چرا ایران خودرو و سایپا علی‌رغم کاهش تولید همچنان پیش‌فروش می‌کنند؟

ایران‌خودرو و سایپا علی‌رغم کاهش تولید همچنان پیش‌فروش می‌کنند و این موضوعی قابل تامل است که نیاز به بررسی دارد.

ایران خودرو و سایپابه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  از ابتدای سال جاری تا‌کنون، بیش از ۲۰ طرح پیش‌فروش یا فروش فوری از سوی دو خودروساز بزرگ کشور اجرا شده است که در هرکدام از طرح‌ها، دو تا بیش از ۶ مدل خودرو با موعد تحویل یک‌ماه تا ۶ ماه برای متقاضیان خرید خودرو ارائه شده است. طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری در حالی برگزار شده است که از یک‌سو آمار‌ها نشان می‌دهد تولید خودرو در این دو شرکت خودروسازی طی ماه‌های اخیر با کاهش چشمگیری روبه‌رو بوده و از سوی دیگر، خودروسازان همواره به بهانه تحریم‌ها و کاهش واردات قطعات و مواد اولیه، اقدام به افزایش قیمت تولیدات خود کرده و بازار خودروی کشور را با استفاده از این ترفند برهم زده اند.

اما در این میان چند نکته اساسی قابل‌تامل است؛ نخست آنکه دو خودروساز بزرگ کشور که از ابتدای سال جاری تاکنون طرح‌های پیش‌فروش و فروش فوری تولیدات خود را ارائه کرده‌اند، تاکنون آماری از میزان عرضه و تعداد خودرو‌های عرضه‌شده در این طرح‌ها اعلام نکرده اند. به عبارت دیگر، در اطلاعیه‌های پیش‌فروش که از سوی خودروسازان منتشر شده، اگرچه اسامی خودرو‌های قابل عرضه درج شده است، اما مشخص نشده که در هر طرح پیش‌فروش، چه تعداد خودرو از سوی شرکت‌های خودروسازی عرضه می‌شود.

بدیهی است در این صورت آماری از تعداد خریداران و متقاضیان خودرو نیز وجود نخواهد داشت. همین امر دو ابهام مهم را درمورد اجرای طرح‌های مذکور ایجاد می‌کند؛ اول اینکه آیا به‌واقع خودرویی برای پیش‌فروش تولید شده است؟ به‌عبارت دیگر، آیا خودرو‌های پیش‌فروش شده، وجود خارجی داشته‌اند یا اینکه تنها اسامی این خودرو‌ها در اطلاعیه‌های پیش‌فروش ذکر شده است؟ دوم اینکه آیا طرح‌های پیش‌فروش خودرو، طرح‌های واقعی هستند یا به شکل صوری و با اهداف خاصی از سوی خودروسازان ارائه می‌شود؟

نکته قابل‌توجه دیگر اینکه، در شرایطی که خودروسازان همچنان به تعهدات معوق خود در زمینه تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده در سال گذشته عمل نکرده و بسیاری از خریداران خودرو، هنوز موفق به دریافت خودروی خود نشده‌اند، دلیل اصلی ارائه طرح‌های پیاپی برای پیش‌فروش خودرو از سوی شرکت‌های سایپا و ایران‌خودرو چیست؟

