شناسایی ۷۰ هزار مبتلا به فشار خون درخراسان رضوی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بسیج ملی کنترل فشار خون سهم خراسان رضوی شناسایی ۷۰ هزار مورد جدید است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، مهدی قلیان اول معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در نشست آموزشی بسیج ملی کنترل فشار خون بالا که با حضور مدیران و کارشناسان شبکه‌های بهداشتی و درمانی برگزار شد گفت: ارتقاء سلامت جامعه در تمامی ابعاد از رسالت‌های مهم حوزه بهداشت است و اجرای پویش‌های ملی با محوریت سلامت فرصت مناسبی برای ارتقاء سلامت جامعه به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: با دستور رئیس جمهور تمام ارکان دولتی و غیر دولتی و سازمان‌های مردم نهاد باید در طرح ملی کنترل فشار خون مشارکت فعالانه داشته باشند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باید از این فرصت در جهت شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون که بخش اعظمی از آن‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند استفاده بهینه نمود.

قلیان اول با اشاره به اینکه افزایش اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه نسبت به بیماری فشار خون و پیشگیری از عوارض ناشی از آن مهمترین هدف پویش ملی فشار خون به شمار می‌رود افزود: برنامه کنترل فشار خون به صورت یک برنامه ادغام یافته از سال ۱۳۷۵ در مراکز خدمات جامع سلامت در حال اجراست، اما بسیاری از مردم از این خدمت اطلاعی ندارند و اجرای این پویش ملی زمینه افزایش آگاهی مردم از خدماتی که در حوزه بهداشت ارائه می‌شود را نیز فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۷ هزار نفر در سال ۹۶ به دلیل عوارض ناشی از فشار خون جان خود را از دست دادند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس هدف گذاری انجام شده در بسیج ملی کنترل فشار خون، دو میلیون بیمار مبتلا به فشار خون در کشور شناسایی خواهند شد که سهم خراسان رضوی شناسایی ۷۰ هزار مورد جدید است.

قلیان اول افزود: شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون که از بیماری خود اطلاعی ندارند گام موثری در افزایش سلامت جامعه، پیشگیری از عوارض جبران ناپذیر این بیماری، صرفه جویی در منابع و افزایش امید به زندگی می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از ارکان عدالت در سلامت، هزینه کرد صحیح در بخش‌های مناسب است و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر و عوارض ناشی از آن زمینه استفاده از منابع در بخش‌های ارتقاء سلامت جامعه را فراهم می‌کند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بسیاری از افراد جامعه از عوارض ناشی از فشار خون بالا اطلاعی ندارند این در حالی است که نارسایی کلیه، مشکلات قلبی و عروقی، سکته‌های قلبی و مغزی تنها بخشی از عوارض فشار خون بالا به شمار می‌رود.

قلیان اول افزود: بر اساس آمار‌ها دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد بالای ۳۰ سال سن دارند که احتمال می‌رود ۲۵ درصد از این افراد به بیماری فشار خون مبتلا باشند.

وی تصریح کرد: تا کنون ۱۸۰ هزار نفر بیمار مبتلا به فشار خون در استان شناسایی شده است و دیگر افراد هنوز شناسایی نشده اند که باید در این پویش شناسایی و تحت پوشش درمان و مراقبت قرار گیرند.

انتهای پیام//ج.ر


شناسایی مبتلایان به فشارخون گامی موثر درسلامت جامعه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار