سقوط آزاد قیمت خودرو ادامه دارد؟

ریزش قیمت خودرو از سه روز پیش آغاز شده است. قیمت خودرو که از شهریور سال گذشته روند صعودی به خود گرفته بود و مردم هر روز با قیمت‌های جدید شوکه می‌شدند بعد از گذشت ۹ ماه کاهشی شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش قیمت از خودرو‌های مونتاژی شروع شد و اکنون به خودرو‌های وطنی رسیده است. رتبه اول کاهش قیمت خودرو‌های مونتاژی متعلق به پژو ۲۰۰۸ بود که ۱۳۵ میلیون تومان ارزان‌تر شد. در خودرو‌های تولید داخل دنا رتبه اول را دارد. قیمت این خودرو ۱۴ میلیون تومان کاهش یافت.


بیشتر بخوانید: ۳ راهکار برای کاهش قیمت خودرو + جزئیات


علت کاهش قیمت خودرو را در دو اتفاق می‌توان ارزیابی کرد. یک به خاطر مصوبه ساماندهی بازار خودرو که سه روز پیش در هرم سبز تصویب شد. نمایندگان مجلس بر اساس این مصوبه قیمت‌گذاری خودرو را بر عهده شورای رقابت گذاشتند و بر این امر اصرار کردند که خودرو محصولی انحصاری است و خودروساز نمی‌تواند بر اساس حاشیه بازار محصولات خود را به فروش برساند.

پای شورای رقابت در میان است
رشد قیمت‌ها و ناتوانی خودروسازان در کنترل قیمت‌ها باعث شد که نمایندگان مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو را با سرعت بیشتری دنبال کنند. از روزی که پای شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری خودرو باز شد، قیمت‌ها روند کاهشی به خود گرفت.
جاده مخصوصی‌ها عرضه را زیاد کردند

البته برخی‌ها توپ را در زمین جاده مخصوصی‌ها می‌اندازند و می‌گویند که خودروسازان تا اسم شورای رقابت آمد عرضه خودرو را بیشتر کردند تا از التهاب بازار کاسته شود و این امر ضمن نشان دادن موفقیت فروش در حاشیه بازار باعث عقب راندن شورای رقابت می‌شود.

خودرویی وارد بازار نشده است
سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو چنین استدلالی را قبول ندارد و می‌گوید: عرضه خودرو توسط خودروسازان در بازار افزایش پیدا نکرده است به همین دلیل معتقدم که بیشترین علت کاهش قیمت خودرو مربوط به حرف و حدیث‌های ورود شورای رقابت به موضوع قیمت‌گذاری است. وی با بیان اینکه قیمت‌ها به صورت لحظه‌ای در بازار مشخص می‌شود و قیمت هر لحظه با ۱۰ دقیقه پیش از آن فرق دارد، گفت: کاهش نرخ ارز نیز بر روند افت قیمت خودرو هم تأثیرگذار بوده است.

مهر تأیید زد
نکته دیگری که از زبان نمایشگاه داران درباره چرایی کاهش قیمت‌ها شنیده می‌شود، کنترل قیمت خودرو در سایت‌های فروش کالا است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو هم مهر تأییدی بر این صحبت‌ها زد و گفت: گروه‌هایی که تعداد زیادی خودرو داشتند، خودرو‌های خود را در سایت‌های فروش کالا با قیمت‌های دروغین عرضه کردند. آن‌ها با این کار قیمت خودرو را بالا بردند چرا که بازار از این قیمت‌ها تبعیت کرد.

۱۰ روزه قیمت‌ها را بالا بردند
وی با بیان اینکه شیطنت گروه‌های یاد شده باعث شد طی ۱۰ روز ۱۸ فروردین تا ۲۸ فروردین تغییرات وسیعی در قیمت‌ها صورت گیرد، اذعان داشت: افرادی که بیش از ۵۰۰ دستگاه خودرو داشتند در سایت‌های فروش کالا قیمت‌های جدید برای خودرو‌ها گذاشتند و از آنجا که این سایت‌ها پایه قیمت‌گذاری شدند، قیمت خودرو در بازار افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

نظارت بر قیمت خودرو در سایت‌ها

وی تأکید کرد: مدتی است قیمت خودرو از فرمولی که در گذشته داشته، فاصله گرفته است و افراد به صورت سلیقه‌ای قیمت‌گذاری می‌کنند. رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو گفت: از روزی که نظارت بر قیمت خودرو‌ها در سایت‌های فروش کالا افزایش پیدا کرد، بازار آرام و قیمت‌ها کاهشی شد.

پیش‌بینی رئیس
مؤتمنی درباره ریزش قیمت خودرو نیز گفت: تصور من این است که قیمت خودرو‌ها مسیر ریزش خود را ادامه دهد. البته اگر خودروسازان محدودیت‌های عرضه را بیشتر کنند می‌توانند قیمت‌ها را بالا ببرند. امیدوارم خودروسازان چنین کاری را انجام ندهند.

وی تأکید کرد: طی چند روز اخیر اکثر افراد فروشنده شدند و نمی‌خواهند ضررشان بیشتر شود. البته عده‌ای در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند و قصد دارند خودروهایشان را با نرخ بالا به فروش برسانند، اما خریداری برای این خودرو‌ها وجود ندارد. از طرفی خریداران دست نگه داشته‌اند و منتظرند تا کاهش بیشتری در قیمت خودرو‌ها اتفاق بیفتد.