کاهش تولید و افزایش عرضه

براساس آمار منتشرشده از سوی انجمن خودروسازان کشور، در فروردین‌ماه ۹۸، ۴۲ هزار و ۶۳۳ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که از این تعداد ۴۰ هزار و ۶۰۲ دستگاه سواری و هزار و ۹۱۶ دستگاه وانت بوده است. مقایسه آمار تولید خودرو در فروردین‌ماه امسال با مدت مشابه سال ۹۷، نشان می‌دهد تولید خودرو ۴۷ درصد کاهش داشته است. بر این اساس، شرکت خودروسازی ایران‌خودرو که در فروردین‌ماه سال ۹۷، ۳۳ هزار و ۹۱۹ دستگاه انواع خودرو تولید کرده بوده، در فروردین امسال با کاهش ۳۷ درصدی، ۲۱ هزار و ۳۹۳ دستگاه انواع خودرو تولید کرده است که از این تعداد، ۲۱ هزار و ۳۲۹ دستگاه خودرو سواری و هشت‌هزار دستگاه خودروی وانت تولید شده است. در شرکت خودروسازی سایپا نیز آمار تولید خودرو، روند کاهشی داشته است. بر این اساس، در سال ۹۷، ۳۷ هزار و ۶۹۸ دستگاه انواع خودرو در شرکت خودروسازی سایپا تولید شد که این میزان تولید با کاهش ۴۵ درصدی در سال ۹۸ به ۲۰ هزار و ۷۰۲ دستگاه انواع خودرو رسیده است. از این تعداد ۱۹ هزار و ۸۴ دستگاه سواری و هزار و ۵۹۶ دستگاه وانت در شرکت خودروسازی سایپا تولید شده است. بی‌تردید، آمار و ارقام ارائه‌شده که نشان‌دهنده روند کاهشی تولید خودرو در فروردین‌ماه سال جاری از سوی دو خودروساز بزرگ کشور است، همچنان بر ابهامات مطرح‌شده درباره طرح‌های پیش‌فروش خودرو می‌افزاید.

دلالی خودروسازان

اما در شرایطی که دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور بدون ارائه آمار و ارقام از میزان عرضه خودرو در طرح‌های پیش‌فروش، همچنان بر اجرای این طرح‌ها اصرار داشته و هر روز طرح‌های جدیدی ارائه می‌دهند، معترضان به عدم دریافت خودرو‌های پیش‌خرید شده از سوی شرکت‌های خودروسازی، می‌گویند نمایندگی‌های خودروسازان، خود در بازار دلالی می‌کنند و با خرید و فروش خودرو با نرخ‌های لحظه‌ای، بر افزایش قیمت در این بازار دامن می‌زنند. این اقدام نمایندگی‌ها در کنار عرضه قطره‌چکانی خودرو یا به‌عبارت دیگر، عرضه نامعلوم خودرو از سوی خودروسازان، بر التهاب بازار خودرو افزوده است. نکته قابل‌توجه اینکه شرکت‌های خودروسازی اعلام کرده‌اند نمایندگی‌های فروش آنها، سهمیه خاصی برای خرید و فروش خودرو ندارند و نمایندگی‌ها نیز مانند سایر مردم باید با رعایت شرایط و قوانین تعیین‌شده از سوی شرکت‌های خودروسازی، برای خرید خودرو اقدام کنند.

این اتفاق در کنار خرید و فروش‌های واقعی و غیرواقعی در فضای مجازی و سایت‌های فروش اینترنتی، این امکان را برای سودجویان فراهم کرده است تا در ضعف عملکرد دستگاه‌های نظارتی، به‌خوبی در بازار خودرو جولان دهند. نکته قابل‌توجه اینکه، در میان آگهی‌های خرید و فروش منتشرشده در سامانه‌های اینترنتی فروش انواع محصولات صفر ایران‌خودرو یا سایپا نیز مشاهده می‌شود. یکی از متقاضیان خرید خودرو  گفته است با یکی از نمایندگی‌های ایران‌خودرو تماس گرفته و مدیر فروش این نمایندگی با بیان اینکه قیمت خودرو‌ها لحظه‌ای تغییر می‌کند، اعلام کرده است «خودروی مورد نظرتان را یکی، دو روزه تحویل می‌دهیم، ولی پلاک خودرو بعد از دو هفته تعویض می‌شود و دو هفته بعد هم سند به‌نام خریدار صادر می‌شود. صدور سند و پلاک به‌نام خریدار را نیز تضمین می‌کنیم، البته تضمین‌نامه کتبی نداریم، ولی به‌صورت شفاهی این موضوع را تضمین می‌کنیم. همه نمایندگی‌ها هم همین کار را انجام می‌دهند.»

