باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

باورهای غلطی که شما را از ورزش کردن باز می‌دارد + راه‌حل‌هایی مفید برای کاهش وزن مناسب

برخی افراد تصور می‌کنند اگر ورزشی مانند بدن‌سازی انجام دهند پس از کنار گذاشتن این ورزش مجدد به وزن اولیه برمی‌گردند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه چاقی به عنوان یک مشکل بهداشت عمومی مطرح است و عامل خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، چربی خون بالا، دیابت و سرطان به شمار می‌رود.

طبق بررسی‌های انجام شده بین فشار خون و شاخص توده بدنی (BMI ) همبستگی مستقیم و معنی‌داری وجود دارد و شاخص توده بدن و چاقی خصوصا نوع شکمی به شدت در افزایش فشار خون موثر است؛ شیوع فشار خون بالا در افراد جوان و چاق ۲ برابر و در افراد مسن و چاق ۵۰ درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است، در مردان به ازاء هر ۱۰ درصد افزایش وزن فشار خون ۶/۶ میلیمتر جیوه بالاتر می‌رود.

باورهای غلطی که شما را از ورزش کردن باز می‌دارد + راه‌حل‌هایی مفید برای کاهش وزن مناسب

چاقی در هر سنی با افزایش فشار خون همراه است که با کاهش وزن هم فشار خون  از بین می‌رود، بعضی از بیماری‌ها، سلامت بیماران چاق را در معرض خطر جدی قرار می‌دهند، توجه به درمان و مراقبت این افراد ضروری است، این بیماری‌ها شامل بیماری عروق کرونر قلب، سایر بیماری‌هایی که ایجاد تصلب شرایین می‌کنند، دیابت نوع ۲ و وقفه تنفسی در خواب، اختلالات زنانگی مثل قطع قاعدگی وخونریزی، مشکلات استخوانی و مفصلی، سنگ کیسه صفرا و استرس هستند.


بیشتر بخوانید: ورزش‌های مناسب برای چاقی و افزایش وزن + تصاویر


عوامل خطرآفرین شامل مصرف دخانیات، فشارخون بالا، اختلال چربی خون، اختلال گلوگز ناشتا، سابقه خانوادگی بیماری عروق کرونر زودرس (سکته قلبی یا مرگ ناگهانی در مردان درجه یک خانواده در سن ۵۵ سالگی یا قبل از آن، یا در زنان درجه یک خانواده در سن ۶۵ سالگی یا قبل از آن)، مردان ۴۵ سال و بیشتر یا زنان ۵۵ سال و بیشتر (یا بعد از یائسگی)، کم تحرکی، تری گلیسیرید خون بالا هستند.

تاثیر اضافه وزن و چاقی بر سلامتی

عواقب بهداشتی اضافه وزن و چاقی بسیار متفاوت است و از افزایش خطر مرگ زودرس تا ناتوانی‌های ناشی از بیماری را شامل می‌شود؛ هر چه مدت ابتلا به چاقی بیشتر باشد، خطرات مربوط به سلامتی افزایش می‌یابد، چاقی یکی از عوامل خطر مهم برای بیماریهای غیرواگیر مانند دیابت، قلب و عروق و سرطان است، چاقی خود نیز یک بیماری مزمن است که با افزایش آن خطر مرگ نیز افزایش می‌یابد، چاقی در کودکی و نوجوانی زمینه ابتلاء به اضافه وزن در بزرگسالی را افزایش می‌دهد.

باورهای غلطی که شما را از ورزش کردن باز می‌دارد + راه‌حل‌هایی مفید برای کاهش وزن مناسب

چرا دچار چاقی می‌شویم؟

محمدتقی انوشه متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل بروز چاقی اظهار کرد: چاقی تعادل دریافت و مصرف انرژی است و  زمانی که دریافت انرژی از مصرف یا سوخت انرژی در بدن تجاوز کند، بدن انرژی اضافه را در سلول‌های چربی که در بافت چربی وجود دارند، ذخیره می‌کند؛ این سلول‌ها‌ی چربی به عنوان ذحیره انرژی عمل می‌کنند و بسته به این که فرد چگونه این انرژی را مصرف می‌کند، بزرگ یا کوچک می‌شوند، اگر فرد بین دریافت و مصرف انرژی توسط عادات خوردن و ورزش منظم تعادل برقرار نکند، چربی ساخته می‌شود و فرد دچار اضافه وزن می‌شود. 

وی با اشاره به دلایل ابتلا به چاقی بیان کرد: پرخوری، نقص در متابولیسم بدن و نقص در فعالیت غدد مثل تیروئید باعث می‌شود سوخت و ساز بدن دچار مشکل شده و فرد مبتلا به چاقی شود؛ همچنین تغییر در هورمون‌ها به خصوص در بانوان ممکن است باعث ایجاد چاقی شود که با استفاده از راهکارهای ساده می‌توان از این بیماری در امان ماند.

میزان کالری دریافتی خود را بررسی کنید

انوشه ادامه داد: در قدم اول باید افراد میزان کالری خود را بررسی کنند و غذاهای پرکالری، چرب و شیرین محدود شود چرا که این مواد بیشتر فرد را دچار چاقی می‌کند، همچنین عدم تحرک و ورزش و نسوزاندن کالری باعث چاقی می‌شود.

باورهای غلطی که شما را از ورزش کردن باز می‌دارد + راه‌حل‌هایی مفید برای کاهش وزن مناسب

این متخصص تغذیه افزود: برای درمان چاقی در درجه اول اصلاح سبک زندگی و اصلاح عادات غذایی مطرح است که فرد با برنامه غذایی مناسب و ورزش به آرامی به وزن ایدهآل خواهد رسید.


بیشتر بخوانید: بهترین راه درمان چاقی چیست؟/ عوارض مصرف خودسرانه داروهای تیروئید را جدی بگیرید


آیا قرص‌های گیاهی برای کاهش وزن مناسب هستند؟

وی قرص‌ها و داروهای گیاهی را برای کاهش وزن مناسب ندانست و گفت: بسیاری از افراد فریب تبلیغات قرص‌ها و داروهای گیاهی را می‌خورند که این اشتباه است و با مصرف اینگونه مواد بیشتر چاق می‌شوند، تنها در صورتی این قرص‌ها ممکن است مفید باشد که فرد مشکل پرخوری داشته باشد و جلوی اشتهای او را می‌گیرد و اینکه این داروها را برای عموم تجویز می‌کنند که کاری اشتباه است.

باورهای غلطی که شما را از ورزش کردن باز می‌دارد + راه‌حل‌هایی مفید برای کاهش وزن مناسب

انوشه تشریح کرد: اصل اساسی در کاهش وزن اصلاح سبک زندگی، برنامه منظم و رژیم غذایی متعادل است؛ هر نوع ورزشی اعم از ایروبیک، پیاده‌روی، دوچرخه و شنا می‌توانند باعث کاهش وزن شود، بیشتر ورزش‌هایی که توصیه می‌شود چربی را به اکسیژن تبدیل می‌کند همچنین ورزش‌های هوازی می‌تواند مفید باشد.

باورهای غلطی که شما را از ورزش کردن باز می‌دارد + راه‌حل‌هایی مفید برای کاهش وزن مناسب

این متخصص تغذیه بیان کرد: برخی افراد تصور می‌کنند اگر ورزشی مانند بدن سازی انجام دهند پس از کنار گذاشتن این ورزش مجدد به وزن اولیه برمی‌گردند، باید گفت افراد اگر هر ورزشی انجام دهند و به وزن ایده‌آل برسند و مجدد به سراغ پرخوری و عدم تحرک بروند دچار چاقی خواهند شد و هیچگونه ارتباطی بین نوع ورزش انجام شده وجود ندارد.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنیم هر شخصی هر روز ۴۵ دقیقه الی یک ساعت فعالیت ورزشی داشته باشد تا به وزن ایده‌آل برسد و پس از آن ورزش باید جزئی از برنامه‌های روزانه باشد تا حد تعادل در اندام‌های حفظ شود.

جعفر غفارزاده متخصص طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راه‌های کاهش وزن اظهار کرد: علل چاقی هضم نامناسب غذاست که به دلیل عادات بد غذایی رخ می‌دهد، همچنین بسیاری از افراد به دلیل عدم جویدن غذا دچار چاقی می‌شوند، از اینرو توصیه می‌شود حتما هر لقمه بین ۳۰ الی ۴۰ بار جویده شود که با این راهکار غذا به درستی هضم می‌شود.

باورهای غلطی که شما را از ورزش کردن باز می‌دارد + راه‌حل‌هایی مفید برای کاهش وزن مناسب

این متخصص طب سنتی ادامه داد: اگر جویدن غذا اصلاح نشود هضم غذا در معده باقی خواهد ماند که باعث رسوب خواهد شد و فرد به مرور چاق می‌شود؛  اصولا در طب سنتی به افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند توصیه می‌کنیم در قدم اول غذا را به خوبی بجوند چرا که خوب جویدن باعث کاهش وزن می‌شود.


بیشتر بخوانید: انواع چاقی/ آقایان گوش به زنگ باشند


باورهای غلطی که شما را از ورزش کردن باز می‌دارد + راه‌حل‌هایی مفید برای کاهش وزن مناسب

غفارزاده افزود: مصرف کردن برخی مواد همراه وعده غذایی مانند دوغ، ماست و ترشی همراه غذا ممنوع است چراکه به شدت باعث افزایش وزن می‌شود؛ افرادی که سرد مزاج هستند باید از مصرف اینگونه مواد به شدت پرهیز کنند و توصیه می‌شود اگر افراد مایل هستند همراه با غذا مخلفاتی مصرف کنند زیتون و سبزی خوردن گزینه مناسبی است.

برای کاهش وزن تحرک کافی داشته باشید

وی تشریح کرد: بحث دیگر در کاهش وزن تحرک است؛ عدم تحرک یکی از عوامل چاقی به شمار می‌رود، توصیه می‌شود افراد هر روز مدتی از وقت خود را ورزش کنند؛ با توجه به مزاج، افراد باید غذای مناسب مصرف  کنند؛  به طور مثال اشخاصی که مزاج سرد و‌ تر دارند باید در مصرف مواد سرد و‌ تر احتیاط کنند همچنین افرادی که مزاج گرم و‌ تر دارند باید غذا‌های رطوبت‌دار نخورند.

باورهای غلطی که شما را از ورزش کردن باز می‌دارد + راه‌حل‌هایی مفید برای کاهش وزن مناسب

این متخصص طب سنتی افزود: خانم‌هایی که چندبار زایمان داشتند بیشتر مستعد ابتلا به چاقی هستند که به آنها توصیه می‌شود در مصرف مواد احتیاط کند و با ورزش مناسب به وزن ایده‌آل برسند؛ برخی از تبلیغات، بیشتر افراد را چاق می‌کند به طور مثال می‌شنویم که سرکه باعث لاغری می‌شود که این اشتباه است و ممکن است حتی فرد را به شدت چاق کند.

غفارزاده گفت: برای کاهش وزن می‌توان به مصرف آبلیمو اشاره کرد که این نوشیدنی را قبل از غذا می‌توان میل کرد، همچنین مصرف زیره و عرق زیره بعد از غذا مفید است که در موارد شدیدتر حتما فرد باید به متخصص مراجعه کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سلامت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.