نه به معامله قرن/ چهره‌های سیاسی به باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ دادند؛

چرا روز قدس مهم است؟

چهره‌های سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان به تشریح اهمیت روز جهانی قدس پرداختند.

چرا روز قدس مهم است؟به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  انقلاب اسلامی که به پیروزی می‌رسد، امام راحل می‌خواهد آرمان‌ها و اهداف یک نهضت اسلامی را عملی کند. یکی از این آرمان‌ها دفاع از مظلومین جهان است؛ برای همین بنیان‌گذار کبیر این نهضت در اولین ماه مبارک رمضان بعد از پیروزی انقلاب یعنی آن زمانی که انسان یک ماهِ تمام به تزکیه نفس خویش پرداخته است، شعار دفاع از مظلومان جهان را عملی می‌کند و آخرین جمعه این ماه عزیز را روز قدس نام گذاری می‌کند.

اکنون به چهلمین سالگرد انتخاب روز قدس رسیده‌ایم. همان روزی که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی از عموم مسلمانان جهان و دولت‌های اسلامی خواسته است که برای کوتاه کردن دست اسرائیل غاصب و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند و از کلیه مسلمانان جهان دعوت کرده است تا در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان طی مراسمی همبستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان فلسطین اعلام نمایند.

در تمام مصاحبه‌هایی که از شخصیت‌ها و احزاب و گروه‎‌های مختلف در این گزارش آمده است، یک نکته بسیار بارز است و آن این است که روز قدس فقط یک راهپیمایی نیست. بلکه قوت قلبی برای مردم فلسطین است که باعث شده با بزرگداشت این روز، مقاومت آن‌ها روز به روز افزایش یافته و زمینه پیروزی حق بر باطل را فراهم نماید.

گرامیداشت روز قدس یک حرکت عمیق و پرمعنایی است که فقط شکل ظاهری آن راهپیمائی است و در باطن موجب جاری شدن خون مقاومت در رگ‌های امت اسلامی شده است.

چرا روز قدس مهم است؟

فلسطین در سال‌های اخیر قدرتمند شده است/ روز قدس برای نشان دادن زنده بودن جنبش قدس است

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد علت اهمیت روز قدس برای مسلمانان جهان، به تعبیر امام راحل که روز قدس روز اسلام، می‌گوید: اکنون بیش از ۷۰ سال است که سرزمین قدس در اشغال قرار دارد و این موضوع باید همچنان موضوعی زنده و پیگیر در میان مسلمانان جهان باشد چرا که اگر مورد غفلت قرار بگیرد به راحتی این قطعه از جهان اسلام توسط اشغالگران مصادره می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه موضوع فلسطین موضوع همیشگی است، تصریح کرد: اکنون متاسفانه بسیاری از دولت‌های جهان این موضوع را امری پایان یافته می‌دانند، اما نباید روز قدس را امری فراموش و تمام شده، تلقی کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه فلسطین در این سال‌ها قدرتمند شده است، گفت: ما فراموش نمی‌کنیم که روزگاری مردم فلسطین پس از اشغال در فشار بسیار بسیار بالایی قرار داشتند و قدرت دفاع از خود را نداشتند، اما امروز و پس از گذشت چند دهه خصوصا انقلاب اسلامی و اعلام روز قدس توسط امام راحل ملت فلسطین ایستادگی کرده است و ملت‌های مسلمان دیگر با راهپیمایی از آن‌ها حمایت می‌کنند.

مصباحی مقدم ادامه داد: امروز در اروپا و آمریکا هواداران بسیار زیادی برای آزادی قدس پدید آمده و با اینکه مردم مسلمان فلسطین در غزه همچنان تحت فشار هستند، اما با نشاط و سرزنده و پرتحرک و با مقاومتند و این مقاومت به زودی به آزادی قدس منتهی می‌شود.

وی تاکید می‌کند: شما می‌بینید در طی ماه‌های گذشته ملت مظلوم فلسطین هرهفته حرکتی به سمت مرز‌های سرزمین اشغالی و محل سکونت صهیونیست‌ها دارند تا زنده بودن و مقاومتشان را به منصه ظهور و بروز برسانند.

