بیش از ۲ هزار نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید در خراسان رضوی درمان شدند

مدیر پیشگیری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دو هزار و ۸۶۷ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید در خراسان رضوی شناسایی شده و درمان شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،محمدجعفر صادقی مدیر پیشگیری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر پوشش غربالگری تیروئید در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹۹ درصد است و از ابتدای طرح تاکنون حدود یک میلیون و سیصد هزار نوزاد غربالگری شده اند.

وی افزود: اغلب نوزادان در بدو تولد طبیعی به نظر می‌رسند و این بیماری وضعیتی از کمبود هورمون تیروئید است که در صورت عدم تشخیص به هنگام، می‌تواند موجب عوارض جبران ناپذیر مغزی و بروز عقب ماندگی شدید و اختلال در رشد کودک شده و در نتیجه بار سنگینی را بر خانواده و جامعه وارد کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: وجود کم کاری تیروئید در جنین، اختلالاتی در ارگان‌های مهم از جمله سیستم عصبی مرکزی و اسکلتی ایجاد می‌کند.

صادقی افزود: غربالگری نوزادان به منظور شناسایی نوزادان بیمار و درمان به موقع آنان مهمترین گام در پیشگیری از عوارض این بیماری است و در صورت تشخیص به هنگام و درمان به موقع، می‌توان از عوارض جدی این بیماری جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: شایع‌ترین علت ابتلاء به کم کاری تیروئید نوزادان کمبود ید مصرفی مادر در دوران بارداری است و مادران باردار باید جهت دریافت آموزش‌های لازم به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود مراجعه کنند.

انتهای پیام// ز.‌ی


درمان نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید در خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.