیقات در پنج  استان صورت گرفته است، گفت: فعالیت‌ها در برخی موارد در حد هماهنگی میان دستگاه‌ها پیش رفته است؛  در برخی موارد از هر منطقه و بخش کاندید در نظر گرفته شده تا در آن کانون،  پهنه نوآوری شکل گیرد.

وی افزود: هم افزایی و توسعه ای که پس از مدت طولانی در مناطق ویژه علم و فناوری صورت گرفته ، نیازمند بازنگری است.شورای عتف  تمامی فعالیت‌هایی که نیازمند بازنگری دارند را بررسی خواهد کرد و گزارش آنهارا ارائه میکند.

معاون پژوهشی وزارت علوم با بیان اینکه مفهوم منطقه ویژه علم و فناوری با پارک علم و فناوری تفاوت دارد  گفت: پارک علم و فناوری یکی از عناصر اکوسیستم نوآوری محسوب می‌شود در کانونی ممکن است، واحدهای تولیدی یا شرکت‌های دانش بنیان و کارگاه‌های ارائه خدمات وجود داشته باشد  اما  پارک علم و فناوری در این کانون ممکن است دارای پردیس باشد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.