حمایت نکردن دولت به بقاع متبرکه/ صادر نشدن مجوز کنگره بین‌المللی بی‌بی حکیمه

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: سال‌های ۹۱ و ۹۲ در بودجه عمومی عدد خوبی به بقاع متبرکه اختصاص داده شد اما در سال‌های اخیر دولت و مجلس مبلغی به بقاع اختصاص ندادند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، حجت‌الاسلام سید محمدکاظم موسوی‌متقی مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به ۸ هزار و ۵۰ بقعه متبرکه در کشور گفت: وضعیت این بقاع‌ها به لحاظ درآمد متفاوت است همچنین وضعیت جغرافیایی و قرار گرفتن امامزادگان در مکان‌های صعب‌العبور و روستا‌ها مانع اجرای برنامه‌های فرهنگی از جمله ضیافت الهی ماه مبارک رمضان شده است.

مدیرکل امور فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: به همین دلیل در ماه رمضان امسال دو هزار و ۵۰۰ امامزاده کشور مجری برنامه‌های فرهنگی، قرآنی و معنوی ماه مبارک رمضان تحت عنوان ضیافت الهی هستند.

این مسوول توضیح داد: طرح ضیافت الهی از سال ۸۹ شروع شده البته به این معنا نیست که قبل از سال ۸۹ برنامه‌های فرهنگی معنوی در ماه مبارک رمضان برگزار نمی‌شد ما در سال‌های گذشته برنامه‌های مختلف فرهنگی از جمله اعزام مبلغ را داشته‌ایم.

موسوی‌متقی با اشاره به اینکه طی ۱۰ سال اخیر برنامه‌های جدیدی به طرح ضیافت الهی اضافه شده، گفت: ترتیل‌خوانی قرآن کریم که از حرم حضرت معصومه آغاز و هم‌اکنون در ۱۸۰۰ بقاع متبرکه، مساجد و حسینیه برگزار می‌شود، سفره‌های افطار ساده در بقاع و مساجد، برگزاری کلاس‌های تفسیر قرآن، کرسی‌های تفسیر قرآن و همچنین مناجات و دعاخوانی برنامه‌هایی است که به خوبی در بقاع متبرکه در حال برگزاری است.

مدیرکل امور فرهنگی اوقاف و امور خیریه کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر برگزاری کنگره بین‌المللی حضرت بی‌بی حکیمه‌خاتون (س) گفت: کنگره ملی این امامزاده بزرگوار سال ۹۳ با استقبال خوبی مواجه شد، از سراسر کشور مقالاتی به این کنگره ارسال و در قالب کتاب به چاپ رسیدند بعد از کنگره ملی مسوولان وقت اوقاف و امور خیریه گچساران به دنبال کنگره بین‌المللی بودند و، چون این امامزاده زواری از خارج کشور دارد نظر این بود که به سمت کنگره بین‌المللی برویم، اما سازمان اوقاف هنوز مجوز کنگره بین‌المللی را صادر نکرده است.

موسوی‌متقی اضافه کرد: برای برگزاری کنگره بین‌المللی باید الزامات لازم از جمله سایت بین‌المللی، زیرساخت‌ها و امکانات فراهم و از خارج کشور مقالاتی به این کنگره ارسال شود تا بتوانیم کنگره‌ای در شان خواهر بلافصل امام رضا (ع) داشته باشیم.

مدیرکل امور فرهنگی اوقاف و امور خیریه در خصوص توجه دولت و مجلس به بقاع متبرکه گفت: سال‌های ۹۱ و ۹۲ در بودجه عمومی کشور عدد خوبی برای عمران، آبادانی و احداث مساجد تازه تاسیس و آبادانی و ترمیم و مرمت بقاع متبرکه اختصاص داده شد، اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلائل مختلف برای دولت و مجلس مقدور نبود مبلغی اختصاص دهند.

وی توضیح داد: از قدیم‌الایام تاکنون به دلیل احترام و جایگاهی که مردم برای امامزادگان قائل بودند عمران و آبادانی بقاع متبرکه در قالب طرح مودت توسط مردم انجام می‌گرفت و در حال حاضر هم مردم در این زمینه مشارکت دارند.

این مسوول هم چنین گفت: البته سازمان اوقاف و امور خیریه وام‌هایی را با توجه به درآمد بقاع و امکان بازپرداخت آن‌ها پرداخت می‌کند، اما کار اصلی بر عهده مردم است و این سازمان ساز و کار را تسهیل می‌کند.

انتهای پیام/پ

عدم حمایت دولت به بقاع متبرکه در چند سال اخیر

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.