دست نمایندگی‌ها در کاسه خودروسازان

مدیر فروش یکی دیگر از نمایندگی‌های ایران‌خودرو نیز با بیان اینکه قیمت‌ها لحظه‌ای مشخص می‌شود، گفته است: «خودرو‌ها به‌نام سرمایه‌گذار نمایندگی است، سرمایه‌گذار ۲۰۰ دستگاه ماشین از کارخانه تحویل گرفته و حالا آن‌ها را به فروش گذاشته است. خودرو همین امروز به شما تحویل داده می‌شود، ولی یک هفته بعد به شما وکالت تعویض پلاک می‌دهیم.»

مدیر فروش یکی از نمایندگی‌های سایپا نیز گفته است: «خودرو‌ها به اسم سرمایه‌گذار نمایندگی است که در روز خرید تحویل مشتری داده می‌شود و بعد از دو یا سه روز هم وکالت تعویض پلاک برای خریدار صادر می‌شود.»

این شیوه خرید و فروش به‌خوبی نشان می‌دهد که پای نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی نیز به آسانی بازار دلالی و واسطه‌گری باز شده است و در شرایطی که بسیاری از پیش‌خرید‌کنندگان خودرو هنوز خودروی خود را دریافت نکرده‌اند، خودروسازان و نمایندگی‌های فروش آنها، بازی جالبی را در بازار خودرو به راه انداخته‌اند. حال در این میان، معلوم نیست که چه نهادی مسئولیت نظارت بر این بازار را برعهده دارد؟

اگرچه مقرر شده براساس توافقات انجام‌شده، خودروسازان باید ۳۰ درصد از تولید خود را به فروش فوری محصولات اختصاص دهند تا از این محل عرضه در بازار افزایش یافته و حباب قیمتی انواع خودرو در بازار کاهش پیدا کند، اما گویا خودروسازان راه‌های بهتری را برای دور زدن قوانین و مقررات پیش‌روی خود قرار داده‌اند.