قیمت‌ها همخوانی با کیفیت ندارد
آنگونه که فعالان بازار خودرو می‌گویند؛ محدودیت عرضه خودرو توسط خودروسازان ادامه دارد و این در شرایطی است که خودرو‌های کنونی به جهت کیفی سطح بسیار پایینی دارد. آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان می‌دهد که خودرو‌هایی که بیشترین فروش را دارند از ۵ ستاره تنها به ۲ ستاره کیفی رسیدند. پژو پارس، سمند، پژو ۴۰۵، ساینا، تیبا و تیبا ۲ و انواع پراید ۲ ستاره کیفی دارند که با توجه به قیمت‌های فعلی آن‌ها در بازار ستاره بسیار پایینی است. تا سال گذشته که قیمت‌ها جهش پیدا نکرده بود، پژو ۲۰۰۸ (مونتاژ ایران) ۱۰۰ میلیونی ۵ ستاره بود.

بازگشت اشتباه
قیمت خودرو در شرایطی که در مسیر کاهش است برخی‌ها نسبت به شورای رقابت و ورود این شورا به قیمت‌گذاری خودرو واکنش نشان دادند. ابوالفضل خلخالی عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو تکرار یک اشتباه خواهد بود، اما نظارت بر آن می‌تواند شفافیت بیشتری در کار خودروسازان ایجاد کند. حقیقت این است که قیمت‌گذاری خودرو به هیچ وجه نباید دستوری باشد.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

 کاهش شدید قیمت سواری‌ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
سلام فقط نخرید وقتی خریدار نباشه اون موقع همه چیز به نفع خریدار است همانطور که تو خارج شما ماشین رو شش ماه سوار میشی اگه خوشت اومد پولشو می دی
Iran (Islamic Republic of)
A
۱۲:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
ایران خودرو قیمت حاشیه بازار رو قیمت کارخانه گذاشته، به همه سایتها هم گفته که قیمت کاخانه بشه همون قیمت حاشیه بازار، این چه وضعی هست، ملت را فیلم کردند. هیچ کسی هم کاری نمیکنه. 6 ماه اول سال 97 قیمت کارخانه 207 دنده ای بود 47 تومان، بعدش کردن 70 میلیون تومان، الان گذاشتند 97 میلیون همون حاشیه بازار، کجا میخواد بره؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
یادتون هست چند سال پیش مردم کمپین راه انداختن و بخاطر کیفیت بد و قیمت بالا خرید خودروی داخلی رو تحریم کرده بودند. اون موقع دولت محترم با اهدای وام ۲۵ میلیون تومانی به دلالان کمپین مردم رو شکست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۰ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
همه چی دست خودروساز بوده و هست اینم ی دعوای زرگری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
سلام آقایانی که میگن قیمت خودرو نباید دستوری باشه پس شما لطف کنید خودرو را از انحصاری کامل بیرون بیارین که بازار تعیین کننده قیمت باشد کجای دنیا بازار انحصاری داره خودرو مهم کیفیته درضمن باهمین قیمت پراید الانی میشه بهترین خودرو از لحاظ کیفیت و ایمنی خرید تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
همین می گن می گن ها قیمت ها رو الکی بالا برده و آنهایی که می ترسند به این موضوع دامن می زنند ، نترسید و نخرید تا ببینید که قیمت پایین وی آید یا نه . مرغ 15 هزار تومانی تا وقتی که مردم سر و دست می شکستند بالاتر هم رفت ، همین که شد 11 هزار و پانصد و کسی نخرید الان دارن 9 هزار تومان می فروشند و مردم هم دیگه هول نمی زنند ، همین اتفاق برای پیاز و خیلی چیزهای دیگه هم افتاده ، این وسط او نهایی که خریدن اصلا تمایل به پایین اومدن قیمت ندارن تا ضرر نکنن و دعا می کنند که ارزانی نشود و سعی می کنند همه چیز را گران نشان دهند که این اشتباه محض است ، هیچ کس از گرانی سود نمی کند ، پس خود خواهی را کنار بگذارید و سود اندک خودتان را به بدبختی مردم ترجیح ندهید و از شایعه پراکنی دست بر دارید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
کاش یه فکری هم به حال قیمت های مسکن بشه.
یه جوان با این وضعیت کار و حقوق چطوری میتونه خونه بخره..
بدون داشتن ماشین میشه سر کرد اما بدون خونه هرگز.. اجاره مسکن هم همیطور...خیلی بدون قانون و دلبخواهی شده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
دولت اگه بخواهد نیم ساعته همه چیز میتونه به اول برگردونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
دقیقا همه چیز دست خود دولت هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۳ خرداد ۱۳۹۸
انشالله که به 3 میلیون برسه پراید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
کدام سقوط ازاد پراید 3 میلیونی شده خدا تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۱ ۰۲ خرداد ۱۳۹۸
قیمت گذاری خودرو نباید دستوری باشه اما نبایدم ولنگ و باز باشه و هر کس هر کاری خواست بکنه!!! بالاخره باید ساز و کاری برای کنترل قیمتها بر اساس واقعیت وجود داشته باشه! اما عمده تاثیرات بر قیمت خودرو خود مردم هستند که با حرص زدن بیمورد قیمتهارو افزایش میدن!!! عمده مشکلات کشور متاثر از تصمیمات اشتباه و گاها خودخواهانه خود ما مردمه!!!! از انتخاب اشتباه در تعیین رییس دولت و نمایندگان مجلس گرفته تا گرفتن تصمیمات اشتباه و غیر انسانی و خلاف وجدان در امور کسب و کار و امور اقتصادی!!!!