مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت خبر داد؛

رتبه ایران در مرگ ناشی از بلایا/ سیل با ۶۱ درصد بیشترین مخاطره ایران طی ۴۰ سال

مطلق گفت: نسبت وقوع مخاطرات در ایران طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰، سیل با ۶۱ درصد و زلزله با ۲۸ درصد بیشترین مخاطرات رخ داده بوده‌اند.

محمد اسماعیل مطلق در جلسه مدیریت بحران دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی قطب جنوب غرب کشور که در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: ایران طی سال‌های ۲۰۱۳- ۱۹۹۴ جزو ۱۰ کشور نخست از نظر تعداد جمعیت تحت تاثیر مخاطرات طبیعی بوده و در سال ۲۰۰۹ از نظر مرگ ناشی از بلایا دارای سطح خطر؛ دارای رتبه ۸ از ۱۰ بوده است.

وی افزود: براساس مطالعات انجام شده، نسبت وقوع مخاطرات در ایران طی سال‌های ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۰، سیل با ۶۱ درصد و زلزله با ۲۸ درصد بیشترین مخاطرات رخ داده بوده‌اند.

در بلایای طبیعی، بیشترین صدمه به مناطق محروم  وارد می‌شود

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا ادامه داد: در بلایای طبیعی، بیشترین صدمه به مناطق محروم و افراد داری وضعیت اقتصادی، اجتماعی پایین وارد می‌شود و گروه‌های آسیب پذیر در بلایا شامل مادران باردار، کودکان، سالمندان، معلولین و بیماران مبتلا به بیماری‌های خاص هستند.

وی گفت: بررسی مقایسه مرگ و میر زلزله بم و مرگ و میر عادی ۵ ساله این شهرستان نشان می‌دهد، موارد مرگ در زمان زلزله نسبت به موارد مرگ ۵ ساله، بیش از ۵ برابر افزایش در کل موارد مرگ و موارد مرگ زنان باردار افزایش ۱۰ برابری داشته است و به همین ترتیب در مورد کودکان زیر ۵ سال نیز صدق می‌کند که افزایشی در حدود ۱۶۰ درصدی داشته است.

مطلق در ادامه به آمار مرگ و میر و آسیب‌های جسمی وارده به جمعیت آسیب دیده در سیل اخیر در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: که طی این حادثه ۲۱۹۳ نفر مصدوم و ۸۵ نفر فوت کرده‌اند. در حادثه مذکور در بخش سلامت به ۱۳۴۰ خانه بهداشت و مرکز بهداشتی درمانی آسیب وارد شد.

مهمترین وظایف دفتر مدیریت کاهش خطر بلایا

وی در ادامه به مهمترین وظایف دفتر مدیریت کاهش خطر بلایا اشاره کرد و گفت: ارتقای ایمنی سازه‌ای و غیرسازه‌ای واحد‌های بهداشتی، تقویت سامانه‌های پشتیبانی عملیات پاسخ در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تقویت زیرساخت‌های ژئوانفورماتیک مدیریت خطر بلایا، اجرای کشوری سامانه ثبت وقوع و پیامد‌های بلایا، تدوین و اجرای برنامه مانور‌های میدانی و دورمیزی از مهمترین وظایف است.

مطلق در پایان به اقدامات حوزه‌های مختلف عملیاتی بخش بهداشت از جمله سلامت روان، سلامت محیط و کار، جمعیت و سلامت خانواده، تغذیه و پیشگیری از بیماری‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته در تمامی سطوح به ویژه کارشناسان بهداشت شاهد هیچگونه شیوع بیماری واگیر دار در مناطق درگیر سیل نبوده‌ایم.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت بهداشت ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار