مقتدایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

مخاطب کلام امام (ره) محدود به منطقه جغرافیایی خاص نیست

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ساختار سیاست خارجی کشورمان یراساس، دیپلماسی فعال و سخنان امام را حل است.

مخاطب کلام امام (ره) محدود به منطقه جغرافیایی خاص نیستبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تمام محور‌های سیاست خارجی از نظر امام (ره) مواردی هستند که تامین منافع ملی، عزت و سربلندی ایران و مصالح اسلام را به دنبال دارد، در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین آموزه‌های بنیان گذار جمهوری اسلامی به ملت ایران و مسلمانان جهان درس عزت طلبی است.

 در نظر داشتن عزت در سیاست خارجی به این معناست که در تصمیم گیری‌های بین المللی به گونه‌ای مصلحت سنجی شود که عزت کشور اسلام خدشه دار نشده  و  آن تصمیم منتهی به ذلت مسلمین نشود.

عباس مقتدایی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در دیدگاه حضرت امام (ره) مجموعه روابط خارجی بر اساس اصول و معیار‌های اسلامی تعریف می‌شود، به عبارت دیگر نوعی غیریت سازی صورت می‌گیرد در نتیجه کشور‌ها به دو گروه، عضو امت اسلامی و غیر از امت اسلامی طبقه بندی می‌شوند.

وی افزود: براساس رویکرد امام خمینی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای نفی نظام سلطه و حتی رویارویی با نظام سلطه تعریف می‌شود، علاوه بر این مجموعه ساختار سیاست خارجی براساس پیشبرد اهداف اسلامی، دیپلماسی فعال و همه جانبه برای ارتقای سطح روابط با سایر ملل و همچنین صدور فرهنگ انقلاب اسلامی شکل می‌گیرد.

مقتدایی با بیان اینکه در دیدگاه حضرت امام مفهموم ارتباط با ملل جایگاه وسیعی دارد، توضیح داد: در بسیاری از زمینه‌ها مخاطب اصلی سیاست خارجی ملت‌ها هستند و دولت‌ها در رده بعدی به عنوان متولیان ملل مورد توجه قرار می‌گیرند.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: نوع نگاه حضرت امام به سیاست خارجی همان چیزی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز متبلور شده است، در قانون اساسی ما حمایت از ملل مظلوم، جنبش‌های آزادی بخش و کمک به ملت‌های اسلامی به عنوان یک اصل، راهبرد و هدف نظام اسلامی به رسمیت شناخته شده است.

وی ادامه داد: در رویکرد امام خمینی دستیابی و احیای تمدن اسلامی به عنوان یک معیار پذیرفته می‌شود، به همین جهت مخاطب کلام امام (ره) صرفا مربوط به یک منطقه جغرافیایی خاص، مقطع زمانی یا منحصر به همان وقت نیست.

مقتدایی با بیان اینکه پیام امام خمینی فرا زمانی و فراتر از یک ملت است، تصریح کرد: نگاه تمدن ساز امام (ره) رویکرد ایشان را برجسته می‌سازد، همچنین دیدگاه امام بر اساس شکل گیری امت اسلامی است، چراکه در چنین حالتی امت اسلامی می‌تواند، با تجمیع ظرفیت‌های خود به نحو شایسته در برابر نظام سلطه اهداف اسلامی را پیش ببرد.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: هر جا که سخن از نظام سلطه به میان می‌آید، مجموعه‌ای از تفکرات که امروزه در غالب غرب ایدئولوژیک مطرح می‌شود، نقش آفرینی می‌کند، در حقیقت امام خمینی با نظام سلطه که عمدتا متشکل از چند قدرت غربی با رویکرد‌های قلدر مآبانه است،  از اساس مخالفت دارد.

مقتدایی افزود: مخالفت امام خمینی در مقطعی خود را در برابر پدید ه‌ای شوم به نام اسرائیل و رژیم اشغالگر قدس، زمانی در رویارویی با آمریکا و در مقطع دیگری با ساختار‌های سوسیالیستی شوروی سابق، نمایان می شود.

وی ادامه داد: دیدگاه امام (ره) در سیاست خارجی،  توقف قدرت نظام سلطه است، در حقیقت رویکرد امام در راستای افزایش قدرت مسلمانان و در دست گرفتن سرنوشت آن‌ها توسط خودشان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار