آغاز کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون در بابل هم‌زمان با سراسر کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل از آغاز کمپین بسیج ملی کنترل فشار خون همزمان با سراسر کشور در بابل خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل در کمیته اطلاع رسانی بسیج ملی کنترل فشار خون گفت: بیماری فشار خون بالا، اصلی‌ترین عامل خطر قابل تغییر در ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی در جهان و ایران است.

وی با اشاره به اینکه فشار خون در بین بیماری‌های غیرواگیر اولین علت مرگ و میر محسوب می‌شود، افزود: شیوع فشار خون بالا در جمعیت زیر ۳۵ سال حدود ۱۴ درصد و در جمعیت ۴۵ تا ۵۵ ساله شیوع یک سوم و در جمعیت بالای ۷۰ سال شیوع دو سوم دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: چاقی واضافه وزن، عدم تحرک، استعمال دخانیات، نمک (سدیم) فراوان در غذاها، پتاسیم کم در غذاها:، کمبود ویتامین D، مصرف الکل از علل ابتلا به فشار خون بالا می‌باشد، بطوریکه در کشور‌های غربی مصرف الکل و مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری عامل اصلی آن بوده و در کشور‌های دیگر بیماری‌های کلیوی، غددی و برخی بیماری‌های مادرزادی عامل آن است.

جلالی افزود: سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، تاری دید یا دوبینی، تپش قلب یا ضربان‌های قوی و نامنظم قلب، تنگی نفس از علایم فشار خون بالا است، البته در بسیاری موارد این بیماری بدون علامت است و  به همین دلیل بنام قاتل خاموش نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه فشار خون بالایِ کنترل نشده، خطر ابتلا به بیماری‌های جدی مانند سکته و حمله قلبی را افزایش می‌دهد، گفت: خوشبختانه فشار خون بالا را می‌توان به آسانی تشخیص داد و بعد از این که فرد متوجه شد دچار فشارخون بالا است می‌تواند با پزشک خود در جهت کنترل آن همکاری کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: در سال ۲۰۱۷، بالغ بر  ۱۰ میلیون نفر در سطح جهان به علل مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده اند و بر اساس برآورد‌های انجام شده در سال ۱۳۹۶، در اثر بیمار‌های مرتبط به فشار خون بالا ۹۷ هزار نفر در ایران جان خود را از دست داده اند.

جلالی افزود: تنها  ۶۰ درصد بیماران مبتلا به فشار خون بالا از بیماری خود اطلاع دارند و تنها پنجاه درصد بیماران مبتلا به فشارخون بالا برای کنترل بیماری خود دارو دریافت می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به برگزاری بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در کشور، گفت: وزارت بهداشت براساس اهداف بلندمدتی که در راستای کنترل و پیشگیری فشارخون در دستور کار دارد، درصدد است، با استفاده از ظرفیت تمامی نهاد‌ها و مشارکت مردم و جامعه مدنی، بسیج ملی کنترل فشارخون را در کشور برگزار کند.

جلالی گفت: این طرح از ۲۷ اردیبهشت ماه جاری لغایت ۱۵ تیرماه ۹۸ با هدف ایجاد حساسیت موضوعی در آحاد جامعه (مردم و سیاستگذاران)، افزایش آگاهی و سواد سلامت جامعه در زمینه فشار خون بالا اجرا می‌گردد؛ و اندازه گیری فشار خون افراد ۳۰ تا ۷۰ سال را از اهداف این طرح عنوان کرد.

وی با اشاره به نشستی که دانشگاه علوم پزشکی بابل با فرمانداری، شهرداری، آموزش و پرورش برگزار شد، افزود: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی با زمینه‌های اجرایی متنوع از جمله نصب بنر‌های هشدار دهنده، هماهنگی جهت سخنرانی در ادارات همزمان با گرفتن فشار خون کارمندان، مشخص نمودن ایستگاه‌های سیار در سطح شهر علاوه بر بیمارستان‌ها، مراکز بهداشت، داروخانه‌ها و آزمایشگا‌ها، حضور کارشناسان کنترل فشار خون دانشگاه در مجامع هنرمندان، هیات‌های مذهبی و مساجد از اقدامات این کمیته است.

وی گفت: در دهمین سال اجرای طرح سی شب سی مسجد دانشگاه که منجر به حضور پزشکان فوق تخصص، متخصص، دانداپزشک، عمومی، پرستار، ماما در روستا‌ها در ماه مبارک رمضان شده است، فشار خون اهالی روستا توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ م

کنترل فشار خون با ایجاد کمپین بسیج ملی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار