عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بیشتر سدها پرآب یا سرریز هستند/ مدیریت مصرف آب در هر شرایطی باید رعایت شود

امینی گفت: با توجه به بارش‌های مناسب در سال زراعی آبی، بیشتر سدها پرآب یا سرریز شدند.

بیشتر سدها پرآب یا سرریز هستند/ مدیریت مصرف آب در هر شرایطی باید رعایت شودسلام امینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تأثیر بارش‌های اخیر در منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی اظهار کرد: در سال آبی جاری به سبب بارش‌های مناسب، اکثر سد‌ها پرآب یا سرریز شدند که با این وجود وضعیت منابع آبی نسبت به سنوات گذشته که پدیده خشکسالی داشتیم به مراتب بهتر بود.

وی افزود: اگرچه بارش‌های اخیر به سبب وقوع سیل در برخی استان‌ها خسارات فراوانی را وارد کرد، اما نعمت‌های خدادادی به حدی زیاد بود که در مقایسه با خسارت‌ها به مراتب کمتر بود.

امینی با اشاره به اینکه بارش‌های اخیر در طول ۵۰ سال گذشته بی سابقه بود، بیان کرد: بارش ایام عید و بعد از آن به نوعی غافل گیر کننده بود، از این رو پیش بینی سازمان هواشناسی در این ایام دقیق نبود، اما مابقی پیش بینی‌ها نزدیک به واقعیت بود.

عضو کمیسیون انرژی درباره تأثیر بارش‌های اخیر بر جبران منابع آبی و زیر زمینی گفت: با وجود آنکه آب‌های زیرزمینی بیشتر توسط برف تامین شود و بارش‌های اخیر عمدتا به شکل باران بود، بنابراین با بارش باران، آب به صورت جویبار و سیل در مسیر رودخانه‌ها سرازیر شده است در حالی‌که بارش برف به سبب فرو رفتن در دل زمین منجر به تقویت سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

وی ادامه داد: بیشتر سد‌هایی که در مسیر رودخانه‌ها رودند، در پی بارش‌های اخیر پر شدند به گونه‌ای که در برخی استان‌ها مجبور به رهاسازی آب شدیم.

امینی مدیریت مصرف را امری ضروری دانست و گفت: با وجود بارش‌های مناسب اخیر باید فرهنگ سازی مناسبی در جهت مصرف نعمت‌های الهی داشته باشیم چرا که تولید آب هزینه بالایی در بر دارد.

عضو کمیسیون انرژی در پایان با اشاره به اینکه مدیریت مصرف آب تنها منوط به سال‌های خشکسالی نیست، تصریح کرد: وقوع بارش و سیل‌های اخیر بدان معنا نیست که مدیریت مصرف را رها کنیم بلکه افراد در هر شرایطی تنها به میزان مورد نیاز باید مصرف کنند.


انتهای پیام/

بارش‌های اخیر در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار