ملخ‌ها به کاخک گناباد هجوم آوردند

مردم محلی کاخک گناباد شاهد حضور ملخ‌ها در زمین‌های زراعی خود هستند و البته کارشناسان معتقدند این ملخ‌ها از نوع بومی هستند و هر ساله در این فصل شاهد آن‌ها هستیم.

ملخ‌ها به کاخک گناباد هجوم آوردندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، در چند روز گذشته مردم بخش کاخک گناباد شاهد افزایش هجوم ملخ‌ها به این منطقه بوده‌اند تا جایی که امروز این موضوع سبب نگرانی مردم منطقه شده است.

برخی از مردم این منطقه  خبر از هجوم گروه‌های متراکمی از ملخ‌های صحرایی به قسمت‌های شرقی شهرستان گناباد و به ویژه روستا‌های استاد، کلاته شمس، مهیاباد و مرغش داده‌اند و در قسمت‌هایی از خود شهر کاخک نیز این گروه از ملخ‌ها مشاهده شده‌اند.
 

گزارشی از خسارت دریافت نکرده‌ایم

احمد سفری بخشدار کاخک گناباد  گفت: گزارش‌هایی از هجوم ملخ‌ها به این بخش رسیده که ما نیز از جهاد کشاورزی شهرستان خواسته‌ایم این موضوع را بررسی و گزارش کارشناسی را برای مقابله با این ملخ‌ها ارائه کنند.

وی افزود: تاکنون گزارشی از خسارت ملخ‌ها در منطقه نداشته‌ایم و مورد خاصی نیز گزارش نشده و آمادگی‌های لازم نیز در بخش برای مقابله با ملخ‌ها وجود دارد.
 

سم مورد نیاز موجود است

 
علیرضا ودیعی معاون فنی جهاد کشاورزی گناباد نیز گفت: هم اکنون اکیپ‌های مبارزه با آفات مدیریت جهاد کشاورزی گناباد در منطقه حضور دارند تا بررسی‌های لازم در این زمینه را انجام دهند.

وی افزود: تاکنون گزارشی از خسارت ملخ‌ها در منطقه نداشته‌ایم و آنچه مشاهده شده ملخ‌های بومی منطقه بوده‌اند که به دلیل فصل جفت‌گیری معمولا در مناطقی که نور بیشتر است تجمع می‌کنند و سوابق نیز نشان می‌دهد در این فصل سال تعداد ملخ‌های بومی منطقه افزایش می‌یابد.

معاون جهاد کشاورزی گناباد تاکید کرد: آمادگی لازم جهت مقابله با ملخ‌ها در منطقه وجود دارد و به مقدار لازم سم و ماشین‌آلات در اختیار داریم که در صورت نیاز وارد عمل خواهند شد.

وی ادامه داد: به دلیل این که فصل خورد و خوراک ملخ‌ها تمام شده نمونه‌برداری‌های ما نشان می‌دهد ملخ‌های منطقه از نوع مراکشی و ایتالیایی که خسارت می‌زنند نیست و جای نگرانی برای کشاورزان وجود ندارد.


۲۶ کانون ملخ خیز استان شناسایی شده است


صالحی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در زمینه هجوم ملخ‌ها به استان خراسان رضوی اظهار داشت: ملخ از انواع آفات بومی است و هر سال در این مقطع زمانی مبارزه با آن در این استان انجام می‌شود.

وی افزود: ملخ‌های مهاجر هنوز به خراسان رضوی نرسیده‌اند و نزدیک‌ترین شهر میزبان این آفت نهبندان خراسان جنوبی است. کانون‌های شناسایی شده در استان خراسان رضوی تحت نظر است و به محض نیاز به مبارزه شیمیایی اقدامات لازم در این زمینه انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: از کشاورزان، دامداران و چوپانان درخواست می‌شود در صورت مشاهده کانون ملخ بلافاصله به ادارات جهاد کشاورزی استان اطلاع دهند.

صالحی عنوان کرد: ۲۶ کانون ملخ‌خیز در خراسان رضوی شناسایی شده و تحت کنترل است و در بیش از ۹۵ درصد شهرستان‌های این استان احتمال مواجهه با آفت ملخ بومی وجود دارد و به همین دلیل با توجه به وضعیت آب و هوایی در این زمینه حساسیت‌ها و کنترل‌های لازم انجام می‌شود.
 

روش‌های مبارزه با آفت ملخ


مدیرخازنی کارشناس مبارزه با آفات نیز در زمینه نحوه مبارزه با آفت ملخ‌های بومی  اظهار داشت: مبارزه با ملخ‌ها در کشور ما به دو صورت مکانیکی و شیمیایی صورت می‌گیرد که در روش مکانیکی حفر کانال در مسیر حرکت دستجات پوره ملخ و گاهی به عنوان آخرین راه حل با استفاده از شاخه درختان به پوره‌ها ضربه وارد می‌آورند تا آن‌ها را از محصول دور نگهدارند. این دو روش تنها در زمانی که آلودگی کم باشد می‌تواند مؤثر باشند. یافتن و خارج کردن کپسول تخم ملخ از خاک نیز روش دیگر مبارزه مکانیکی است که این روش نیز به نیروی کار زیاد نیاز داشته و چندان مؤثر نیست.

وی ادامه داد: در روش شیمیایی نیز مخلوط کردن آفتکش با یک ماده حامل نظیر کنجاله ذرت یا سبوس گندم و پخش آن در میان یا مسیر دستجات پوره است.

این کارشناس مبارزه با آفات گفت: روش افشانه‌ای روش معمول مبارزه با ملخ در دنیا است که از آفتکش به‌صورت ذرات ریز در محیط آلوده به آفت با کمک سمپاش‌های معین و مشخص استفاده می‌شود.
 
منبع: تسنیم
 
انتهای پیام//ج.ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.