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اسرا، شهدا، و زخمی‌ها برای آرام نگرفتن و زنده بودن جنبش قدس است، گفت: فلسطینی‌ها هر روز اسیر، شهید و زخمی می‌دهند تا جنبش پرشوری که پدید آمده است، خاموش نشود و آرام نگیرد تا زمینه برای آزادی کامل قدس شریف فراهم گردد.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: با وجود اینکه صهیونیست‌ها با حمایت آمریکا و انگلیس سرزمین قدس شریف را مورد تجاوز قرار دادند و اکنون به لحاظ شکلی به نحوی آن را مصادره کرده‌اند، اما مهم این است که نباید به چنین اقدامی تن داد و آن را پذیرفت بلکه باید دائماً این موضوع مطرح باشد که قدس سرزمینی است که توسط صهیونیست‌ها اشغال شده و می‌باید به اهالی اصلی آن که مردم فلسطین هستند، برگردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید ملت تبعید شده‌ای که از فلسطین آواره و پراکنده شدند، به سرزمین خود برگردند و زندگی خود را در شرایط امن و امان و صلح وسلام بگذرانند.

چرا روز قدس مهم است؟

یکی از افتخارات جمهوری اسلامی، دفاع از مردم مظلوم فلسطین است/ روزگاری مردم فلسطین با سنگ دفاع می‌کردند اما امروز به موشک‌ها مجهز شدند

بسیاری از چهره‌های بین المللی و جهان سیاست معتقدند، دفاع از ملت مظلوم فلسطین یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است. سید محمد حسینی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این موضوع و در مورد اهمیت روز قدس از نگاه انقلاب اسلامی گفت: ملت ایران از روز اول از مردم مظلوم فلسطین دفاع کرده است و امام خمینی روز قدس را روز اسلام نامیده‌اند تا تمامی مسلمانان نسبت به این مسئله حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی همچون مصباحی مقدم معتقد است که مردم فلسطین در طول سالیان گذشته قدرتمندتر شده اند و می‌گوید: اگر روزگاری انتفاضه مردم فلسطین به وسیله سنگ صورت می‌گرفت، اما امروز آن‌ها به انواع موشک‌ها و سلاح‌ها مجهز شده و به خوبی می‌توانند از خود دفاع کنند و اگر زمانی رژیم صهیونیستی این ادعا را داشت که در صورت اراده می‌تواند کشور‌های دیگر را اشغال کند امروز نه تنها این توان را نداشته بلکه روز به روز بیشتر رو به سقوط پیش می‌رود.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به افزایش مقاومت رزمندگان فلسطینی در طی این سال‌ها اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: اگر در گذشته نبرد غزه ۵۵ روز به درازا می‌کشید امروز شاهد هستیم که مقاومت رزمندگان فلسطینی باعث شد تا رژیم صهیونیستی پس از ۲ روز اعلام آتش‌بس کند.

حسینی به معامله قرن اشاره و تصریح می‌کند: آمریکا و کشور‌های مرتجع منطقه تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا مسئله فلسطین را تحت عنوان معامله قرن به نغع رژیم صهیونیستی خاتمه داده و با خیانت سران کشور‌های عربی سازشی را بر مردم فلسطین تحمیل کنند، موضوعی که خوشبختانه مردم فلسطین هرگز تن به آن نداده و همواره نیز در حال دفاع و مقاومت از حقوق خود هستند.

طرح معامله قرن موجب ناامیدی افرادی شد که با حسن نیت به تحرکات منطقه نگاه می‌کنند

اما نکته قابل توجه در این بین آنجاست که روز قدس برخلاف تمامی مسایل سیاسی کشور یک مقوله فراجناحی و فراحزبی به حساب می‌آید؛ جریانی که سیاست بردار نیست و ملت ایران را یکپارچه در کنار هم برای حمایت از آرمان قدس شریف قرار می‌دهد.

