ترویج فرهنگ با ارزش عشایری در جامعه

نماینده، ولی فقیه در استان کرمان و امام جمعه استان کرمان امروز در جمع سران طوایف و نخبگان جامعه عشایری گفت: افراد فرهیخته، فرهنگ و مؤلفه‌های اصلی جامعه عشایری را ترغیب و تشویق کنند و آن را در همایش‌ها و سمینار‌ها بیان کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، به مناسبت ۲۹ اردیبهشت روز بیعت سران طوایف عشایر کشور با امام خمینی (ره) و نامگذاری این روز به عنوان روز بسیج عشایری سران طوایف و نخبگان جامعه عشایری استان کرمان امروز با حضور در دفتر امام جمعه با نماینده، ولی فقیه استان کرمان و امام جمعه کرمان دیدار کردند.

‌در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی نماینده، ولی فقیه در استان کرمان و امام جمعه کرمان با قدردانی از بسیج عشایری گفت: جامعه عشایری از آنچه سهمش در کشور است جلوتر است.

وی با بیان اینکه در گذشته ۶۰ درصد جمعیت عشایر بوده است، افزود: سهم شهدای جامعه عشایری استان کرمان در ۸ سال دفاع مقدس ۱۲ درصد بوده است که در بین فرماندهی ۲۵ درصد سهم عشایر و شهدایی است که مدیریت جنگ را برعهده دارند.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی بیان داشت: به جز جامعه عشایری که زنده اند و در جنگ نقش داشتند، سهم آن‌ها که در مدیریت جنگ به شهادت رسیدند، یک چهارم است و این نشان از ظرفیت بالا، توانمندی، قوی بودن و فرهنگ قابل توجه و با ارزش عشایری است.

وی با بیان اینکه امروز در استان کرمان که دومین استان عشایری است حدود ۳ درصد جمعیت عشایر را داریم، افزود: فرهنگ و سبک زندگی عشایری بسیار سالم، پرمنفعت، کم توقع، پرتلاش، پر کار و سخت کوش است.

امام جمعه کرمان به کاهش جمعیت عشایر اشاره کرد و بیان داشت: این کاهش به عواملی مختلفی چون: سیر طبیعی جامعه و بخشی هم به اتفاقاتی که برای مراتع افتاده است که پر هزینه و کم فایده شده اند، بر می‌گردد.

وی به فرهنگ با ارزش عشایر پرداخت و بیان داشت: افراد فرهیخته، فرهنگ و مؤلفه‌های اصلی جامعه عشایری را ترغیب و تشویق کنند و آن را در همایش‌ها و سمینار‌ها بیان کنند.

حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی با اشاره به نقش جدی جامعه عشایری در تاریخ گفت: جامعه عشایری جامعه قدرتمندیست که یکی از دلایل آن حفظ ایل و طایفه بوده است.

وی به بیعت جامعه عشایری با امام خمینی (ره) بعد از انقلاب اشاره کرد و افزود: با خواست خود عشایر این جامعه در خدمت اسلام قرار گرفت و در جنگ تحمیلی نقش مؤثری را ایفا کرد.

نماینده، ولی فقیه در استان کرمان با بیان اینکه جامعه عشایری جامعه ارزشمندی است توصیه کرد: از این ظرفیت‌ها خوب استفاده کنید و فرهنگ خدمت رسانی که با تاریخ عشایری عجین شده است، گسترش دهید.

سرهنگ محمدی فرمانده بسیج عشایری جامعه عشایری استان نیز در این جلسه با بیان گزارش عملکرد از بسیج عشایری استان کرمان گفت: انسجام عشایر و کنار هم بودن آن‌ها وحدت اقوام مختلف را در پی دارد.

وی با بیان اینکه وجود استعداد‌های مختلف و هزاران استعداد کشف نشده در عشایر داریم، گفت: اگر انسجام بین عشایر صورت گیرد یک وحدت بین دو نسلی صورت می‌گیرد.

سرهنگ محمدی به کاهش و رکود جمعیتی عشایر در سال‌های اخیر پرداخت و بیان داشت: تشکل واقعی سیاسگذاری برای کمک به عشایر نیاز است و این موضوع باعث انسجام فکری و عملی، همدلی بین عشایر و ابقای عشایر و امیدوار شدن آن‌ها به آینده می‌شود.

در این جلسه سران عشایر نیز خواستار مسائلی چون: برگزاری مجدد جلسات با استاندار، رسیدگی به مدرسه‌ای که متعلق به عشایر و ... شدند.
انتهای پیام/ی

دیدار سران عشایر با امام جمعه کرمان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار