فینال جام‌حذفی، دیدار نابرابر / تکرار دوگانه بعد از ۲ دهه یا تحقق یک رویای بزرگ؟

آخرین بازی این فصل فوتبال ایران از راه رسید، سی‌ودومین دوره جام‌حذفی که برنده‌اش تا پایان امشب مشخص خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پرسپولیس لیگ برتری، قهرمان سه دوره اخیر لیگ برتر و نایب‌قهرمان سال ۲۰۱۸ لیگ قهرمانان آسیا در یک طرف و داماش دسته دومی جاه‌طلب شگفتی ساز در یک‌سو. یک جدال کاملا نابرابر که برنده‌اش در ورزشگاه فولاد آره‌نای اهواز جام را بالای سر می‌برد. قضاوت این مسابقه برعهده موعود بنیادی‌فر خواهد بود.

فینال جام‌حذفی، دیدار نابرابر / تکرار دوگانه بعد از ۲ دهه یا تحقق یک رویای بزرگ؟


بیشترخوانید: از حق پرسپولیس نمی‌گذریم / قلعه‌نویی باید پاسخگو باشد!


مسیر صعود

پرسپولیس برای اولین‌بار با برانکو موفق شد به فینال جام‌حذفی راه پیدا کند. او در سه فصل قبلی موفق نشد به توفیقی دست پیدا کند و در برابر تیم‌های قشقایی، نفت آبادان و ذوب‌آهن اصفهان شکست خورد، ولی در این فصل همه‌چیز به‌گونه دیگری پیش رفت. سرخ‌پوشان ابتدا در ورزشگاه آزادی با نتیجه ۱- صفر از سد نود ارومیه گذشتند. سپس نوبت به سپیدرود رسید تا در رشت قربانی گل دقیقه آخری سعید کریمی شوند. تیم پروفسور در یک‌چهارم نهایی مقابل پدیده در ضربات پنالتی برد را به دست آورد و راهی دیدار نیمه‌پایانی شد. مسابقه‌ای هیجان‌انگیز و حساس که در ورزشگاه نقش‌جهان به انجام رسید و سرخ‌پوشان با گل دقیقه ۱۲۰ احمد نوراللهی بردند و به رقابت پایانی گام نهادند.

درمقابل، داماش گیلانیان مسیر به‌مراتب دشوارتری داشت. آن‌ها ابتدا خوشه‌طلایی را در ساوه با نتیجه ۲-۱ شکست دادند. در گام دوم با یک گل میهمان لیگ یکی خود قشقایی را از پیش‌رو برداشتند. سپس نوبت به چوکای تالش رسید. جدال آن‌ها بدون گل تمام شد و در ضربات پنالتی تیم سیامک فراهانی به پیروزی دست پیدا کرد و راهی یک‌هشتم شد تا در آنجا با دو گل مقاومت تهران را مغلوب کند. نماینده شایسته گیلان غول‌کشی‌های لیگ برتری‌اش را آغاز کرد. آن‌ها ابتدا در تبریز توانستند ماشین‌سازی را با نتیجه ۱-۱ متوقف کنند و در ضربات پنالتی از سد آن‌ها بگذرند. اوج هنرنمایی داماشی‌ها در نیمه‌نهایی رقم خورد. آن‌ها سایپا را با نتیجه ۲-۱ شکست دادند تا به‌عنوان اولین تیم تاریخ از سطح سوم فوتبال ایران به فینال جام‌حذفی صعود کنند. قربانی آخر آن‌ها پیش از رقابت نهایی، تیم علی دایی بود؛ تیمی که موفق شده بود استقلال تهران را شکست دهد.

پیشینه دو تیم در جام‌حذفی

پرسپولیس برای هشتمین‌بار طعم حضور در فینال جام‌حذفی را می‌چشد. آن‌ها اولین‌بار در سال ۱۳۶۶ و آخرین‌بار در سال ۱۳۹۲ موفق شدند به دیدار نهایی راه پیدا کنند و حالا بعد از ۶ سال دوباره این اتفاق تکرار شده است. ۵ پیروزی و ۲ شکست در ۷ فینال قبلی برای سرخ‌پوشان به دست آمده است. آن‌ها هر دو باخت‌شان مقابل طلایی‌پوشان اصفهانی رقم خورده و از آخرین قهرمانی‌شان نیز ۸ سال می‌گذرد.

پرسپولیس در سال ۱۳۶۶ در مجموع دو بازی با تک‌گل محمدحسن انصاری‌فرد موفق شد ملوان را شکست دهد. آن‌ها ۵ سال بعد بازهم این تیم گیلانی را با نتیجه ۲-۱ در ورزشگاه آزادی بردند. محسن عاشوری و ناصر محمدخانی، گلزنان پرسپولیس در این مسابقه بودند. در فصل ۷۸-۷۷، تیم علی پروین توانست به تنها تیمی تبدیل شود که در یک فصل هر دو جام داخلی را به دست می‌آورد. اتفاقی که حالا ۲۰ سال بعد نیز ممکن است تکرار شود. آن‌ها در آن سال استقلال تهران را با نتیجه ۲-۱ در دیدار پایانی مغلوب کردند. اولین باخت در سال ۸۵ به دست آمد. پرسپولیس در مجموع دو دیدار رفت و برگشت به سپاهان باخت. ۲ فینال بعدی با ۲ برد برای پرسپولیس همراه بود. سرخ‌پوشان با هدایت علی دایی از سد تیم‌های گسترش فولاد تبریز و ملوان گذشتند و تعداد قهرمانی‌های خود را به عدد ۵ رساندند؛ فتوحاتی که می‌توانست به عدد ۶ برسد، اما در سال ۹۲، تیم یحیی گل‌محمدی در ضربات پنالتی مغلوب سپاهان شد و خداحافظی غریبانه مهدی مهدوی‌کیا رقم خورد.

داماش گیلانیان همان پگاه سابق است. همان تیمی که در فصل ۸۷-۸۶ موفق شد به فینال جام‌حذفی برسد، ولی برابر استقلال شکست خورد. آن‌ها با گل گیلائوری در گیلان به برتری رسیدند، ولی در جدال برگشت با نتیجه ۳- صفر باختند و به آرزویشان نرسیدند. پیش از این ملوان به‌عنوان یک تیم گیلانی سه عنوان قهرمانی جام‌حذفی را به دست آورده بود و حالا داماش می‌تواند چهارمین جام را به ارمغان بیاورد. داماش چهارمین فینالیست جام‌حذفی است که در سطح اول فوتبال ایران حاضر نیست. بهمن کرج در سال ۷۳ با کلی هزینه از لیگ ۲ به فینال حذفی رسید. شاگردان فیروز کریمی در آن سال موفق شدند تراکتورسازی را شکست دهند و قهرمان شوند و سپس به لیگ آزادگان هم راه پیدا کنند. ۱۶ سال بعد نوبت به گسترش فولاد تبریز رسید تا با فرهاد کاظمی به دیدار نهایی برسد، اما آن‌ها برابر پرسپولیس حرفی برای گفتن نداشتند و نایب‌قهرمان شدند. درنهایت همین فصل قبل بود که خونه‌به‌خونه بابل به‌عنوان یک تیم از لیگ آزادگان مجوز حضور در فینال را به دست آورد، ولی با یک گل به استقلال باخت و به جایگاه دومی بسنده کرد.

غایبان هفتمین تقابل پرسپولیس و داماش

این هفتمین تقابل پرسپولیس و داماش خواهد بود. ۴ برد برای سرخ‌پوشان و ۲ پیروزی برای نماینده گیلان تا اینجا رقم خورده است. با این حال هر دو تیم غایبان فراوانی برای این دیدار خواهند داشت. شجاع خلیل‌زاده و سروش رفیعی به دلیل محرومیت و محمد انصاری، شایان مصلح و بشار رسن به خاطر مصدومیت قادر به همراهی پرسپولیس در دیدار نهایی نیستند. درمقابل، سعید طالبی، میثم میرپسندیده و میلاد پورحسن به علت محرومیت، امید قربانی و مهرداد علیزاده به دلایل نامعلوم و علی آل‌کثیر احتمالا به خاطر مصدومیت نمی‌توانند تیم‌شان را در فولاد آره‌نا همراهی کنند. لازم به ذکر است داماش درصورت پیروزی می‌تواند سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد؛ درصورتی که مجوز‌های لازم را برای این کار داشته باشد. در غیر این صورت تحت هر شرایطی پدیده مشهد به‌عنوان چهارمین نماینده ایران در ACL فصل بعد حاضر خواهد بود.

منبع: فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.