علی صوفی، فعال اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: انتقال پایتخت اسرائیل از تل‌آویو به قدس و طرح معامله قرن در امسال نشان داد که اگر یک زمانی افرادی وجود داشتند که با حسن نیت به تحرکات منطقه نگاه می‌کردند و می‌گفتند شاید بشود مسئله فلسطین را از راه دیپلماتیک حل کرد، همگی مأیوس شدند و کاملاً خطر اسرائیل را نزدیک می‌بینند و به شدت نگران هستند.

چرا روز قدس مهم است؟

تثبیت آرمان فلسطین یکی از دستاوردهای روز قدس بوده است

حجت‌الاسلام احمد سالک، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه روز قدس برکات بسیاری برای فلسطین داشته است، گفت: یکی از آثار و دستاورد‌های بزرگ این روز تثبیت آرمان فلسطین بوده است.

وی گذشته فلسطینیان و تغییرات آن‌ها را در سال‌های اخیر یادآوری می‌کند و ادامه می‌دهد: نباید از یاد برد که روزی مردم فلسطین برای دفاع از سرزمین خود با سنگ در برابر اسرائیل ایستادگی می‌کردند، درحالیکه امروز با موشک به مقابله با اسرائیل می‌پردازند و این موضوعی است که جزء پیروزی‌های بزرگ فلسطینیان محسوب می‌شود.

دفاع از آرمان فلسطین چپ و راست نمی‌شناسد و خوشبختانه همه جناح‌های سیاسی کشور درباره این موضوع به اشتراک رسیده‌اند.

مسلمانان جهان با فریادهای حق‌طلبانه طرح‌های آمریکایی- صهیونیستی را با شکست مواجه می‌کنند

مصطفی کواکبیان، نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اعتقاد بر اینکه اهمیت روز قدس امسال از دو جهت است، می‌گوید: یکی از مهمترین ویژگی‌های راهپیمایی روز جهانی قدس امسال مقابله با طرح معامله قرن بوده که ترامپ مدتهاست به دنبال تصویب آن است و دیگری اعلام پایتختی بیت المقدس برای رژیم صهیونیستی است.

وی ادامه می‌دهد: مسلمانان جهان با فریاد‌های حق طلبانه خود می‌توانند این طرح‌ها را با شکست سنگینی مواجه کنند.

چرا روز قدس مهم است؟

مساله غزه مساله انسانی است

«مسأله غزه قضیه اول دنیای انسانیت است» این جمله فرمایش رهبر معظم انقلاب است که می‌توان آن را در گفته‌های مسئولین جوانی که چندین نسل با رهبر انقلاب فاصله دارند، دید.

سید عباس موسوی، سخنگوی جوان وزارت خارجه در در گفت‌وگو با گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه رژیم صهیونیستی یک رژیم جعلی است، گفت: اگر مبانی قضاوت و رویکرد سازمان‌های بین‌المللی یک رویکرد انسانی و به دور از ملاحظات خاص سیاسی باشد، می‌توان امیدوار بود که حق مردم مظلوم فلسطین گرفته شود.

در تمام طول سال هر روزی که به نام یک شاعر یا یک قشر نام گذاری شده است، روزی است که برای یادآوری گرامیداشت و تقدیر آنهاست. مثلا در روز شهادت شهید مطهری، معلم‌ها گرامی داشته می‌شوند. می‌توان گفت نام گذاری یک روز به نام روز قدس نیز از همین دسته است. یعنی این روز نام‌گذاری شده است تا جهانیان و علی‌الخصوص مسلمانان یادشان باشد که قدس هنوز درگیر مشکلات فراوانی است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «روز قدس، متوقف‌کننده حذف فلسطین از نقشه جغرافیای جهانی است.»

مردم سراسر جهان با گرامیداشت قدس در یک روز مشخص به آن‌ها اعلام می‌کنند که از آن‌ها حمایت می‌کنند و آن‌ها را فراموش نمی‌کنند. در کلام رهبری مردم فلسین با شعار و حضور مسلمانان در روز قدس، احساس قوت و قدرت می‌کنند و این احساس که ملت‌ها پشت سرشان هستند، موجب ایستادگی و مقاومت بیشتر آن‌ها می‌شود.

گزارش از نعیمه مونسی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار