آوار جنگ یمن بر سر عربستان / تقلای ریاض برای خروج از باتلاق!

بیش از ۵ سال از ورود عربستان سعودی به جنگ یمن می‌گذرد و این مداخله با هدف برگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت صورت گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اخیرا عربستان سعودی نشست‌های سه‌گانه‌ای را در مکه برگزار کرد و اکنون گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که «سلمان بن عبدالعزیز»، پادشاه عربستان سعودی از دیگر کشور‌ها خواستار نجات این کشور از جنگ یمن شده است.

آوار جنگ یمن بر سر عربستان / تقلای ریاض برای خروج از باتلاق!


بیشتربخوانید: نگاهی به تحولات مهم عربستان در سال سوم حکومت «ملک سلمان»


ناکامی عربستان سعودی در جنگ یمن و شکست در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده موضوع تازه‌ای نیست و تاکنون گزارش‌ها و مستندات بسیاری در این زمینه منتشر شده است.

مداخله ائتلاف عربستان در جنگ یمن وارد پنجمین سال خود شده است، ده‌ها هزار نفر از مردم یمن در پی حملات ائتلاف جان خود را از دست داده و این کشور در آستانه قحطی کامل قرار دارد، به گفته مقام‎های سازمان ملل، یمن با بزرگ‌ترین بحران انسانی در روی زمین مواجه است، عربستان سعودی به اهداف خود در این جنگ دست نیافته و همزمان با افزایش شدید انتقاد‌ها علیه ریاض به دلیل جنگ یمن، مقامات عربستان در تقلای خروج از باتلاقی هستند که به دست خود ایجاد کرده‌اند.

ماه آگوست سال ۲۰۱۷ نشریه «فارین پالیسی» به نقل از گزارش محرمانه سازمان ملل نوشت که ائتلاف متجاوز عربستان در یمن هیچگونه پیروزی نداشته و مداخله عربستان در جنگ یمن بحران انسانی در این کشور را تشدید کره است.

در این گزارش سازمان ملل ضمن اشاره به شکست ائتلاف عربستان و عدم تأثیر مثبت عملیات این ائتلاف در یمن آمده است: حضور ائتلاف به سرکردگی عربستان در یمن موجب ایجاد نوعی آشفتگی و هرج‌ومرج در این کشور شده که این آشفتگی به تروریست‌های داعش و القاعده آزادی عمل بیشتری در یمن داده و کارشناسان سازمان ملل پیش‌بینی می‌کنند که این امر زمینه را برای افزایش حملات تروریستی در غرب مهیا می‌کند.

پایگاه المسیره نیز به نقل از واحد رسانه جنگی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن گزارشی را از تلفات ائتلاف متجاوز سعودی در این کشور تنها در سال ۲۰۱۷ را منتشر کرده که نشان می‌دهد برخلاف توهم اولیه نیرو‌های متجاوز، یگان‌های مردمی و ارتش یمن ضربات مهلکی به ائتلاف ده‌ها کشوری سعودی‌ها وارد کرده‌اند.

براساس این گزارش نیرو‌های یمنی در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۸ دستگاه تانک آبرامز، ۱۹۶ دستگاه نفربر، ۳۱ دستگاه تانک، و ۱۳۳۷ دستگاه خودروی مختلف ائتلاف متجاوز سعودی و مزدوران آن‌ها را منهدم کرده‌اند.

یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در سال ۲۰۱۷ میلادی ۴۵ فروند موشک بالستیک به عمق عربستان و امارات و مواضع نظامیان و مزدوران آن‌ها در جبهه‌های مختلف شلیک کردند.

طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نیز ارتش و کمیته‌های مردمی یمن دستاورد‌های قابل ملاحظه‌ای در برابر عربستان سعودی داشته است.

سال ۲۰۱۸ ارتش یمن فرودگاه ابوظبی و همچنین تأسیاست نفتی عربستان را هدف قرار داد و در سال جاری نیز علاوه بر قرار دادن تأسیسات نفتی آرامکو، تنها در یک مورد، نیرو‌های یمنی بیش از عملیات علیه اهدافی مهم در عمق عربستان انجام دادند.

اخیرا نیز وزیر دفاع یمن طی سخنانی با اشاره به تجاوز‌های ائتلاف سعودی به این کشور گفت که به زودی متجاوزان ائتلاف عربستان با شگفتی‌های که انتظارش را ندارند روبه‌رو خواهند شد.

«محمد ناصر العاطفی» می‎گوید که صنایع نظامی یمن در حال حرکت به سمت دستاورد‌ها و فن‌آوری‌های پیچیده‌ای است که برای دفاع از استقلال، حاکمیت و وحدت یمن لازم است.

العاطفی در دیدار با جمعی از مقامات نظامی یمن گفت: مقادیر زیادی، موشک، پهپاد، سلاح و تجهیزات نظامی تولید کرده‌ایم و در حال حاضر در مرحله نهایی ساخت و توسعه چند پدافند هوایی مختلف هستیم.

وی افزود: به زودی متجاوزان به مردم یمن را با شگفتی‌هایی که انتظار آن را ندارند شگفت زده خواهیم کرد.

منبع: میزان

انتهای پیام/

 آشکار شدن درماندگی ریاض نسبت به ادامه جنگ یمن در نشست مکه

برچسب ها: عربستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کریم
۰۱:۲۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا حامی صهیونیست
آخرین اخبار