چرا ایران خودرو و سایپا علی رغم کاهش تولید همچنان پیش‌فروش می‌کنند؟

چرا ایران خودرو و سایپا علی رغم کاهش تولید همچنان پیش‌فروش می‌کنند؟

چرا ایران خودرو و سایپا علی رغم کاهش تولید همچنان پیش‌فروش می‌کنند؟

چرا ایران خودرو و سایپا علی رغم کاهش تولید همچنان پیش‌فروش می‌کنند؟

منبع:فرهیختگان

انتهای پیام/

همه چیز درباره سلاطین پیش فروش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام.چرا دو شرکت خودرو سازی بجای فروش فوری،
به تعهداتشان در تحویل خودرو های پیش فروش شده عمل نمی کنند وبا تأخیرهای چند ماه تحویل میدن.
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۷:۳۰ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
علت ضعف مدیریت در کشور هست و لابی گری در ایران خودرو و سایپا که نبود بررسی و نظارت و عدم واردات خودرو خارجی .
United States of America
ایرانی
۰۳:۴۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
هیچ نظارتی نیست
کی به کیه
هرکی هرکیه
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرضاشاملو
۲۰:۵۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
متاسفانه ضربه ای را که این دو شرکت خودرو ساز حالا یا به عمد یا از روی بی تدبیری در این جنگ اقتصادی ناعادلانه با سیاست های اشتباه و منفعت طلبانه خود دارند به کشور و ملت وارد میکنند دشمنان و اجانب نمیکنند، از یک طرف طرح ثبت نام اینترنتی و به حساب تحویل فوری گذاشته اند که طبق گفته خودشان بازار را تنظیم کرده و خودروی تولیدی را به دست مصرف کننده واقعی برسانند تا دست دلالان و واسطه گران را از بازار کوتاه کنند، اما شما نگاه کنید همین ۳،۴ روز پیش در مورد مشتریانی که برلیانس ثبت نام کرده بودند چه بخشنامه ای صادر کردن که میتوانند در مقابل هر ۱ دستگاه خچدرو برلیانس ۳ دستگاه از خودرو های دیگر سایپا را ثبت نام کنند حال سوال اینست که آیا آن مشتریان برای مصرف نیاز به ۳ دستگاه خودرو دارند؟ یا میخواهند با قیمت بالاتر در بازار آزاد این خودروها را بفروشند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
با سلام. همه فروش فوریا الکیه . اگه واقعیت داره یه نفر بیاد بگه موفق به ثبت نام شده. قبلا لیست ثبت نامی هارومیزد الان چرا نمیزنه. موقع پیش فروش همون لحظه اسم 10.000 نفرو میزد الانم بزنه. . یعنی کسی نیست بتونه نظارت کنه به کارشون . چرا جلو واردات خودرو رو گرفتین که بی کیفیت تولید داخل قیمتش از بهترین ماشینای وارداتی هم گرونتر پای مردم در بیاد. طرف توخارج با حقوق یه ماهش بهترین ماشین دست دوم رو میتونه حتی قسطی فرض کن با 150 دلار ماهی بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
خودروسازها خون ملت را می مکند آقای رییسی لطفا به قول خود مبنی بربرخوردباخودروسازها عمل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا برا مردم متاسفم که بازم میخرن
Germany
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
ملت برید بخرید
United Arab Emirates
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
پول مردمی را که هیچ راهی برایشان نیست بدون سپرده گذاری و ضامن و بدون سود بدست آورند
بله بنجل سازی و انحصاری = غارت مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
احسنت
ازسادگی عده ای سوءاستفاده می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۸:۲۲ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
مقصر مردم خودشون هستند که ماشین میخرند از این دو خودروساز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
خدایا به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
توروخدا یه نظارتی روی این قیمت ها کنید داریم نابود میشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
نخريد نخريد
-
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا با واردات خودرو مخالفت میشه . به هر حال دارن پول گمرک را از مردم می گیرن . با این تواصیر سود حاصل از گمرک از سود دو شرکت خودروساز بیشتره. ببندین این دو شرکت و مردم را سردرگم نکنین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
یعنی حرام است کسی از اینها خودرو خریداری کند...........همه ی ما میشیم هم دست اونها آرزویی یک خودرو به دل یک بچه بنشیند که نتونه بره سفر مثل هم سن و سالهاش...........خون باید گریه کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
چون ميخان مردم رو اذيت کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید نمایندگان مجلس به جای برنامه های حاشیه ای وزیر صعنت را بازخواست کنند که چرا باید دو شرکت دولتی با دلال ها داد وستد دارند مگر مردمی یک سال ثبت نام کردن خودرو دریافت نمی کنند و این دو شرکت با پیش ف وش اون به قیمت ازاد بازار پس قطعه از کجا می اورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
خودروساز با این قیمتا ضرر میکنه و... ودر خواست نماینده ها از دولت اینه بودجه ملت و ملت این میشه هر کی هرچی سرمایه دارن بیارن که حیف این صنعت تعطیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
نمايندگان ملت هيچوقت بهفکر مردم نبودن
Iran (Islamic Republic of)
احد
۱۰:۴۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا قوه قضاییه ورود نمیکنه باید دادستانی به صورت مدعی العموم وارد بشه و مردم و از بدبینی به کشور بر حذر بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
چشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
الان این آمارها به درد مردم نمیخوره. تلاش کنید با مسئولین صحبت کنید. همه مردم بخدااا همه اینا رو میدونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
مسئولین محترم شما را به خدا قسم میدیم این شرایط را درست کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
نمایندگی‌ها برای فروش روزانه خودرو منتظر می‌مانند تا ساعت ۱۱ صبح قیمت روز مشخص شود، مانند همان اتفاقی که در مورد دلار و سکه می‌افتد. این موضوع در کنار عرضه کم خودروسازان باعث شده تا قیمت خودرو در بازار روندی صعودی داشته باشد.

این در حالی است که خودروسازان مرتب اعلام می‌کنند سهمیه خاصی برای نمایندگی‌ها وجود ندارد و آنها نیز مانند مشتریان می‌توانند با رعایت شرایط تعیین شده از جمله قید محدودیت کد ملی، برای ثبت‌نام نسبت به خرید اقدام کنند.در تماس بعد از ساعت ۱۱ با یکی از نمایندگی‌ها ، مدیر فروش این نمایندگی‌ با بیان اینکه قیمت خودروها لحظه‌ای عوض می‌شود، گفت: خودرو را یکی دو روزه تحویل می‌دهیم ولی پلاک بعد از دو هفته تعویض و دو هفته بعد هم سند به نام خریدار صادر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه صدور سند و پلاک به نام خریدار را تضمین می‌کنیم، ادامه داد:‌ تضمین‌نامه کتبی نداریم ولی به صورت شفاهی این موضوع را تضمین می‌کنیم. مدیر فروش یکی دیگر از نمایندگی‌ها نیز با بیان اینکه قیمت‌ها لحظه‌ای مشخص می‌شود، گفت: خودروها به نام سرمایه‌گذار نمایندگی است؛ سرمایه گذار ۲۰۰ دستگاه ماشین از کارخانه تحویل گرفته و حالا آنها را به فروش گذاشته است.

