عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

۸۰ درصد سطح آب‌های زیر زمینی جبران شد/ تعرفه آب مشترکان پر مصرف افزایش می‌یابد

ساعدی گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر، ۷۰ تا ۸۰ درصد افت سطح آب‌های زیر زمینی مربوط به خشکسالی‌های اخیر جبران شده است.

۸۰ درصد سطح آب‌های زیر زمینی جبران شد/تعرفه آب مشترکان پر مصرف افزایش می‌یابدقاسم ساعدی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت آب‌های سطحی، زیر زمینی و مخازن پشت سدها اظهار کرد: با توجه به فضل و رحمت الهی، سال آبی را پشت سر گذراندیم به طوریکه اکثر تالاب‌های کشور، مخازن سد‌ها و آب‌های زیر زمینی و قنوات به حد قابل قبولی رسیده است.

وی افزود: با وجود شرایط مساعد تالاب‌ها و آب‌های زیر زمینی از وزارت نیرو انتظار می‌رود که با اعمال بهره برداری و مدیریت صحیح، هدر رفت منابع آبی را به حداقل برساند.

ساعدی درباره اینکه آیا بارندگی‌های اخیر در سطح آب‌های زیر زمینی که طی سال‌های اخیر به سبب خشکسالی به طور چشمگیری افت کرده بود، تأثیر گذاشته است، گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر که پشت سر گذراندیم، حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد سطح آب‌های زیر زمینی جبران شده است، ضمن آنکه در سال‌های گذشته برخی چاه‌ها که به دلیل سوءمدیریت خالی شده بودند، هم اکنون در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق بررسی‌ کارشناسان متخصص در ارتباط با بحث هواشناسی و اقلیم شناسی بیش‌بینی می‌شود که در چند سال پیش رو سال‌های تری را پیش رو خواهیم داشت، به همین دلیل وزارت نیرو و نهاد‌های همسو با این وزارتخانه با مدیریت کارآمد و علمی باید مصرف آب‌های زیر زمینی در استان‌ها را بهینه سازی و مدیریت کنند.


بیشتر بخوانید: ۴۰۴ دشت کشور در وضعیت ممنوعه است/ کدام استان‌ها دارای بیشترین دشت ممنوعه هستند؟


وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد مخازن پشت سد‌ها آبگیری شده است، بیان کرد: مقدار آب در برخی سد‌ها بالاتر از حد نرمال قرار دارد که به این ترتیب هیچ مشکلی برای سال زراعی پیش رو، کشت تابستانه و سال زراعی جدید نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی شیوه مدیریت را شرط اصلی نبود محدودیت مصرف آب برشمرد و گفت: با توجه به شرایط مساعد اقلیمی پیش بینی می‌شود که ظرف ۳ تا ۴ سال آینده در تأمین آب مصرفی کشاورزان و آب شرب از پایین دست سد‌ها مشکلی نداشته باشیم.

ساعدی با بیان اینکه محدودیتی در کشت محصولات در استان خوزستان نداریم، گفت: نبود محدودیت در مصارف خانگی این استان به سیستم‌های شبکه آبرسانی بستگی دارد، چرا که آب به میزان کافی موجود است و تنها محدودیت آب شرب در خوزستان مربوط به فرسودگی شبکه‌ها و سیستم توزیع آب و فاضلاب این استان است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به بارش‌های اخیر و شرایط مساعد سد‌ها و آب‌های زیرزمینی، هیچ گونه محدودیت و قطعی آبی را در فصل تابستان در استان تهران نخواهیم داشت.

وی در پایان درباره آخرین وضعیت تعرفه آب مشترکان پرمصرف تصریح کرد:کمیسیون انرژی مجلس و کارگروه وزارت نیرو در حال تعاریف و جداسازی تعرفه‌ها بسته به دهک‌ها و مصرف آب هستند که به زودی این مصوبه ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

 تابستان امسال قطعی آب برای استان تهران نخواهیم داشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
به نظر من قبل از اینکه تابستون بشه و آب تالابها تبخیر بشه خشک بشه وسطشون چاه بزنن که آب بره تو زمین و نگهداری بشه
آخرین اخبار