وی ادامه داد: خودرو همین امروز تحویل داده می‌شود، ولی یک هفته بعد وکالت تعویض پلاک داده خواهد شد. مدیر فروش یکی دیگر از نمایندگی‌های خودروسازان نیز در این مورد گفت: خودروها به اسم سرمایه‌گذار نمایندگی است که در روز خرید، تحویل مشتری داده می‌شود و بعد از ۲ یا ۳ روز هم وکالت تعویض پلاک برای خریدار صادر خواهد شد.یکی دیگر از نمایندگی‌های سایپا نیز تاکید کرد که خودروها به نام کارکنان نمایندگی است.
Iran (Islamic Republic of)
sina
۱۰:۳۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
صرفا جهت بالا بردن قیمت خودرو هست ولاغیر، فقط تعجب میکنم که هیچکدوم از دستگاههای نظارتی چطور اجازه ی اینکار رو به خودروسازها میدن که با این ترفند قیمتها رو بالا ببرن و به نوعی شریک این جنگ اقتصادی باشن، کاش واردات خودرو رو آزاد میکرد و هممون رو راحت میکرد از دست اینها
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۲:۵۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
چون همشون سهم دارن
یعنی واقعا از این گرانی ها خبر ندارن

واقعا خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
برای اینکه حساب تو دستشون است که هر آشغالی تولید کنند با قیمتهای بالاتر بازهم مردم می خرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۹ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
راه حل فوری و موثر برای پایین آوردن قیمت ها وارد کردن خودروی کار کرده و دسته دوم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
وضعیت صنعت خودرو هر روز داره بدتر میشه و یکی از عوامل اصلی در ایجاد اوضاع نابسامان صنعت خودرو ، مسئولاني هستند که با مدیران ایران خودرو و سایپا همدست هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
همش فیلمه این دو شرکت فرقون سازه
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۰:۲۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام واقعا درسته .. اصلا چیزی برای فروش وجود نداره و دارند با اذهان عمومی جامعه بازی میکنند .. انشاالله روزی واقعیتهای پشت پرده خودروسازان برای مردم معلوم بشه
Russian Federation
sahin
۱۰:۱۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
ملت غیور نخرید همش کلاهبرداری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
تا زمانی که چند تا از آدماي پشت پرده اعدام نشن چیزی درست نمیشه رییس قوه قﺽاییه به حول و قوه الهی اینکار را انجام خواهد داد و حق مردم مظلوم رو ازین آدمای پست خواهد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
مسلم
۱۱:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرا فکر میکنید همه چیز را با اعدام و مرگ میشه حل کرد
سلطان سکه اعدام شد سکه ارزون شد؟
اقتصاد عرضه و تقاضا است
یا باید تقاضا کم شه(مردم نخرن)
یا عرضه زیاد(فرغون ایرانی یا خودرو خارجی حتی دست دوم)
United Arab Emirates
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
باید عرضه و تقاضا واقعی تعیین کننده قیمت باشد نه ایجاد تقاضا کاذب با بستن مرزها و تعرفه فوق نجومی
Iran (Islamic Republic of)
مجتبي
۰۹:۴۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
كدوم پيش فروش؟!؟!؟!؟!ي ادم عادي بيار كه خودرو پيش فروش خريده باشه؟؟خودرو ها يا دست دلال ها خودرو هست يا دست نمايندگي ها، همه هم ميدونن چرا پيگيري نميكنيد؟!؟!؟!؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
دقیقا....
آخرین اخبار